AirportLabs e o companie de tehnologie ce dezvoltă produse dedicate industrii aeronautice mondiale. Cu ajutorul celor dezvoltate de clujeni aeroporturile pot să-și coordoneze mai bine activitățile la sol, pasagerii pot avea o experiență mai bună în aeroporturi și, în general, se înlocuiesc tehnologii învechite dintr-o industrie aflată, de obicei, în avangardă.

Ligiu Uiorean a înființat AirportLabs în 2015. A absolvit Politehnica de la Cluj, a lucrat în firme de inginerie și proiectare tot în Cluj, dar și la Londra. Ulterior a plecat în Emiratele Arabe Unite unde a condus proiecte aeroportuare de mare anvergură.

Momentul când a decis să transforme experiența de management într-una antreprenorială a venit în Dubai. A fost dezamăgit, odată cu ultimul proiect realizat acolo, după ce și-a dat seama că produsele disponibile pe piață nu acopereau cerințele proiectului realizat pentru cel mai nou terminal din Abu Dhabi. Așa că a pus totul la cale și a creat o companie dedicată acestor industrii, bazându-se pe o echipă cu experiență în software, project management, inteligență artificială, hardware și matematică.

Poți urmări mai jos modul în care funcționează aplicațiile AirportLabs pe aeroportul din Dubai.

Prima generație de produse - o platformă de optimizare a aeroporturilor

Logistica unui aeroport e mai mult decât complicată. Dincolo de ceea ce știm noi ca pasageri, în spate e un colos care încearcă să se sincronizeze, să ofere experiențe plăcute pasagerilor, să coordoneze sute de avioane și zeci de mii de bagaje.

„Primii pași au vizat comunicarea în timp real – o platformă care urma să ne permită implementarea de algoritmi dinamici de optimizare pe date în timp real. De aici a rezultat prima generație de produse: Community App – o platformă mobilă pentru angajații care lucrează în aeroporturi”, povestește Ligiu pentru start-up.ro.

Conform acestuia, Community App e un produs ce permite colaborarea în timp real între companii și aeroporturi. De asemenea, pe lângă acesta, AirportLabs a dezvoltat VisionAir, un sistem de afișaj al zborurilor către pasageri și AirportLabs Data Router, un integrator de date aeronautice.

Cu aceste produse, dar și cu experiența din spate, au implementat soluțiile pe aeroportul Gatwick din Londra, dar și în Dubai și Edinburgh.

„Impactul Community App în aeroporturi a fost imediat și răspunsul din partea utilizatorilor a fost extrem de bun, ducând la o extindere rapidă în alte aeroporturi – în mare parte pentru că angajații care au folosit aplicația într-un aeroport, o cereau în aeroporturile care nu o aveau încă implementată”, povestește Uiorean.

Cum faci un aeroport să câștige timp și bani

Un aeroport are mai multe aspecte. Dincolo de coordonarea traficului aerian, aeroporturile sunt zone de experiențe. Din momentul în care cobori în parcare până la poarta de îmbarcare treci printr-un uriaș mall ce e făcut să te convingă să cumperi lucruri, cadouri pentru acasă, să stai la o cafea și să faci timpul să treacă mai ușor.

A doua generație de produse dezvoltate de AirportLabs a fost în direcția asta. Au construit un produs numit Laminar, care optimizează fluxul de persoane, dar și un produs numit GCAM care optimizează procesarea avioanelor la sol.

„Aeroporturile fac bani în general din parcări și duty-free, deci scopul Laminar e să ducă pasagerii din parcare în zona de shopping și să le permită să își petreacă timpul de așteptare acolo. Realizează asta folosind senzori care stabilesc poziția persoanelor în zona monitorizată, măsoară timpul de așteptare la coadă, viteza de deplasare a cozilor”, spune Ligiu Uiorean.

După folosirea acestui produs, cu ajutorul Community App se comunică staff-ului unde urmează să se formeze cozi, unde acestea sunt lente și care este performanța lucrătorilor de la check-in sau securitate.

În plus, VisionAir dezvoltat de AirportLabs direcționează pasagerii către coada cea mai scurtă, iar în zona de duty free le comunică în timp real ce timp de așteptare mai au până trebuie să se deplaseze la poartă.

Practic, includ tehnologia peste tot în aeroport pentru a ajuta atât angajații să ia decizii mai bune, dar și pasagerii.

„Aeroportul din Dubai a adoptat Community App împreună cu Laminar și asta a rezultat în reducerea timpului mediu de așteptare la securitate de la 8 minute la 4.5 minute. Impactul acestei reduceri a timpului de așteptare e major: pasagerii pot petrece mai mult timp în zona comercială, gradul de satisfacție crește, iar aeroportul poate să amâne investiția într-o capacitate nouă de procesare”, spune Ligiu, explicând efectul tehnologiei în cazul unui studiu de caz efectiv.

Pe lângă aceste produse, AirportLabs a dezvoltat și GCAM, o platformă care se concentrează pe procesele de la sol din jurul unui avion.

„Produsul nostru asigură că stafful are toate informațiile necesare pentru a procesa un avion (pasageri, bagaje, curățenie, alimente, combustibil, etc), urmărește în timp real progresul de procesare, identificând eventuale probleme de performanță și comunică automat cu aeroportul local cât și cel de destinație despre timpul probabil de plecare”, spune fondatorul AirportLabs.

Cu ajutorul acestor produse influențate de tehnologie, aeroporturile au o abordare colaborativă, un flux predictibil și se utilizează resursele mai eficient. În cazul unui aeroport mare, câteva minute de întârziere pot însemna că întregi procese sunt date peste cap. Iar cu tehnologia încorporată, aeroporturile câștigă.

„O astfel de ajustare permite unui aeroport de dimensiune medie să genereze venituri suplimentare de €250.000 pe lună, doar din câteva minute câștigate la fiecare zbor, dar și să crească nivelul de satisfacție al pasagerilor care nu mai trebuie să stea la poarta de îmbarcare pentru un avion care va întârzia”, spune Ligiu Uiorean.

Practic, AirportLabs a dezvoltat treptat produse complementare. Pe lângă cele menționate mai sus, VisionAir comunică pasagerilor când să plece spre poarta de îmbarcare (nu prea devreme, dar nici prea târziu, pentru că fiecare minut petrecut în aeroport înseamnă și un posibil câștig comercial). În plus, GCAM știe când avionul e gata de îmbarcare, iar prin platforma Laminar se monitorizează starea de aglomerare a aeroportului și starea unor echipamente, cum ar fi lifturile, benzile transportoare și altele. Totul a fost construit pentru a dezvolta și produsul RealTime, care să poată să afișeze în timp real chemarea la poartă fără să se bazeze pe aproximări.

O nouă generație de produse dezvoltate

Pe lângă produsele deja existente, AirportLabs lucrează și la o nouă suită. A treia generație e bazată pe managementul total al aeroportului, dacă până acum au fost elemente din viața de zi cu zi a unuia.

„Am lansate deja RealTime – o platformă destinată centrelor de comandă și control, care oferă vizibilitate în timp real a tot ce se întâmplă într-un aeroport, atât pe partea de pasageri cât și pe cea de persoane. Lucrăm intens la alocare dinamică de resurse (personal, echipamente, standuri de avioane) – o abordare relativ nouă în aviație: renunțăm la alocările statice făcute cu zile înainte și folosim algoritmi evolutivi care rulează pe multe procesoare în cloud pentru a stabili alocarea optimă de resurse în timp real”, spune Ligiu Uiorean.

Pe lângă abordarea bazată pe tehnologie și predicție, toate produsele sunt oferite într-un model Software as a Service, ceea ce e o inovație radicală în aviație și care dobândește mai multă acceptare în industrie, una obișnutiă cu produsele mari, cumpărate o singură dată și greu de îmbunătățit.

„Aviația se bazează în general pe tehnologii care și-au dovedit fiabilitatea în timp, dar care din păcate au transformat aeroporturile în muzee de tehnologie cu costuri de exploatare foarte mari, flexibilitate redusă și aproape imposibil de interconectat cu alte sisteme”, explică Ligiu modul în care funcționa industria.

Această incapacitate de a face sistemele să comunice între ele a creat silozuri de date care nu permit aeroporturilor să ia decizii în timp real.

Astfel, înainte de lansarea Community App, care permite comunicarea dintre angajații aeroportului, se foloseau pe alocuri servicii de informare și coordonare doar în situații de alertă, iar atunci prin SMS sau email, stații radio și diverse forme de afișaj neeficiente.

„Alt caz extrem este comunicarea între aeroporturi care se bazează pe un standard lax vechi de peste 60 de ani, dezvoltat inițial pentru sisteme electro-mecanice (TELEX) și care e taxat la caracter transferat. Sistemele de acest fel trebuie și se pot moderniza spre beneficiul pasagerilor, aeroporturilor și liniilor aeriene”, spune Ligiu Uiorean.

Astfel, în general, soluțiile AirportLabs înlocuiesc metode analogice sau operațiuni manuale asistate digital, dar neautomatizate.

„E imposibil pentru aeroporturi să asigure același nivel de servicii cu un cost rezonabil, folosind aplicații instalate local și cu o echipă de mentenanța locală. Integrarea sau generarea de date în timp real sparge acele silozuri de date și permite aviației să ia decizii colaborative în timp real, eficientizând utilizarea de resurse și crescând gradul de satisfacție al pasagerilor”, mai explică directorul AirportLabs.

Din acest motiv, propunerea de a deservi toate aplicațiile din Cloud a întâmpinat mare rezistență și a trebuit ca AirportLabs să demonstreze că pot oferi serviciile la performanțe bune, dar și cu securitate.

„Fiecare produs a fost lansat împreună cu un client care și-a asumat riscul de a fi primul utilizator al noului sistem și a validat funcționalitatea și fiabilitatea. În schimb a primit atenție deosebită din partea noastră, un avantaj de preț, dar și ajustări specifice operațiunilor lor – rezolvând problemele curente pe care le are clientul”, spune Ligiu.

Astfel, deși produsele sunt generice, ele necesită un efort de implementare personalizate pentru a înțelege procesele folosite de un aeroport.

Contract cu aeroportul din Frankfurt, cel mai mare din Germania

De curând, AirportLabs a reușit să implementeze soluțiile sale și pe unul dintre cele mai mari aeroporturi din Europa, Frankfurt. Au făcut parte dintr-un proiect mai amplu la nivel european, dedicat îmbunătățirii predictibilității, eficienței și capacității de reacție.

„Scopul este să colecteze și să furnizeze date de pe toate aeroporturile, astfel încât acestea să poată anticipa corect și precis orice întârziere sau incident și să își poată aloca mai eficient resursele. Noi susținem această inițiativă cu aplicația mobilă Community App, prin care toți angajații din aeroport sunt informați în timp real despre parametrii de operare ai aeroportului și contribuie cu informații în timp real, din teren, documentate foto-video, legate de progres sau orice defecțiune, eroare sau incident”, explică Ligiu.

Unul dintre avantajele AirportLabs a fost că pot implementa orice proiect de la distanță, prin comunicare online. De exemplu, într-o situație de criză au reușit să implementeze una dintre cele mai complexe soluții în doar trei ore la Dubai, cu toată echipa lucrând de la Cluj.

20% din traficul aerian din lume, monitorizat prin AirportLabs

Compania din Cluj a implementat soluțiile sale în multiple aeroporturi. Cel puțin una dintre aplicațiile româilor sunt folosite la Dubai, Londra (Gatwick, Heathrow, Stansted, Luton), Amsterdam, Munchen, Hamburg, Frankfurt, Manchester, Copenhaga, Bruxelles, Milano (Linate și Malpensa), Doha, Riyadh, Birmingham, Edinburgh, Leeds, East Midlands, Bristol, Bangalore și New Delhi.

În 2019, traficul aerian mondial a fost de 4,6 miliarde de pasageri, conform statisticilor. Conform calculelor AirportLabs, aplicațiile lor au avut impact direct asupra unui număr de 858 de milioane de pasageri, adică 18% din traficul mondial. Cu proiectele lansate în 2020, soluțiile clujenilor sunt folosite în peste 20% din traficul aerian mondial.

„Interesant este și faptul că 900 de companii folosesc Community App indirect, lucru care în general duce la noi oportunități de implementare. Din punct de vedere financiar firma este viabilă din al treilea an. Nu publicăm date financiare și nu căutăm investitori”, explică Ligiu Uiorean.

În privința extinderii, AiroportLabs are Europa ca cea mai importantă zonă de prezență, unde vor să acopere și aeroporturile mai mici, pentru a agrega mai multe informații despre zboruri.

„Cel mai interesant lucru care se întâmplă acum din punct de vedere al extinderii e faptul că firmele care dețin sau operează mai multe aeroporturi încep să ne considere un partener de încredere și explorăm împreună beneficiile oferite de soluțiile noastre implementate la nivel de grup”, spune optimist Ligiu Uiorean.

Cum funcționează implementarea de la Gatwick (Londra) puteți vedea mai jos.

Angajați și pregătiri pentru criză

Echipa AirportLabs a crescut de la câțiva oameni în 2015 la peste 40 în prezent, toți în biroul de la Cluj (deși în perioada aceasta cei mai mulți lucrează de la distanță).

„Avem 12 colegi noi care ni s-au alăturat în ultimul an, în zone diverse, de la software development, DevOps și QA, până la project management sau marketing. Până la finalul anului, este posibil să mai creștem echipa cu câteva persoane, mai ales în zona de operațiuni cloud”, spune Ligiu Uiorean.

În fiecare an AirportLabs organizează un program de internship de șase săptămâni, cu 10-12 studenți și absolvenți de la cele mai bune facultăți din Cluj primesc oportunitatea de a proiecta și realiza un produs nou, care are legătură cu domeniul de activitate al companiei.

Pandemia nu a fost pregătită de nimeni, dar Ligiu a anticipat o criză, așa că a pregătit terenul. A făcut rezerve financiare pentru a traversa perioada cu succes.

„Natura businessului nostru cere investiții pe termen lung în cercetare, tehnologie, produse și capacitate tehnică, punând mai presus stabilitatea pe termen lung față de câștigurile imediate”, spune fondatorul AirportLabs.

„Nu am putut anticipa că o pandemie va declanșa criza și într-adevăr clienții noștri sunt afectați. Chiar dacă industria aviației trece acum printr-o scădere accentuată a traficului de pasageri și deci și a veniturilor, care afectează indiscutabil și investițiile în modernizare și digitalizare, noi am avut mai mult de lucru decât anii trecuți”, spune acesta.

Cu ajutorul Community App, AirportLabs a observat o scădere inclusiv la jumătate a traficului, dar de la începutul lunii iulie tendința e ascendentă constant.

„Aplicațiile noastre acoperă, asistă și susțin operațiunile critice de pe aeroporturi, ceea ce face ca ele să fie active, utile și folosite intens chiar și în această perioadă în care traficul de pasageri s-a redus semnificativ”, explică Uiorean.

În plus, în această perioadă produsele care au tehnologie puternică în ele au fost de folos aeroporturilor. Soluția Laminar de la AirportLabs, de exemplu, a putut măsura distanța dintre pasageri într-un anumit spațiu, ca să observe respectarea distanțării sociale.

„În curând vom anunța noi funcționalități pentru a conduce procesul de îmbarcare în avion într-un mod eficient și care protejează pasagerii. E posibil și să lansăm un produs complet nou către sfârșitul anului sau începutul anului viitor – care nu este neapărat specific pandemiei, dar care atacă o nouă zonă de ineficiență subliniată de criza curentă”, încheie Uiorean.