Peter Halacsy a fondat Prezi în 2008, pe când lumea se pregătea să intre în criză financiară. A vrut să lupte cu Microsoft și Google pornind de la Budapesta. Pe scena Techsylvania a povestit cum a reușit, greutățile prin care a trecut și cum a ajuns compania sa să fie un unicorn.

IMG_3612

„Până la 24 de ani eram un tip foarte talentat. M-am descurcat, am trecut prin facultate cu note foarte bune. Dar la 25 de ani mentorul meu m-a întrebat la ce sunt bun cu adevărat. Am fost pierdut. La 25 de ani eram cu adevărat pierdut. Pentru că la prima dificultate mai mare nu știam ce știu să fac“, a povestit Halacsy pe scena de la Cluj-Napoca.

„Eram talentat. Dacă ești talentat e ușor, performanțele cresc mereu. Dar la un punct ajungi la un platou și te confrunți cu dificultăți, rateuri, greșeli. Nu mai știi cum să faci lucrurile. Nu te învață nimeni ce să faci când lucrurile nu merg bine“, a spus Halacsy.

Mama mi-a spus că e o idee nebună, că nu va funcționa. Iar mie mi-era frică să-mi dau demisia de la jobul pe care-l aveam la facultate

Cum a pornit Prezi

„La 25 de ani am divorțat. Eram pierdut. Așa că în 2008, în mijlocul crizei financiare, eu, un profesor asistent la universitate am decis să pornesc o companie care să lupte cu Microsoft și Google. Aveam un Excel și am pornit de la Budapesta“, a spus Halacsy.

IMG_3618

„Mama mi-a spus că e o idee nebună, că nu va funcționa. Iar mie mi-era frică să-mi dau demisia de la jobul pe care-l aveam la facultate“, a povestit Peter.

Cu toate acestea, a spus Halacsy, modalitatea prin care a crescut poate fi denumită „growth mindset“, să te gândești cum să crești în permanență, indiferent de unde pornești. „Trebuie să accepți că nu ai nicio idee despre cum să crești un business dacă pornești de aici, din Europa de Est“, a spus Halacsy.

Evoluția Prezi

Surprinzător, echipa formată dintr-un asistent universitar, un designer care nu făcuse nimic folositor până atunci și un cofondator tehnic a reușit să construiască un produs, iar în primul an era folosit de 135.000 de oameni. Astăzi, 65 de milioane de utilizatori își fac prezentări în Prezi, iar 200 de milioane sunt publice.

IMG_3610

Prezi are 170 de oameni în Budapesta și 60 în San Francisco. În Statele Unite echipa maghiară are oameni de vânzări și marketing. De ce are totuși două birouri și nu s-au mutat cu totul în Statele Unite?

„Pentru că ne pasă de ecosistemul local. Prezi a fost prima companie care a susținut Budapest Pride, marșul gay din Ungaria. Avem proiecte în care implicăm echipa pentru a crește comunitățile defavorizate. Credem că putem avea un impact mare dacă rămânem în Budapesta“, a spus Halacsy.

Cred că e mai ușor să construiești și să angajezi oameni în Europa de Est, pentru că oamenilor le pasă mai mult, nu se gândesc doar la produs sau la a se îmbogăți

„Cred că e mai ușor să construiești și să angajezi oameni în Europa de Est, pentru că oamenilor le pasă mai mult, nu se gândesc doar la produs sau la a se îmbogăți. În plus, Budapesta e un oraș cool“, a mai menționat fondatorul Prezi.

Cu toate că a decis să-și construiască echipa în Budapesta, a văzut pe spinarea sa cât de multă influență are Statele Unite asupra pieței de startup-uri. Halacsy a povestit că în momentul când produsul său a devenit unul plătit, a pus pe site plata în euro, moneda unică europeană. Nimeni nu a plătit. „Când am schimbat semnul din euro în dolari, oamenii au început să cumpere, pentru că au crezut că suntem o firmă americană“, a spus, puțin amuzat, fondatorul Prezi pe scena Techsylvania.

Între Europa și Silicon Valley

Una dintre întrebările startup-urilor care pornesc din România sau din Europa de Est este cât de repede trebuie să se miște pentru a ajunge în Silicon Valley. Cu toate acestea, a spus Peter Halacsy, fondatorii din această zonă trebuie să accepte câteva lucruri dure. Același lucru e valabil și pentru orașe, ca ecosisteme de afaceri.

Nu încercați să fiți Silicon Valley. Nu are sens. Nu veți fi niciodată Silicon Valley. Trebuie să aveți o gândire de creștere. Să fiți mai buni, nu cei mai buni

„Nu încercați să fiți Silicon Valley. Nu are sens. Nu veți fi niciodată Silicon Valley. Trebuie să aveți o gândire de creștere. Să fiți mai buni, nu cei mai buni“, a explicat Halacsy.

„Trebuie să acceptăm că trebuie să faci bani mai rapid în Europa de Est. Noi aveam venituri după primul an. Twitter nu a ajuns la această performanță nici acum, cu adevărat. Acceptă lucrul ăsta. „Suck it up!“. Știu că nu e confortabil, dar trebuie să faci bani, în timp ce companiile din Silicon Valley nu au nevoie de ei pentru a crește“, a spus Halacsy.