Leapșa Antreprenorilor
Interviul este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.
Recomandă și tu pe cineva
Ana-Maria Năstase este antreprenoare și specialistă de marketing, dar ea nu crede în marketing fără rezultate. Ba chiar consideră că dacă s-ar duce la antreprenori doar cu propunerea unei campanii de marketing nu ar avea succes.
A început povestea antreprenorială cu Pixel Script, o companie care ajuta IMM-urile să se digitalizeze, dar spune că "am supraestimat viziunea digitalizării și dorința antreprenorilor de a investi în această zonă", mai ales după pandemie. Astăzi dezvoltă Game Changers, o companie de marketing.
Ana-Maria participă în seria editorială Leapșa Antreprenorilor după un apel public pe care l-am făcut pe Linkedin și a vorbit mult în timpul interviului despre antreprenoriatul de pe teren, nu din cărți, într-o lume în care prea mulți devin doar experți pe Linkedin.
Antreprenoriat după 18 ani de corporație
Ana-Maria a pornit în antreprenoriat după 18 ani de muncă în marketing și comunicare, vânzări, un mix care a ajutat-o foarte mult.
"Mi-am dat seama că există o limitare clară până la care poți evolua. Atunci am identificat după pandemie nevoia digitalizării pe segmentul companiilor medii care nu se mișcaseră prea mult în zona aceasta", spune Ana-Maria Năstase.
A făcut o greșeală. A crezut că poate fi și manager în corporație și antreprenor, iar timp de 4 ani, spune ea, și-a hrănit această iluzie. "Mi-am dat seama că acumulasem maximum 5 zile de lucru efectiv pentru firma mea și că nu ducea nicăieri”, spune ea.
Deși a făcut această greșeală, spune că nu ar lansa oricum nicio afacere fără să identifice o nevoie clară în piață.
"Sunt un om pragmatic și strateg de marketing. Identific firul banului și companiile. Nu deschid piețe, nu creez, ci mă duc după piață", explică Ana-Maria Năstase.
De la digitalizare la marketing și vânzări
În momentul de față Game Changers a ajuns la 180.000 de euro cifră de afaceri pe an, dar a trecut de la digitalizare, la încercarea de a organiza o conferință de AI, până astăzi unde face consultanță de marketing și vânzări.
De ce a schimbat zona digitalizării cu cea de consultanță de marketing și vânzări? Pentru că procesul de vânzare este mult mai ușor.
"E un business care pornește din competența mea principală. Mergem la companii medii, unde există libertate de decizie strategică locală. În aceste companii nu poți angaja cei mai buni oameni de vânzări și marketing. Există puțini oameni care să analizeze piața, să înțeleagă viziunea de business și să le aducă împreună. Strategia pornește din vârf. Așa că noi ajutăm antreprenorii să vadă piața și să construiască valoare", spune Ana-Maria Năstase.
Cu ajutorul experienței sale în marketing și vânzări ajută companiile să-și facă o strategie de dezvoltare a afacerii, pe care o declină în strategie comercială și de marketing.
Ana-Maria Năstase nu vrea să facă marketing doar pentru a fi "sloganist”. "Dacă aș discuta cu antreprenorii despre marketing aș fi un caz pierdut", spune ea.
Norocul său este că a îmbinat anterior vânzările și marketingul.
"Nu există vânzări fără marketing și nici marketing fără vânzări. În mod practic ai un singur lucru, viziunea de dezvoltare a afacerii în care îmbini vânzări și marketing. Cu ei discut mereu despre performanță ca dezvoltare a afacerii, indicatori de performanță", explică antreprenoarea.
Limitele unui business construit din expertiza proprie
Orice business de consultanță are și dezavantajul că se confundă de multe ori cu fondatorul sau fondatoarea. Și se bazează pe expertiza acumulată.
"Oricât de ambițioși și talentați am fi, există o limitare clară a ceea ce putem gândi și face concret prin propriile puteri. De atunci cauți oameni și e greu să îi găsești pe cei cu care să te aliniezi ca viziune, valori. Dificultățile au apărut și pentru că eu sunt un perfecționist și un high achiever. Generația mea a fost crescută cu obsesia de a fi foarte buni, cei mai buni", spune Ana-Maria Năstase.
Limitele dorinței de digitalizare a antreprenorilor
Când a dezvoltat Pixel Script, Ana-Maria și-a dat seama că există o limită până la care antreprenorii văd oportunitatea digitalizării. Ea consideră că totul pornește din faptul că viziunea este pe termen scurt.
"Vedem lucrurile pe termen scurt, într-un raport în care investiția și rezultatul par disproporționate. Majoritatea companiilor medii, și aici vorbim de firme de 30-40 de milioane de euro cifră de afaceri, consideră că digitalizarea e implementarea unui Microsoft 365. Necesită bugete, iar pe termen scurt rezultatele pot părea slabe, pentru că oamenii se opun adopției digitalizării", spune Ana-Maria Năstase.
Ce nu se vede din viața antreprenorilor
Ana-Maria Năstase crede că un antreprenor care muncește mult nu are timp prea mult să scrie și pe Linkedin. Și se uită cu atenție și neîncredere la populația masivă de mentori, coachi și experți creați de spațiul online.
"Îi urmăresc și mă gândesc că pentru acel conținut trebuie să lucrezi 3-4 ore pe zi. Nu am cum să nu mă întreb cine muncește efectiv în acest timp, cine aduce bani în firmă, cine plătește salariile și unde sunt rezultatele la client?”, spune ea.
Leapșa Antreprenorilor
Finalul oricărui interviu din seria Leapșa Antreprenorilor e special. Îi rugăm pe invitați să ne recomande alte două persoane pe care le respectă și le cunosc, pentru a le invita. Ca să creăm un bulgăre de zăpadă cu antreprenori care merită să-și spună povestea și să-i cunoști.
Melania Pop, International Work Finder. "Un business ancorat în nevoia concretă de personal cu care se confruntă multe industrii. Melania e un om care muncește în fiecare zi pe toate planurile ca și cum nu are nimic. În fiecare zi ca și cum nu are nimic"
Cristian Hossu, Universum. "Este un antreprenor făcut prin viață, prin experiență, și din ADN, dar și prin muncă. Nu doar unul din cărți așa cum se întâmplă de multe ori nefondat"