Înrolarea și transmiterea de facturi prin e-Factura sunt momentan opționale, urmând să devină obligatorii pentru mai multe segmente de firme începând cu data de 1 iulie 2022, (conform proiectului de ordin al președintelui ANAF, care pune în aplicare dispozițiile articolului XXXVII din OUG 130/2021) și pentru tot mediul de afaceri ulterior, nefiind încă stabilit un termen.
Proiectul e-Factura se înscrie în strategia europeană care vizează eliminarea birocrației la nivel european, digitalizarea relațiilor comerciale și eficientizarea procesului de colectare a impozitelor și taxelor.
Un raport al Comisiei Europene arată că, anual, pe plan local, se pierd aproximativ 6 miliarde de euro, iar prin digitalizarea relației dintre autorități și mediul de business, aceste pierderi vor fi diminuate semnificativ. În prezent, proiectul demarat de Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru implementarea facturii electronice în relația Business to Government este în fază de testare, dar pe măsură ce va fi extins ar trebui să devină vizibile efectele pozitive asupra economiei.
ANAF a publicat la începutul acestui an proiectul care prevede lista produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B, pentru care devine obligatorie transmiterea facturilor emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, conform OUG 130/2021.
Astfel, au fost stabilite cinci categorii de produse considerate cu risc fiscal ridicat, proiectul precizând pentru fiecare în parte motivațiile încadrării în această categorie.
Cele 5 categorii de produse sunt:
- Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile
- Băuturi alcoolice
- Construcții noi
- Produse minerale (apa minerală naturală, nisip și pietriș)
- Îmbrăcăminte și încălțăminte
„Salutăm această inițiativă deja prezentă în alte țări UE unde facturarea electronică a adus beneficii atât mediului economic, cât și statului. Proiectul, așa cum se prezintă până acum pare să aibă o direcție care va fi un WIN – WIN, astfel am luat decizia de a integra deja SmartBill la e-Factura chiar dacă încă nu este obligatorie emiterea de facturi electronice. În urma integrării, cei peste 60.000 de clienții SmartBill, vor fi pregătiți să emită facturi electronice fără niciun efort suplimentar”, a declarat Radu Hasan, CEO și Cofondator SmartBill.
Așteptarea e ca utilizarea e-Factura să devină obligatorie în viitorul apropiat pentru toate entitățile emitente de facturi: firme, PFA-uri, dar și alte instituții. Astfel, toate facturile ar urma să fie înregistrate în sistemul național digital e-Factura, imediat după emitere, chiar înainte ca acestea să ajungă la clienți.
Grație integrării realizate de SmartBill, acest proces va fi realizat automat pentru utilizatorii platformei, care sunt peste 60.000 și în continuă creștere.
În plus față de eficientizarea procesului de facturare prin digitalizare, un alt beneficiu al facturării electronice va fi că, în viitor, va contribui la debirocratizarea relațiilor comerciale, reducând în același timp în mod semnificativ utilizarea cantității de hârtie și diminuând amprenta activității economice asupra mediului.