Până în acest moment, recrutarea în sectorul tehnologiei a fost mai puțin afectată de pandemia COVID-19 față de alte industrii. Încă dinainte de pandemie, sectorul IT era printre fruntașele digitalizării. Companiile din zona IT lucrau deja cu software-uri HR cu aplicații de recrutare, salarizare sau pontaj, iar angajații puteau lucra de acasă mai multe zile pe lună.

Trecerea exclusiv în online a multora dintre procesele specifice departamentului HR s-a produs oarecum firesc și fără mari gâtuituri, comparativ cu alte industrii, odată ce companiile au început să lucreze de acasă. Procesul de recrutare a devenit mai flexibil, atât pentru candidați, cât și pentru profesioniștii din recrutare.

Totuși, recrutarea în IT și tehnologie se confrunta cu o serie de provocări dinaintea pandemiei COVID-19. Sectorul are în continuare probleme în a identifica noi talente cu competențele necesare pozițiilor deschise.

Pentru perioada următoare, recrutarea în sectorul IT și tehnologie va avea două mari provocări: identificarea și recrutarea talentelor de top și pregătirea pentru introducerea Inteligenței Artificiale.

  • Cererea de talente în piața de tehnologie va fi în continuare o provocare pentru profesioniștii din recrutare

Sectorul tehnologic se confrunta deja cu o lipsă a talentelor din zona de tehnologie încă dinaintea pandemiei COVID-19. Conform sondajului CIO 2019 al KPMG, mai mult de șase din 10 decidenți IT aveau la momentul respectiv dificultăți în angajarea personalului potrivit, situație care este în continuare o provocare pentru industria IT.

În același timp, 44% din respondenți afirmau că revoluția digitală ar putea declanșa schimbări semnificative în modelul de business sau în produsele și ofertele acestora pentru următorii trei ani. Aceste schimbări conduc automat către o cerere suplimentară pentru acele mix-uri specifice de abilități ale specialiștilor IT, care să le poată susține.

Perioada COVID-19 a accelerat semnificativ toate schimbările pe care o parte dintre participanții la sondaj le prevedeau. Perioada de carantină a sporit dependența de digital, conducând la creșterea comerțului electronic sau a platformelor care susțineau comunicarea de la distanță. Implicit, a crescut nevoia companiilor de a atrage talentele potrivite care să susțină această creștere accelerată a utilizării platformelor digitale.

Ce s-a întâmplat ca urmare a creșterii cererii de talente din zona IT?

A crescut concurența pentru potențialii angajați valoroși, căutați deopotrivă de companii aflate la început și de multinaționale cu vechime. Implicit, a crescut nevoia suplimentării beneficiilor din această zonă. Cele standard – asigurare medicală, salarii mai mari, abonament la sala de fitness, gustările de la birou – rămân necesare, dar nu suficiente.

Iată câteva lucruri pe care angajatorii le pot face pentru a putea atrage în continuare talentele potrivite:

  • Un employer branding puternic, cu diferențiere prin valori și misiunea firmei, pentru a poziționa oferta la un nivel mai sus, și a o face atractivă într-un mod mai profund, ce depășește aspectele pur materiale. Angajatul va înțelege dacă rezonează cu valorile firmei și va fi motivat să accepte o ofertă, dacă este la nivelul la care satisfacția sa profesională depinde și de direcția și de “reason why”-ul companiei în care își investește energia.
  • Un mod de acțiune care pornește de la premisa că talentele de top au nevoie să înțeleagă care este impactul mai mare al muncii lor, legătura dintre rolul lor în cadrul organizației și un „obiectiv umbrelă” mai mare, de care vor beneficia pe scară largă.
  • Accelerarea procesului de recrutare. În condițiile în care competiția pentru atragerea talentelor este din ce în ce mai mare, este necesar ca firmele să accelereze procesul de recrutare, în momentul identificării unui candidat valoros. Alte măsuri eficiente pentru accelerarea procesului de recrutare sunt optimizarea anunțurilor pentru locuri de muncă sau menținerea unei baze de date de talente structurate și actualizate, pentru a identifica rapid cei mai potriviți candidați.

Un software de recrutare de personal cum este Sincron HR va susține întreg procesul, facilitând sarcina departamentului de resurse umane. Aplicația de recrutare va fi un instrument util și pe perioada procesului de onboarding, ca și pentru sintetizarea tuturor informațiilor de care este nevoie din punct de vedere al managementului personalului.

  • Pași către integrarea Inteligenței Artificiale

Încă din 2019, Studiul KPMG « Viitorul resurselor umane în sectorul de tehnologie» prevedea o creștere accelerată a pieței de AI (Artificial Intelligence). Peste jumătate dintre liderii din domeniul resurselor umane considerau că au un rol de conducere sau de sprijin atunci când vorbim despre integrarea inteligenței artificiale într-o companie.

Provocarea pentru specialiștii HR este, din acest punct de vedere, găsirea unor modalități de echilibrare a creativității umane cu modul în care învață mașinile. În timp ce inteligența artificială are potențialul de a îmbunătăți performanțele unei afaceri, este necesar ca și actuala forță de muncă să se adapteze la noua realitate.

Procesul va fi unul de durată, ce va necesita diverse abordări și va implica o serie de erori, asumate. Un element cheie este strângerea de informații și date necesare stabilirii unor strategii de viitor agile și planificării tranziției, pentru ca forța de muncă să deprindă noile competențe necesare în viitor.

Pentru început, se pot aduna informații cu privire la angajați și echipe și rolurile acestora. Putem identifica încă de la început sarcini manuale ce ar putea fi simplificate prin intermediul inteligenței artificiale? În ce stadiu se află concurența în acest moment din punct de vedere al integrării AI? Cum ar putea influența inteligența artificială modelul nostru de business? Care este nivelul de pregătire al forței de muncă necesar pentru a funcționa în noii parametri? Cum putem utiliza cel mai bine inteligența artificială fără a limita creativitatea și inovația umană?

Sunt întrebări la care s-ar putea să nu avem un răspuns în acest moment, dar care își vor găsi unul în viitorul nu foarte îndepărtat. Un software HR performant, ce va integra o aplicație de recrutare a personalului, va fi un ajutor prețios pentru profesioniștii HR.

Înainte de a putea susține angajații la nivel de organizație, este necesar ca departamentul HR să identifice proprii pași necesari pentru a progresa în direcția digitalizării și automatizării. În acest fel, profesioniștii HR vor fi pregătiți să susțină și restul organizației în procesul de adaptare la noile tehnologii.