Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
"Acest articol este prima parte dintr-o serie mai amplă despre cum să folosești metode de UX Design pentru a-ți construi produsul și a-ți crește afacerea."
Ce fac de fapt designerii?
Înainte de a porni la drum cu acest articol, mă simt dator să explic ce face de fapt un UX designer. Există prejudecata cum că designerii sunt latura creativă a dezvoltării, iar tot ce fac ei este să înfrumusețeze.
Într-adevăr, sunt foarte mulți designeri care preferă să se concentreze pe elementele vizuale. Pentru UX designeri însă, deși în continuare relevantă, estetica rămâne în plan secund. Atenția, în cea mai mare parte, merge către utilizator (UX = User Experience): de la cine este acesta, care sunt obiceiurile, problemele, frustrările și nevoile lui până la soluțiile cu care îi poate fi îmbunătățită calitatea vieții în contextul dat. O descriere completă este disponibilă aici.
Dezvoltă pornind de la utilizator
Unul din cele mai aclamate produse ale anului 2016 a fost cu siguranță storcătorul de fructe Juicero. Cu investiții care au însumat 120 milioane USD (inclusiv de la Google Ventures), Juicero este un storcător inteligent de fructe care costă 399 USD (pretul inițial fiind de 700 USD). După cumpărarea storcătorului, posesorii acestuia își fac abonament săptămânal sau cumpără individual pliculețe cu diferite tipuri de fructe ce vor fi stoarse.
Sună foarte bine, nu-i așa? Doar că acum câteva luni, Bloomberg a făcut un întreg reportaj despre Juicero, în care a notat faptul că pungile de fructe pot fi stoarse folosind nimic mai mult decât mâinile goale. Mai mult de atât, în acest mod un pahar de suc poate fi stors chiar mai rapid decât folosind storcătorul. Ca urmare, mai mulți dintre investitori s-au declarat ‘păcăliți’, iar compania a suferit o mare daună de imagine, fiind nevoiți ulterior să introducă un program de retur al produsului.
În acest moment nu putem decât să speculăm, însă toate lucrurile duc către o singură concluzie: dezvoltatorii Juicero și-au focusat toate eforturile pentru a construi o bijuterie tehnologică, dar au facut abstracție de aspectele care contau cel mai mult: cum va fi utilizat acest produs, cum se încadrează el în cotidianul și obiceiurile consumatorului și mai ales ce nevoie acoperă el pentru consumator.
Exemplul de mai sus ne demonstrează că în dezvoltarea unui produs, tehnologia este importantă, dar și mai important este să cunoști și să întelegi oamenii pentru care îl dezvolți.
“Tu nu ești utilizatorul produsului tău”
Fraza “Tu nu ești utilizatorul produsului tău” (“You are not your user”) este foarte des regăsită în comunitatea designerilor. Una dintre premizele de la care pornește este că noi, ca antreprenori, ca dezvoltatori, ca designeri, venim constant cu idei de produse care acoperă nevoi personale și care par foarte bune pentru noi, dar care ar putea fi foarte ușor invalidate sau greu de înteles dacă ar ajunge la consumatori.
Soluția este să dezvoltăm produse pornind nu de la o nevoie personală, ci de la o nevoie a unui grup de utilizatori. Când produsul tău acoperă o nevoie reală a utilizatorilor, valoarea acestuia va fi imediat sesizată, crescându-i astfel șansele de succes. În paragrafele ce urmează vom studia un pic mai atent câteva metode folosite de UX Designeri pentru a atinge rezultatele propuse.
Avantaje
Iată câteva avantaje de care ne-am putea bucura într-o astfel de abordare:
Afli ce vor utilizatorii tăi
Un proces complet de design începe cu cea mai importantă etapă și anume cercetarea (user research). În procesul de cercetare, interacțiunea cu potențiali utilizatori este imperativă. În urma acestei interacțiuni vom identifica cele mai importante doleanțe ale utilizatorilor: care sunt lucrurile pe care aceștia și le doresc de la produsul tău.
Afli de ce au nevoie utilizatorii tăi
E simplu să întrebam potențialii utilizatori care ar fi functionalitațile pe care și le doresc în produsul pe care vrem să-l construim. De cele mai multe ori însa, oamenii nu știu dacă ceea ce vor este cu adevărat soluția pentru nevoia pe care o au. Astfel, folosindu-ne de metode din procesul de cercetare, putem să observăm inclusiv care sunt problemele și nevoile lor reale. Mai mult de atât, în acest proces putem inclusiv să descoperim oportunități de noi produse pe care să le luam în considerare pentru viitor.
Testezi și iterezi rapid și constant, scurtând astfel procesul de dezvoltare
Construind pornind de la utilizator, vom aplica metode prin care ideile sunt rapid lansate pentru a fi validate. Astfel putem să evităm eșecurile de proporții mari, după luni de dezvoltare oarbă.
Modele de lucru
Există nenumărate publicații, cărți și cursuri despre procese complete de UX Design. Pe parcursul experienței mele am avut posibilitatea de a descoperi și încerca foarte multe modele, însa cele mai complete, dar și cele care mi-au plăcut cel mai mult au fost IDEO Design Kit, Design Sprint (creat de membri designeri ai Google Ventures) și Frog’s Collective Action Toolkit (destinat în special antreprenoriatului social).
Deși cele 3 modele enumerate mai sus sunt destul de diverse, toate sunt construite pe aceiași pași:
- Inspirație
- Ideație
- Implementare
- Validare
În urmatoarele părți ale acestui articol voi descrie în detaliu fiecare din cei 4 pași, astfel încat la final vom avea o persepectivă completă a ce înseamna să dezvolți un produs gândind ca un UX Designer.
Poți citi mai multe articole tehnice, despre programare și user experience pe platforma wall-street.ro și start-up.ro - Oamenii din Spatele Codului.
În urmatorul articol al acestei serii voi discuta despre pasul 1: Inspirație, în care vom afla ce este cercetarea și voi descrie câteva metode de cercetare din procesul unui UX Designer