Daniel Tamaș, Tudor Rad și Paul Mureșan fac anual aproape un milion de dolari. Nu e nici mult, nici puțin. Primii doi au început Idea Studios la Cluj-Napoca în 2007, pe când erau freelanceri și căutau o metodă să taie facturi. Au reușit să creeze peste 2.000 de jocuri web, majoritatea pentru fete. Ei au găsit modalitatea de business potrivită: să vinzi multe jocuri, să le creezi rapid și să treci mai departe.
Stylish Covergirl Makeover a fost un joc de tip Flash, publicat pe internet, care a fost jucat de peste 60 de milioane de fetițe din întreaga lume. Produsul a fost construit în studio-urile din Cluj-Napoca a Idea Studios, companie creeată în 2008 de către Tamaș și Rad. E produsul de care-și amintește cu drag Daniel Tamaș, în timp ce vorbim într-un colț al conferinței How to Web de la București.
„Înainte de 2007 lucram ca web designer. Am făcut și doi ani de drept, nu știu de ce. Tudor mi-a fost coleg de bancă în liceu și amândoi eram freelanceri. Am zis să ne facem firmă ca să putem emite facturi. Chiar azi (n.r. - 27 noiembrie 2015) se împlinesc opt ani de atunci“, povestește Daniel.
Startul în jocuri
În 2008 au primit un pont de la o cunoștință că jocurile web au potențial. Au început să le construiască, au găsit câțiva publisheri mari și au fost publicat. „Serverele noastre de 25 de dolari au picat. Făcusem 200 de dolari pe Google AdSense în ziua respectivă“, își amintește Tamaș.
Au început să vândă jocurile create către publisherii mari. În industria jocurilor, cei care publică și promovează jocurile sunt cheia succesului. Un dezvoltator de jocuri independent are șanse mici să ajungă popular, pentru că are costuri de marketing uriașe. „Am decis să facem jocuri și să le vindem lor jocurile, iar doi ani, din 2009 până în 2011, am lucrat pe modelul acesta“, își amintește Daniel. Aveau și atunci un portal propriu de jocuri, dar majoritatea creațiilor le vindeau către publisherii mari. Echipa crescuse la 25 de oameni.
Majoritatea titlurilor create erau jocuri de fetițe, despre machiaj, haine și alte modalități prin care cele mici să se joace cu o păpușă virtuală.
Aveam un milion de utilizatori în site-ul nostru când am decis să vindem, în noiembrie. Până am încheiat deal-ul, în ianuarie, ajunsesem la 3 milioane de useri.
Schimbarea
În 2011 echipa de management al publisherului s-a schimbat. Contractul s-a încheiat, iar jumătate din Idea Studios a plecat. S-au gândit ce să facă și au decis să vândă magazinul online de jocuri și să-și împartă afacerea în mai multe companii.
„Aveam un milion de utilizatori în site-ul nostru când am decis să vindem, în noiembrie. Până am încheiat deal-ul, în ianuarie, ajunsesem la 3 milioane de useri. Am făcut totuși afacerea și ni s-a alăturat și Paul Mureșan“, povestește Tamaș. De atunci, veniturile lor s-au dublat anual, dar anii care urmează vor fi diferiți. De exemplu, anul acesta a însemnat o cifră de afaceri în jurul cifrei de un milion de euro, dar în stagnare, deoarece nu mai puteau publica jocuri Unity și pe internet, ci doar în magazinele de aplicații mobile.
De atunci compania e împărțită în trei. Transylgamia e divizia de mobile, Idea Studios creează jocuri web, iar Jellycs administrează cele două business-uri.
Succesul între mobile și web
Monetizarea în jocurile web e mult mai simplă decât cea în zona de mobile, pentru că titlurile sunt mai greu de descoperit pe telefonul mobil. În plus, monetizarea e diferită pe un dispozitiv mai mic.
„Poți avea succes ca dezvoltator indie, dar depinde cum te concentrezi. Dacă focusul tău e pe crearea de produse, trebuie să ai o echipă foarte bună, pentru că nu te vei concentra pe bani, ci pe crearea unui joc foarte bun. E un money loser de cele mai multe ori. Sunt un milion de jocuri tari, dar anonime. Pe Android și iOS ecosistemul e aglomerat, nu poți descoperi jocuri. Ai câțiva publisheri și ai noroc dacă ajungi sus în magazinele online. Marketing-ul și bugetul de achiziție de useri costă foarte mult“, expică Daniel Tamaș.
Am decis să construim după o modalitate lean startup, adaptată jocurilor. Jocul nu trebuie să treacă de un anumit nivel înainte de a-l arăta unei case de producție
Cei trei au încercat să publice jocuri prin forțe proprii, fără un publisher, dar succesul a fost unul relativ, nu cel obișnuit. Acum, majoritatea titlurilor sunt publicate de case de producție care împart veniturile.
„Mafia Driver a fost unul dintre cele mai de succes jocuri publicate de noi în App Store. Am reușit să ne recuperăm investiția prin acest simulator de condus cu mașini din anii 40. Totul a fost însă doar un val. Am reușit să avem succes foarte rapid, iar apoi lucrurile au reintrat în normal fără să putem promova titlul foarte mult“, explică Daniel. El spune că Transylgamia a investit și 40-50.000 de dolari într-un joc, iar din unele titluri au reușit să-și recupereze banii. Cu toate acestea, au renunțat să mai facă jocuri independent. Puteau să scoată aproximativ patru titluri pe an fără un publisher, dar nu era un business bun.
„Am decis să construim după o modalitate lean startup, adaptată jocurilor. Jocul nu trebuie să treacă de un anumit nivel înainte de a-l arăta unei case de producție. Facem un nivel, ne ducem cu el către publisher, iar acolo primim feedback și putem să continuăm sau nu munca. Astfel, economisim câteva luni de muncă și bani“, explică Tamaș.
Un business al cantității
Rata de jocuri web create de Idea Studios este între 15 și 20 de titluri pe lună. Până acum, compania a realizat peste 2.000 de titluri. Astfel, o afacere care a pornit de la căutarea celei mai simple modalități tehnice de a face bani, a ajuns un business serios. Fiecare joc poate să-și recupereze investiția dacă ajunge la 300.000 de utilizatori, dar Daniel spune că e din ce în ce mai dificil, deoarece sunt foarte mulți jucători pe piață.
În total, Idea Studios are aproximativ 10-15 milioane de utilizatori în funcție de sezon. Actualmente, compania clujeană are 45 de angajați, dintre care 27 sunt la studioul web, iar 12 la Transylgamia, restul fiind la Jellycs.
În viitor, clujenii ar dori să facă un exit. Anul acesta au primit patru oferte și sunt în continuare deschiși. În schimb, ar vrea să fie achiziționați de o companie media, care să reușească să vândă și publicitatea din jocuri la un preț corect.
„În viitor, văd web-ul ca o alternativă la magazinele de aplicații, prin dezvoltarea HTML5. Văd store-urile la fel ca magazinele de CD-uri de pe vremea copilăriei. Au existat până când canalele de distribuție digitală au fost deschise. Ai nevoie să găsești mai ușor jocuri. HTML5 a evoluat mult și ai unelte online pentru a construi jocuri bune, care să fie jucabile și să nu aibă probleme de performanță“, explică Tamaș.