Aceasta este o imagine puțin greșită despre ce poate aduce antreprenoriatul, iar dacă luați în considerare să fondați un startup, ar fi mai bine să nu vă duceți direct cu gândul la Evan Spiegel (fondatorul Snapchat) și la soția sa, Miranda Kerr. Sau la Elon Musk, care se întâlnește cu Amber Heard.
Antreprenorii tech au trecut de la imaginea băieților slăbuți, cu ochelari și cu nasul în calculatoare (vezi Bill Gates), la cea de starturi rock. Poate de aceea, business-uri precum Snapchat sunt considerate ca fiind cool și povești inspiraționale pentru viitori antreprenori.
”Credem că e ușor și se poate face peste noapte, dar nu e chiar așa”, spune Leon Emirali, Co-founder, CrestComms (o agenție de PR și comunicare din Marea Britanie), prezent pe scena ICEEfest 2017.
Din punctul lui de vedere, această idee, că antreprenoriatul este cool și poate fi făcut de oricine, pornește și de la oamenii de investiții. Astfel, de teama de a nu pierde trenul și posibilitatea de a avea în portofoliu următorul Airbnb sau Uber, aceștia se arată foarte deschiși să finanțeze orice fel de companii.
”Nu sunt oameni tech și de aceea nu înțeleg cu exactitate ce li se povestește”, afirmă Leon.
Disponibilitatea investitorilor de a arunca cu bani ”strică” puțin ecosistemul antreprenorial. Și asta pentru că antreprenorii sunt mult mai interesați să ia fonduri decât să facă o afacere sustenabilă.
Banii au devenit un laitmotiv pentru actuala generație de antreprenori. ”Credem că toți fondatorii au neveste model și de accea sunt cool. Nu stau chiar așa lucrurile”, mai spune Leon Emirali.
De foarte multe ori, antreprenorul este singur, izolat de toți. Nu totul vine de-a gata. Acesta este lucrul pe care trebuie să-l înțeleagă generația viitoare
Așa că viața de antreprenor nu se rezumă doar la petreceri și coperți de reviste și întâlniri cool, ci presupune și o luptă contra tuturor forțelor potrivnice. ”De foarte multe ori, antreprenorul este singur, izolat de toți. Nu totul vine de-a gata. Acesta este lucrul pe care trebuie să-l înțeleagă generația viitoare”, completează acesta.
În plus, pentru că antreprenoriatul este văzut ca o activitate cool, pe care e musai să o faci, jobul a devenit un fel de ”omul negru” de care ne ferim. ”Le spunem angajaților că nu sunt motivați. Însă, să fii angajat este primul pas spre a deveni antreprenor. Așa poți învăța ce ai de făcut pentru a te descurca pe cont propriu”.
Așa că hai să spunem povestea reală. E ok să dai greș, să fii mai întâi angajat, să nu ai bani. E mai cool să treci prin toate acestea pentru că abia apoi te vei simți bine ca antreprenor.
Așa că nu vă descurajați, totuși. Deși nu se știe niciodată dacă veți ajunge într-o situație similară cu a lor, orice euro pe care veți ajunge să-l raportați la profit va fi peste ceea ce au făcut companii evaluate la miliarde de dolari. Vorbesc despre Uber, Snapchat și Twitter, care au avut pierderi de 2 miliarde de dolari.