Proiectul a fost finanțat de Fundația Vodafone România cu un buget de 240.000 de lei prin programul strategic „Connecting for Good” și a fost dezvoltat de Fundația Dezvoltarea Popoarelor Filiala Cluj (FDP Cluj), cu sprijinul Code for Romania, în cadrul programului Civic Labs.
Alături de FDP Cluj, primii utilizatori ai Dosarului Digital sunt asistenții sociali ai Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București, respectiv cei ai Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și Fundația de Abilitare „Speranța”.
„Soluția le permite să își desfășoare activitatea de zi cu zi, de oriunde și oricând, având acces rapid și securizat la datele necesare îndeplinirii sarcinilor zilnice. Mai puțină muncă manuală și o productivitate îmbunătățită a asistentului social sunt doar câteva dintre beneficiile acestei aplicații digitale, beneficii care ne vor ajuta să obținem eficiență, rapiditate, productivitate și o reducere considerabilă a erorilor”, a declarat Cosmina Simiean Nicolescu, Director General al Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB).
Platforma „Dosarul Digital” este disponibilă accesând www.dosaruldigital.ro, în timp ce aplicația poate fi descărcată, deocamdată, pe dispozitive cu Android din Google Play, versiunea pentru iOS urmând să devină disponibilă în perioada următoare.Pentru utilizarea soluției, organizația sau instituția care dorește să integreze în practica de lucru „Dosarul Digital” solicită pe platformă un cont de utilizator, după crearea căruia putând genera conturi pentru fiecare dintre angajații săi.
„Prin acest proiect al Dosarului Digital oferim specialiștilor din domeniu, asistenților sociali în primul rând, un instrument modern în munca de teren prin care se economisesc resurse materiale și timp, cu efect benefic în calitatea serviciilor sociale”, a declarat Aurel Mocan, Director Executiv al Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj.
Printre avantajele utilizării „Dosarului Digital” se numără colectarea datelor despre beneficiari în format electronic, păstrarea unui istoric al acestora accesibil oricând, de pe telefon, tabletă, sau PC, raportarea simplificată către Direcțiile Generale de Asistență Socială, dar și reducerea timpului alocat centralizării, transcrierii și construirii de rapoarte, datele putând fi colectate și introduse în platforma „Dosarul Digital” în timp real. Nu în ultimul rând, soluția permite configurarea unor formulare conform nevoilor fiecărei organizații sau instituții.
Dosarul Digital este un instrument util și pentru organizațiile care activează în zone vulnerabile, unde accesul la servicii pentru membrii comunității este redus sau inexistent, pentru că permite colectarea recurentă a informațiilor, spre exemplu, privind starea de sănătate a acestora. O situație des întâlnită este cea a femeilor însărcinate din aceste comunități care, în mod frecvent, ajung pentru prima oară la medic în momentul nașterii. O monitorizare a sănătății viitoarelor mame pe tot parcursul sarcinii ar face mult mai eficientă acordarea asistenței medicale, atunci când este cazul, medicii având acces la o fișă minimală de sănătate a beneficiarelor.
Organizațiile neguvernamentale acreditate ca furnizori de servicii sociale și serviciile de stat au obligativitatea de a completa o documentație stufoasă sub forma unui dosar în format fizic, numit „dosarul beneficiarului”. Conform unui sondaj pe bază de chestionar aplicat de FDP Cluj în perioada ianuarie- iunie 2020 în rândul a aproximativ 100 de angajați din organizații neguvernamentale și din direcții de asistență socială din toată țara, 50 dintre aceștia au afirmat că alocă 75% din timpul de lucru pentru a completa dosarele beneficiarilor, iar 48 au declarat că dosarele conțin mai multe documente în care este necesară completarea acelorași informații. Un alt factor ce îngreunează activitatea asistenților sociali este nevoia de a reveni constant la documentația de monitorizare întocmită anterior.