F&B Business Accelerator, program al Hospitality Culture Institute, prezentat de UniCredit Bank, se va desfășura în următoarele 3 luni (martie - mai 2022) și va avea o grupă de antreprenori dedicată startup-urilor de tehnologie pentru întreg sectorul de mâncare și băuturi, care include domeniile retail, horeca și industria bunurilor de larg consum (FMCG).
„Pandemia COVID-19 a accelerat procesul de digitalizare a companiilor, iar businessurile din retail și HoReCa nu fac excepție. Tocmai din acest motiv, după încheierea unei cohorte destinată afacerilor de producție, dăm startul unei cohorte adresată 100% businessurilor tech. Pe lângă nucleul de aproximativ 40 de mentori și traineri, aducem alături de noi și alți specialiști din plan intern si international, în funcție de specificul businessurilor care vor fi acceptate în program, astfel încât să ne asigurăm că răspundem cât mai bine nevoilor antreprenorilor înscriși,” declară Robert Agarici, project manager F&B Business Accelerator.
Șapte domenii IT ale viitorului în retail şi horeca
- Trasabilitatea lanțului de aprovizionare prin blockchain
Cu ajutorul blockchain, lanțul de aprovizionare poate fi transparentizat și urmărit cu o mai mare ușurință, companiile sporind încrederea consumatorului final cu privire la calitatea și autenticitatea produselor.
Cum funcționează? Prin intermediul blockchain, activele fizice primesc o variantă digitală, toate tranzacțiile acestora fiind înregistrate în mod descentralizat și, deci, aproape imposibil de intervenit retroactiv pentru modificarea datelor. Asigurând trasabilitatea lanțului de aprovizionare prin blockchain, companiile pot înțelege mai bine modul în care ingredientele și produsele sunt trecute de la un subcontractant la altul, reducând pierderile cauzate de bunurile contrafăcute sau tranzacționate pe piața gri precum și erorile în ceea ce privește comunicarea sau transferul de date.
La nivel internațional, Walmart este unul dintre cei mai importanți jucători care apelează la blockchain pentru a-și asigura conformitatea lanțului de aprovizionare.
- Produse care integrează VR & AR
Produsele și soluțiile tehnologice care integrează VR & AR dedicate HoReCa și Retail au un mare potențial de creștere datorită oportunităților din sectorul de retail. Una dintre aceste oportunități din prezent este maparea magazinelor. Prin intermediul realității augmentate, spre exemplu, informațiile de pe produsele și soluțiile IT pot ajuta clienții să navigheze în interiorul magazinului pentru a găsi mai ușor produsele de care au nevoie. Pe plan global, sectorul VR&AR din retail are un potențial de creștere de 24,8% (CAGR, rata de creştere anuală compusă) până în anul 2028 la 17,86 miliarde de dolari, potrivit TheInsightPartners.
- Printare 3D
Printarea 3D și-a dezvoltat în ultimii ani o serie amplă de aplicabilități, de la domeniul construcțiilor și până la cel medical. Industria de food a îmbrățișat și ea rapid noile posibilități generate de dezvoltarea tehnologiilor care fac posibilă printarea 3D. Piața globală de printare 3D a produselor alimentare are un potențial de creștere anuală de peste 20% CAGR, până la aproximativ 1 miliard de dolari în 2027, potrivit unei analize Emergent Research.
4 . Aplicații de cumpărături online 2.0
Shoppingul online, direct de pe smartphone, se află la cele mai ridicate cote istorice. 41% din respondenții unui studiu realizat de PWC în septembrie 2021, la nivel global, afirmă că realizează cel puțin săptămânal cumpărături online direct de pe telefonul mobil, față de doar 12% în anul 2016.
În acest sens, aplicațiile de cumpărături 2.0 care profită de puterea conținutului video sau de trenduri precum consilierea vestimentară online se bucură de o piață în continuă creștere.
- Procesator de plăți crypto pentru Retail
Capitalizarea de piață a industriei crypto se afla, la începutul lunii februarie, la aproximativ 2 trilioane de dolari, cu un record de 3 trilioane, atins în luna noiembrie a anului trecut. Procesatoarele de plăți crypto vor continua să se dezvolte odată cu creșterea adopției și să ofere beneficii suplimentare atât clienților cât și comercianților. Spre exemplu, o schimbare a status quo-ului este propusă de Elrond, startupul crypto fondat la Sibiu, care, odată cu achiziționarea procesatorului de plăți Utrust din Portugalia, îi încurajează pe comercianți să îmbrățișeze adopția, aceștia urmând să câștige un procent suplimentar din fiecare încasare înregistrată, în loc să-l ofere procesatorilor clasici de plăți.
- Chatboți cu elemente AI integrate
Potrivit unui studiu realizat de National Retail Federation din SUA, cei care se hotărăsc să achiziționeze bunuri online sunt influențați de abilitatea de a găsi rapid și ușor produsul căutat (58%), de calitatea serviciului clienți (44%) și de un check-out rapid și simplu (42%). Toate aceste caracteristici pot fi înglobate de serviciile de chatboți cu elemente AI integrate, servicii capabile să caute și să recomande produse, să plaseze comenzi, să informeze clienții cu privire la statusul transportului, să trimită notificări personalizate, să împartă puncte de loialitate și să preia feedback-ul clienților.
- IoT pentru magazine
Piața globală de „Internet of Things” în retail are un potențial de creștere de 19.6% CAGR, până la 35.5 miliarde $ în 2025, potrivit unui studiu MarketsandMarkets, factorii cheie care conduc la creșterea pieței fiind adoptarea la scară largă a soluțiilor inteligente de plată și scăderea abruptă a costului senzorilor și componentelor hardware destinate IoT.
Printre principalele aplicabilități ale IoT în retail se numără serviciile de consultanță pentru client, servicii de optimizare a energiei, inventarului și a lanțului de aprovizionare, securitate și supraveghere, managementul forței de muncă, anticiparea nevoilor de mentenanță a echipamentelor, rafturi inteligente, marketing de geolocalizare mobilă.
„UniCredit Bank este un susținător al noii generații de antreprenori și acest lucru se observă atât prin modul în care am dezvoltat produsele noastre proprii cât și prin inițiativele pe care le sprijinim. Prin intermediul unui program de accelerare, energia și entuziasmul noii generații, ghidate de experiența antreprenorilor consacrați, pot da naștere unor concepte de business extrem de inovative și tocmai din acest motiv ne bucurăm să fim, pentru al doilea an consecutiv, alături de F&B Business Accelerator,” afirmă Anca Ungureanu, director Identitate și Comunicare UniCredit Bank.