PSC este un proiect inițiat de Ana Maria Andronic, fondator și trainer, avocat specializat pe drept comercial, proprietate intelectuală și tranzacții de capital, cu sprijinul Adrianei Suciu, Training Coordinator, și Irinei Andrei, Chief Operating Officer.
Despre evoluția ecosistemului de startup-uri din România am discutat cu Ana-Maria în prima parte a acestui interviu pe care o poți citi aici.
Pornită din dorința de a profesionaliza comunitatea celor ce activează în zona administrativă și de suport, inițiativa beneficiază totodată de sprijinul unei echipe valoroase de traineri.
Practic, Professional Support Company vrea să pregătească personalul de suport din companii, cum ar fi zona de secretariat, pentru a fi cât mai bine pregătit, printr-o serie de cursuri care au debutat pe 30 mai, iar o nouă cohortă va fi acceptată în toamnă. Zonele urmărite sunt cele de recepționist, asistent manager, office manager sau asistent personal.
Printre trainerii PSC se numără Emily Dobre (Assistant to Defence Attache la Ambasada Marii Britanii), Corneliu Bădeliță (IT consultant), Cristina Nilă (VP of Finance la Fintech OS), Ioana Voicu (Luxury customer service expert JOOP!), Ioana Neagu (Business Development Manager la Universum) sau Mihaela Alsamadi (Head of HR la Nordis Group).
Am discutat cu Ana-Maria Andronic despre nevoia de a profesionaliza aceste direcții în cadrul interviului cu start-up.ro.
Cum s-a născut Professional Support Company
Ana-Maria Andronic îmbină mai multe direcții în cariera ei. E avocat de proprietate intelectuală la DLA Piper, conducând departamentul acesta, e investitor, e mentor pentru startup-uri și un membru activ al ecosistemului, așa cum am arătat în materialul anterior.
Am vrut să aflu de la ea cum îmbină toate aceste aspecte, dar mărturisește că sunt doar fațete ale aceluiași om.
„Ele nu sunt decât niște expresii ale personalității mele. Sigur că par diferite, dar au o rădăcină comună și singurul challenge este să ai timpul necesar să le faci pe toate așa cum ți-ai dori”, spune Andronic.
Professional Support Company s-a născut dintr-o dorință a Anei-Maria de foarte multă vreme. „În toată cariera mea profesională am avut nevoie de oameni din zona de suport, care sunt foarte importanți”, explică aceasta.
Își amintește de primul om de suport pe care l-a întâlnit, pe vremea când era judecător stagiar începător. Iar grefierul său era și el stagiar începător.
„A fost un lucru a trebuie să se întâmple pe loc, această conexiune dintre persoana care te sprijină și tine. E o chestiune importantă. Persoana de suport e o persoană care poate aduce enorm de multă valoare de zi cu zi”, spune Ana-Maria.
Ea consideră că e nevoie de o profesionalizare a domeniului. „E nevoie de mai bună profesionalizare a domeniului acesta, de a dobândi abilități de customer service, customer support, head of department support, personal assistants, tot ce înseamnă zona de execuție”, spune aceasta.
Ana-Maria consideră că acești oameni au o importanță foarte mare în schema mai mare a lucrurilor și e o nevoie crescută în piață.
„Toată lumea caută în momentul de față oameni buni de suport. Dacă pui un anunț cu o recomandare în 30 de secunde ai cel puțin 15 mesaje. Este un domeniu în care e nevoie de ajutor”, spune antreprenoarea.
Ce fel de cursuri oferă Professional Support Company
În momentul de față cursurile sunt organizate în două niveluri de pregtătire, cele Introductive, dar și cele avansate.
„Primul este nivelul introductiv, pentru persoane la început de drum. Nivelul introductiv are 7 cursuri de bază pentru a construi pe ele odată ce te angajezi”, spune Ana-Maria Andronic. În acest nivel, studenții învață despre organizarea companiei, office management, utilizarea tehnologiei, time management, contabilitate primară, dar și etică profesională.
„Avem și un nivel pentru persoanele care au deja ani de activitate, dar vor să se perfecționeze, poate chiar în zona de coordonare de echipe de persoane de suport. Nivelul Avansat al cursurilor răspunde la aceste nevoi”, mai spune cofondatoarea Support Company.
În acest nivel se vor organiza cursuri de secretariat, comunicare și gestionare a conflictelor, organizarea și planificarea evenimentelor, management operațional și negociere.
„Nu sunt cursuri generaliste, ci vrem să le facem practic. Cei care le predau pornesc din realitate. Ce ai nevoie să faci la birou? Ce ai nevoie ca personal assistant sau la recepție? Ce skill-uri ai nevoie ca să nu ai emoții”, explică Andronic.
Profesionalizarea secretariatului
Într-o lume a antreprenorilor, a liderilor, e ușor să uităm importanța persoanelor care sunt la baza companiei. Iar personalul de suport suferă de multe ori de preconcepțiile altora, deși de multe ori operațiunile ar putea să fie în haos fără ei.
„Este incredibil efectul unui om nepregătit într-un astfel de colectiv. Nu numai că își îndeplinește sarcinile și produce o nemulțumire concretă, dar poate produce o reacție în lanț, o destabilizare a colegilor de la același nivel, poate să inducă un mesaj greșit dintr-o funcție de coordonare”, crede Ana-Maria Andronic.
Ea spune că Professional Support Company vrea să lucreze la aceste preconcepții.
„Avem preconcepții pentru că nu primim valoare de la un secretar sau o secretară. Pe de altă parte, secretarul sau secretara nesimțind că oferă valoare, devine frustrat/ă. Orice angajat cred că-și caută un scop în ceea ce face. Dacă are o direcție e tot ce putem face ca angajatori”, spune antreprenoarea.
Ea spune că în multe țări și companii mai mari oameni care au plecat din postura de personal de suport au crescut și au devenit chiar Chief Operating Officer. Și asta e inspirația Professional Support Company, ca oamenii din rolurile cele mai mici în aparență să creeze valoare.
PSC nu va accepta mai mult de 15 cursanți pentru fiecare curs, astfel încât să existe o interacțiune bună între traineri și persoanele care participă.
„Avem o sesiune de cursuri care începe în septembrie și cred că e un moment bun atunci, pentru că oamenii revin la birou și doresc să intre în business. Acum avem câteva cursuri anunțate și oamenii se pot înscrie”, explică aceasta.