delabunici.ro e un site lansat în timpul pandemiei, deși ideea e mai veche. Noi am vorbit cu unul dintre cofondatori, Marinela Ion, care ne-a povestit despre ce vor să facă și ce produse sunt comercializate. Pe site poți găsi de la fructe și legume până la miere, carne, cafea sau torturi, toate produse local. Livrările se fac o dată pe săptămână, vineri, în București și Ilfov momentan.

Membrii echipei sunt antreprenori cu experiență de peste 10 ani și vin din zone diferite, de la industrie alimentară, media sau marketing.

Startul proiectului delabunici.ro

„Ideea e mai veche, vorbim între noi de mai mult timp despre posibilitatea de a cumpăra din altă parte decât de la magazin. De câțiva ani încoace, fiecare dintre noi cumpăra săptămânal ouă, carne, fructe, aduse de la ferme sau producători din țară. Sunt magazine de acest fel în București, însă nu prea avem timp să mergem de la unul la altul”, spune Marinela Ion.

Ea spune că le-a plăcut ideea de a primi într-un singur pachet cât mai multe din ce aveau nevoie, și pentru micul dejun și pentru grătar.

„Ne-am reunit înainte de Paște și am spus: poate mai sunt și alții ca noi, acum e momentul să pornim”, spune Marinela.

Ea spune că un lucru extrem de important pentru ei și pentru cei care doresc produse bune e gustul. Propune un experiment, să te duci în grădină sau să cumperi de la țărani și să compari gustul preparatelor față de cele făcute cu ingrediente din supermarket.

„Explicația e faptul că tot ce ai pus tu acolo, carnea, legumele, ouăle nu au călătorit prea mult până la farfuria ta, nu au stat prin depozite, apoi în magazin. Cu fiecare zi care trece, orice carne, pâine, își pierd calitățile, lasă un pic din ce e bun în ele pe drum”, spune Marinela.

Ea vrea să contribuie la diversificarea opțiunilor pentru oameni. Să nu mai fim dependenți doar de supermarket-uri, ci să putem să avem produse naturale și proaspete care să fie livrate într-o anumită zi a săptămânii, ca și cum ai comanda de la Bringo.

Cum au construit magazinul

„Am pus pe o listă furnizorii pe care îi știam deja - le cunoaștem produsele de cel puțin 3 - 5 ani – și i-am reunit într-un singur loc. Până acum eram cumpărători, acum suntem partenerii lor și suntem mândri de asta, vom face tot ce știm mai bine ca să le punem în valoare munca”, spune Marinela.

Magazinul online e la început și au puțini producători, dar îi adaugă pe rând, pe măsură ce se organizează și le testează produsele.

„Unii dintre ei, cum sunt cei de la Cooperativa Biocătina România, nici nu prea vând în țară, deci suntem printre primii lor distribuitori”, explică una dintre cofondatoarele proiectului.

Pentru listarea producătorilor în magazinul de produse proaspete „de la bunici” fondatorii respectă patru criterii. „Primul este să testăm, deci să nu aducem ceva ce nu avem și noi pe masă. Al doilea este aibă gustul bun, curat, autentic al mâncării bunicilor, chiar dacă sunt produse mai noi, necunoscute în trecut, la țară. Al treilea criteriu este respectarea rețetei – să nu existe diferențe majore în ce privește gustul unui produs de la o săptămână la alta. Nu avem stocuri, asta este și ideea. Totul este pe bază de comandă, prin urmare totul se întâmplă în decurs de câteva ore, ca să respectăm ultimul principiu, al drumului scurt de la producător la clienți”

Livrare în București și extindere

Proiectul a început treptat și se extinde încet, încet. În momentul de față se livrează doar în București și Ilfov. Fondatorii livrează cu mașinile proprii, respectând regulile sanitare. Livrarea se face vineri, pentru a avea o singură zi în care să se ocupe de acest aspect logistic.

„Căutăm producători care nu au ajuns încă pe piața din București, ajutându-i să fie prezenți cu produsele lor pe cea mai mare piață a țării”, spune Marinela Ion.

„Fiind vorba de mâncare, un domeniu sensibil, nu ne permitem nicio greșeală. Prima comandă, de Paște, a fost făcută în orb de-a dreptul, pentru că site-ul nu era încă gata. Acum e mai simplu, vezi produsul, citești ce ingrediente au fost folosite, comanzi. Nu suntem singurii care livrează produse perisabile, este o piață dezvoltată și care, după această perioadă de izolare, credem că se va dezvolta și mai mult”, spune cofondatoarea.

Din punctul de vedere al creatorilor delabunici.ro, principala problemă pe care o au producătorii români e lipsa unei predictibilități a vânzărilor, faptul că nu sunt cunoscuți, că trebuie să-și facă reclamă, să-și găsească și clienți, în timp ce ei au altă treabă, de fapt.

„Este un curent destul de puternic acum în favoarea micilor producători. E interesant că și mulți dintre tineri au început să fie atenți la acest lucru: la calitate, la locul de unde vine mâncarea, la felul cum e pregătită, cum sunt crescute animalele. Sunt oameni ocupați, sigur că ar vrea să meargă la producători, să aleagă singuri produsele, să le vadă de la jumătate de metru – dar nu e timp și atunci varianta livrării acasă direct de la producători este o soluție bună”, spune Marinela.

Extinderea platformei se va face treptat, dar cei de la delabunici.ro vor să rămână la cele patru criterii importante, pentru că propunerea lor e calitatea.

„Ne-ar plăcea ca la un moment dat, nu prea departe în timp, acest coș săptămânal să conțină tot ce are nevoie o familie într-o săptămână, inclusiv legume, fructe. Poate o linie separată de meniuri pentru cei care țin dietă... Ne-ar mai plăcea, imediat ce vor fi permise evenimentele, să organizăm o degustare, în care să prezentăm produse, noutăți”, spune cofondatoarea delabunici.ro, site în care până acum au investit 30.000 de euro.