Am citit o sumedenie de articole și am văzut destul de multe filme referitoare la Silicon Valley, la mediul de acolo care aprinde proiecte antreprenoriale, dar le și calcă în picioare, la tehnologii din a căror definiție nu lipsește cuvântul ”inovator”. De exemplu, serialul „Silicon Valley” de pe HBO GO arată realitatea unui startup care trece de la ideea inovatoare la implementare, dar și cum viața de zi cu zi nu seamănă cu ceea ce ne imaginăm, într-un mod amuzant.

Urmărește serialul Silicon Valley pe HBO GO ca să descoperi viața startup-ului Pied Piper și ce se întâmplă în noul sezon, al cincilea, cu personajele tale favorite sau care vor deveni favorite. Toate sezoanele anterioare sunt integral pe HBO GO.

Succesul se măsoară în modul în care se deschid ușile mașinii

Mi-am închipuit mereu cum aș putea, ca antreprenor wannabe, sau ca proaspăt startup-ist finanțat, să dau nas în nas la o cafea (sau un ceai de plante) cu Mark Zuckerberg, Sergey Brin, Woz sau cu Elon Musk, iar ei să stea o jumătate de oră să îmi asculte pitch-ul despre startup-ul care ”va face viața mai bună” și care este ”game changing”. Cum ar fi o mașină cu uși care se deschid ca niște aripi, așa cum avea investitorul Russ Hanneman din serialul „Silicon Valley”? Pentru că succesul se măsoară în miliarde și în mașini care nu au uși obișnuite.

Silicon Valley – just business

Cristian Olărașu a ajuns în Silicon Valley acum vreo cinci ani și a decis că e cazul să rămână pe acolo. De ce? ”Momentan, am treabă aici. Peste câțiva ani, poate, am treabă în altă parte”, îmi spune el.

Cristian spune acum că provocarea sa cea mai mare odată ajuns în Vale a fost să ajusteze imaginea locului cu realitate, care se bazează pe multă muncă.

”Realitatea e că nu e cu nimic mai specială, doar o zonă în care s-au dezvoltat mai multe companii de tehnologie decât în altă parte. Și dacă are sens dintr-o perspectivă de business să fii aici, probabil o să poți să dezvolți un startup, dacă nu, cel mai probabil nu vei avea șanse”, afirmă Cristian.

via GIPHY

”Modul în care credeai tu că funcționează ecosistemul ăsta e puțin diferit în realitate, e mult mai simplist, și mai trebuie să te adaptezi și la el, la o nouă cultură, la un nou mediu. Asta e o provocare”, mai spune Cristian.

De la București în Silicon Valley

În momentul în care a ajuns în State, Cristian lucra, alături de câțiva prieteni de acasă, din București, la un proiect menit să asiste părinții în dezvoltarea sănătoasă a copilului lor (Good Momming! devenit, între timp, Early). Nu era primul startup pe care îl fondase, și nici ultimul. Aproape toate au fost dezvoltate în Silicon Valley, iar Cristian a locuit și prin Palo Alto și prin Menlo Park, cartierele generale ale giganților din industria mondială de tech.

Acum, de doi ani, Cristian lucrează la un alt startup în San Francisco. Deși a ajuns la câteva luni după fondarea proiectului, nu am greși să-l numim parte din echipa fondatoare. Nu de alta, dar în momentul în care a decis să se implice în Lore IO, din startup mai făceau parte doar un om. Fondatorul (Digvijay Lamba), făcuse parte din echipa care pusese bazele WalmartLabs (diviza tech a Walmart), l-a atras în proiect cu un simplu mail (probabil unul dintre puținele cazuri actuale în care această abordare a mai funcționat). Poate că faptul că mai lucrase la proiecte similare l-a convins pe Cristi, acum Head of Product în cadrul Lore IO, să se alăture startup-ului.

via GIPHY

Au petrecut mai mult de un an lucrând la un produs destinat, de principiu, companiilor din orice industrie. ”Aveam un produs care făcea AI pe KPI-uri. Practic făceam o analiză. Construisem un sistem care integra toate datele enterprise-ului și explica automat de ce veniturile au scăzut cu 0,3% comparativ cu aceeași zi săptămâna sau anul trecut”, spune Cristian.

Însă, în timp ce devoltau acest software și atrăgeau clienți tot mai mari care le dădeau acces la datele lor, și-au dat seama că lumea nu folosea ”sistemul nostru pentru super inteligența lui”, ci trimiteau interogări simple către datele raw, adică așa cum erau ele capturate.

Așa că au pivotat spre o soluție care automatizează toată această muncă de transformare a datelor, adică vreo 90% din tot lucrul cu date. ”Folosim tehnologia ca un enabler”, spune Cristian.

Speranță la investiție

Au început să-și facă mai multă publicitate abia de prin vara anului trecut. Aveau, însă, peste 40 de exemple în care clienții folosiseră tehnologia lor de automatizare, iar acum sunt circa 10 clienți plătitori. Și tot între timp, au reușit să ia finanțări în valoare de câteva milioane de dolari, atât de la fonduri de venture capital, cât și de la investitori privați.

”Suntem cei mai slab finanțați din piață. Nu avem destui bani de cât am avea nevoie. Sperăm să mergem spre un series A undeva spre finalul anului. Important e ceea ce facem până în punctul respectiv și în funcție de asta vor apărea niște nevoi spre finalul anului care vor decide cât de rapid avem nevoie să scalăm mai departe”, afirmă Cristian.

”Eu am fost finanțat de 2 ori până acum. Am făcut parte din echipa care mergea la investitori, pentru că niciodată nu ești singur când încerci să ridici bani. A fost diferit de fiecare dată. O dată am plecat cu o listă de 400 și ceva de oameni care ar fi dispuși să finanțeze, care a rezultat din documentare și recomandări. Din lista aia de 400 și ceva de oameni, i-am pus în capul listei pe cei care aveau cele mai mari șanse să aducă o critică utilă asupra ceea ce făceam și am început să ne întâlnim cu ei”, completează Cristian Olărașu.

Cristian îmi povestește faptul că, în Silicon Valley, evenimentele au în spate, de principiu, două idei majore: de a recruta sau de a crea brand awareness.

via GIPHY

Tehnologiile se nasc din întâlniri

”Mai sunt și evenimente foarte early stage. De exemplu, prin 2012 erau 2 blockchain meetups unde mergeau oameni, doar că nu se vorbea, încă, despre asta în altă parte. Acum sunt meetup-uri despre cum să-ți iei tu un kit de CRISPR și să modifici la un organism, eu știu, o râmă, genele”, spune el.

Nopțile în Silicon Valley sunt petrecute muncind. Probabil ceea ce descrie cel mai bine viața de startup-ist în Vale. ”La noi lumea lucrează când nu e timp să lucreze”, spune el. Adică noaptea, dimineața foarte devreme, în weekend-uri. Pentru că, în Vale, companiile au angajați din toată lumea. Știu, ați văzut în „Silicon Valley” că atmosfera e uneori relaxată, dar și sesiunile de muncă sunt intense, acele sprinturi de câteva zile când personajele precum Gilfoyle, Dinesh sau Richard Hendricks de la Pied Piper sunt la limita autodistrugerii.

O masă cu 3 picioare

”Mă gândesc că e așa: noi construim o masă. Și e vineri noapte și am construit masa și am pus picioarele, dar am pus doar 3 picioare. Și probabil nu se va duce nimeni acasă și va spune <da, e ok, o lăsăm pe luni>. Oricum goal-ul nu e neapărat să faci masa, ci să vezi ce se întâmplă după, câți oameni o s-o cumpere, și tot așa”, încearcă el să-mi explice.

via GIPHY

De altfel, viața în Vale nu este plină de petreceri. Mai ales când eștie un startup early stage. Viața ta se împarte, în mare, între birou și casa în care, cel mai probabil, locuiești alături de alți startupiști sau ingineri.

”Majoritatea oamenilor au venit aici pentru a face ceva. Și atunci, interesul lor pe termen lung pentru petreceri sau alte chestii sociale este destul de scăzut”, afirmă Cristian.

Și pentru că am adus vorba despre costuri, Cristian ne confirmă ceea ce, probabil, am citit sau am auzit cu toții. ”Totul este foarte scump, raportul dintre calitatea serviciului și cât plătești pentru el e super dezavantajoasă și se aplică la absolut orice, de la mâncare, la servicii, la chirie, la modul în care arată apartamentele”.

via GIPHY

”Ai să vezi oameni care pun mai puțin accent pe chestiile materiale. Banii sunt ca un mijloc de a permite accesul la diverse lucruri, dar nu neapărat pentru a mijloci achiziția lucrurilor materiale”, completează Cristian.

Asta nu înseamnă că nu tânjești după banii pe care ți-i poate pune la dispoziție un investitor pentru a-ți susține afacerea.

”Odată ce iei bani, trebuie să te întrebi dacă acel bani vor fi suficienți pentru a schimba traiectoria companiei tale. Realitatea e că, de cele mai multe ori răspunsul e nu”, spune Cristian.

Reinventare permanentă

În acest context, dacă tot ai venit în Silicon Valley, cum faci să mai stai acolo și să nu te întorci acasă cu coada-ntre picioare? ”Cred că majoritatea companiilor care au reușit să crească într-o formă sau alta s-au reinventat de foarte multe ori”, declară Cristian, demontându-mi un alt mit legat de antreprenorii din Vale după care trăiam. Și anume, ce faci în momentul în care ideea ta nu mai funcționează. Dacă te uiți la serialul „Silicon Valley” pe HBO GO să știi că firma despre care e show-ul se reinventează în fiecare sezon.

via GIPHY

”Majoritatea oamenilor pe care îi cunosc acceptă faptul că lucrurile pe care le gândesc sunt în mare parte ipoteze. Nu am cunoscut foarte mulți oameni care au reușit să-și crească companiile fiind blocați pe ideile lor”, afirmă el.

Echipa contează

”Cel mai probabil oamenii nu pun bani pentru că înțeleg super specific business-ul tău sau pentru că au ei impresia că faci un lucru revoluționar. Sunt puține cazurile astea. De obicei sunt cifre la mijloc sau echipe cu un background foarte bun care motivează investițiile. Dacă vorbim de early stage, oamenii investesc în echipă și în capacitatea acesteia de a se adapta la provocărilor ce vor apărea”, completează Cristian Olărașu.

via GIPHY

Iar dacă ai decis să construiești un produs într-un domeniu în care nu ai experiență, îl poți obține luându-ți în echipă oamenii potriviți, care au experiența relevantă.

”O echipă tech bună, competentă, e mai greu de format la o early stage company. Te bați cu companiile mari pentru că și ele au nevoie de tot mai mulți oameni și angajează constant. E un risc destul de mare pe care și-l asumă și trebuie compensat într-un mod sau altul”.

Jocuri de noroc

În opinia lui Cristian, este un joc de noroc pentru că Silicon Valley este un mediu extrem de competitiv când vine vorba de atras talent. Pentru că nu te bați doar cu alți antreprenori care, ci și cu ”dinozaurii” care conduc valea. ”Găsești pe cineva căruia i-a plăcut de tine, unul din 500 de interviuri, un om care și-a spus <echipa asta pare interesantă și aș vrea să lucrez pentru ea în loc să mă duc să-mi întrețin familia cu salariul de la Google >”, spune tânărul.

Și atunci, având în minte tot ce am scris aici, ai mai fi tentat să fii unul dintre nenumărații antreprenori care își încearcă norocul în Silicon Valley? Pentru Cristian, prezența în Vale este dictată de specificul afacerii în care este implicat în acest moment. ”Momentan nu avem cum să facem chestia asta decât aici și acum”, spune el. Pentru că da, Silicon Valley îți poate pune la dispoziție toate uneltele necesare pentru a hiperscala. ”Încă există foarte mult knowledge care e doar aici”, afirmă Cristian.

via GIPHY

Însă, în același timp, Silicon Valley te poate duce de pe culmile extazului spre cele mai negre zone. Pentru că, odată ce ajungi acolo trebuie să ai în vedere faptul că îți pot exploda costurile sau că nu vei găsi suficient de mult talent tech pentru a lucra alături de tine. Este, clar, un risc pe care tu, ca antreprenor, trebuie să ți-l asumi – nu înseamnă că nu poți da greș și în afara Silicon Valley.

”Cred că este o decizie punctuală. Sunt încă business-uri care pot fi construite doar dintr-un hub tehnologic. Și nu vorbesc doar despre Silicon Valley. Oricare dintre ele îți oferă un avantaj competitiv”, este de părere Cristian Olărașu.

Decizia, însă, este a fiecăruia dintre noi, fiind specifică pentru fiecare afacere în parte.

via GIPHY

---

Serialul Silicon Valley este un exercițiu excelent de antrenament antreprenorial pentru că te poartă prin multe situații cu care te-ai putea confrunta în viața reală dacă alegi să fondezi un startup. Dacă îți faci acum cont pe HBO GO poți să vizionezi toate cele 4 sezoane existente, dar și sezonul nou care a debutat pe 26 martie. Contul tău HBO GO vine cu o lună de free trial, în timpul căreia poți să renunți la abonament, dar dacă alegi să continui, plătești doar 19, 99 lei/luna pentru acces nelimitat la multe seriale și filme bune, inclusiv la premierele care se lansează pe HBO GO în același timp cu premiera mondială.

Articol susținut de HBO.