Când și cum a apărut brandul Smallet?
Ca orice business cu potențial, Smallet s-a născut și a făcut primii pasi chiar în sufragerie. În primii doi ani, timp în care eram încă angajat, făceam portofele în timpul liber ca o formă de relaxare, de meditație.
Primul produs din piele a fost un portcard slim, minimalist, dar foarte practic – un portofel de mici dimensiuni în care-ți poți pune cardurile cele mai utilizate și cash. De altfel, de aici a venit și numele brandului: small+wallet. Am făcut primul portofel pentru mine, îmi doream mult ceva mai mic și discret, care să nu atârne în buzunare cu multe lucruri inutile.
După ce am văzut reacțiile celor din jur am continuat să le fac pentru prieteni, colegi și comenzile au tot venit. Când am primit prima comandă mai mare, de 100 de bucăți, m-am convins că este o idee de business în care merită să investesc. Între timp mi-am deschis atelierul și am diversificat portofoliul de produse, disponibile în magazinul nostru online www.smallet.ro, dar și la diverși parteneri – atât magazine online, cât și magazine fizice.
Pe lânga portofelul slim am adăugat o serie de alte produse din piele, însă am păstrat design-ul minimalist: agende, brățări, brelocuri, curele, diverse alte tipuri de portofele mici și mari, produse pentru birou și nu numai. Am continuat să personalizam produsele noastre prin embosare / timbru sec, dar am adăugat și opțiunea de personalizare cu broderie.
Ai avut parte de educație antreprenoriala sau ai fost autodidact?
Am fost autodidact de când mă stiu. Am avut tot timpul tot felul de idei prin care să-mi suplimentez banii de buzunar, încă de când eram în școala generală. Îmi amintesc că într-un an am făcut și vândut șosete de Crăciun personalizate cu nume.
Cred că pentru a fi un antreprenor de succes nu e suficient să faci un singur curs. E nevoie să înveți constant din practică, din experiența altora, de la mentori, din cărți – de oriunde. Trebuie să știi să te adaptezi, să-ți asumi riscuri calculate. Iar asta dobândești în timp, prin expunere.
Cât ai investit în business-ul Smallet?
Am investit cumulat 15.000 euro din fonduri proprii și 40.000 euro fonduri nerambursabile și foarte, foarte mult timp.
Care sunt avantajele/dezavantajele în a avea propria afacere versus a fi angajat?
Timp de aproape 4 ani am avut ambele roluri, dar din mai 2019 am ales să mă dedic cu totul business-ului meu. Calitatea de antreprenor e oricum mult mai potrivita pe structura mea. Am ales să fiu antreprenor pentru că îmi place să am control pe ce fac, să-mi gestionez singur resursele, să aleg cu cine lucrez și cu cine nu. Sigur, am fost și în situația în care să nu am de unde să aleg oameni buni sau să fiu dezamăgit de oameni.
Este și motivul pentru care am fost nevoit de-a lungul timpului să învăț singur și despre social media, SEO, vânzari, financiar, legal, pe lânga partea de design și producție. Chiar dacă munca de antreprenor este mult mai solicitantă, cu rezultate adeseori imprevizibile (cel puțin la început de drum), îmi aduce o satisfacție mult mai mare și-mi da posibilitatea să mă dezvolt într-un timp mai scurt.
Care sunt punctele forte ale brandului Smallet?
Din feedback-urile pe care le-am strâns de-a lungul timpului de la clienți, am văzut că aceștia ne apreciază pentru:
- Calitate – folosim piele de cea mai bună calitate pe care o luam de la doi distribuitori locali, dar provine în mare parte din Italia. În plus, alegem cu atenție și celelate accesorii pe care le folosim la unele produse și ață. Acordam o atenție deosebita și ambalajului. Produsele noastre pleacă tot timpul către clienți împachetate ca un cadou (fie pentru ei, fie pentru a fi oferite mai departe).
- Faptul că putem personaliza produsele, atât prin embosare, cât și prin broderie.
- Facem și produse unicat. De multe ori avem cereri de produse cu un design specific, fie de la clienți corporate, fie de la clienții care ajung în shopul nostru online.
- Facem produsele local și le putem livra în câteva zile, uneori chiar și de pe o zi pe alta.
Care sunt obiectivele de creștere ale brandului Smallet?
Pe termen scurt și mediu vrem să ne extindem prezenta în mai multe magazine online și fizice și să ajungem la cât mai mulți clienți corporate. Faptul că putem produce volume mari în termen scurt e un avantaj pe care vrem să-l exploatăm la maximum în perioada următoare când, speram noi, se vor mai relaxa lucrurile și românii vor fi mai deschiși să cumpere astfel de produse de la producători locali.