Aflăm de la Oana Durcău și de la Larisa Moldovan cum au ajuns să creeze acest proiect care să îi ajute pe elevii care urmează să devină studenți și apoi protagoniști pe piața muncii.
1. Echipa de fondatori și motivația lansării startup-ului. Principala problemă identificată în piață și pe care vreți s-o rezolvați.
În spatele startup-ului Trilliada suntem noi, Oana și Larisa, ambele studente în prezent. Am fondat Triliada din dorința de a oferi noilor generații sprijinul pe care l-am primit la rândul nostru.
Am avut norocul de a avea alături de noi oameni dispuși ne îndrume înainte de aplicarea la facultate, însă știm că am fost un caz fericit, mai degrabă decât norma. Majoritatea elevilor din România nu reușesc să se informeze temeinic în legătură cu alegerea facultății. De altfel, au și ei nevoie de persoane care să-i ghideze și să le împărtășească din experiența lor, pentru a-i ajuta să facă decizia cea mare cu privire la studiile universitare.
Din dorința de a sprijini elevii a luat naștere Triliada. Prin Triliada, ajutăm liceenii să ia o decizie mai informată despre facultate, conectându-i la studenți care se află deja în punctul în care aceștia își doresc să ajungă. Elevii descoperă ce e mit și ce e pe bune, direct de la studenți.
2. Stadiul în care se află startup-ul în momentul de față și care sunt planurile pentru 2023.
La momentul de față, am lansat oficial platforma Triliada, care poate fi accesată de studenți, elevi, dar și de părinții acestora. Platforma pune la dispoziție adolescenților:
- Discuții 1:3 de o oră cu studenți de la diverse facultăți (un student și trei elevi)
- Informații sumarizate despre oportunitățile de studiu din România
- Teste vocaționale care să-i ajute să se autocunoască
- Evenimente Q&A de prezentare a vieții de student
- Provocări și jocuri pentru a identifica facultatea potrivită
Să audă de noi cât mai mulți elevi de liceu este ceea ce ne dorim pentru anul pe care îl avem în față. Se apropie încet, încet bacalaureatul și admiterea, și știm că mulți liceeni își doresc să își confirme că aleg facultatea potrivită pentru ei.
3. Ce investiții inițiale pentru lansare au fost necesare și investiții căutate/primite extern în momentul de față?
Proiectul a pornit cu sprijin din partea Com’ON Cluj-Napoca, procesul de bugetare participativă pentru tinerii din Cluj-Napoca, iar alocarea de bugete către noi a fost făcută la alegerea comunității clujene.
În acea perioadă, prin Triliada organizam evenimente de Q&A pentru liceeni, cu studenți de la diferite facultăți. Elevii aflau în decurs de câteva ore cum ar putea arăta parcursul lor de la liceu la facultate și cum să-și facă viața de viitor student memorabilă. Primeau sfaturi despre admitere, cursuri și laboratoare și aflau informații pe care nu le puteau găsi pe site-ul facultății.
Ulterior, am continuat să ne dezvoltăm cu ajutorul acceleratoarelor care ne-au propulsat ideea și ne-am îndemnat să o îmbunătățim tot mai mult: Innovators for Children și FIX - Fondul de Inovare și Experiment, din partea căruia am primit și resurse materiale, pe lângă mentorat. Triliada se schimba, pe zi ce trece, dintr-un start-up ce organizează evenimente pentru elevi, într-un centralizator de resurse și informații pentru cei ce-și doresc să găsească facultatea potrivită pentru ei.
Programul de antreprenoriat EntrepLoading… a fost cel prin intermediul căruia am reușit să ne aducem în final visul la realitate și să punem la cale platforma Triliada, platforma de informare universitară pentru elevi. Platforma include informații despre facultate explicate pe înțelesul tuturor, discuții cu studenți și provocări care ajute liceenii să afle punctual și prin joc cele mai relevante detalii despre aplicarea la facultate și parcursul de după ce au fost acceptați. Până în momentul de față, investițiile s-au ridicat la 65.000 EURO.
4. Concurența reală din piață în momentul de față și ce face compania diferit de celelalte existente acum?
Pe lângă Triliada, puteți găsi în piață RIUF, caravanele organizațiilor studențești, dar și Edmun.do și VSSIA - Vreau să studiez în America.
La momentul actual, concurența noastră principală se concentrează însă pe prezentarea vieții de student la facultățile din străinătate. Am identificat o lacună în piață, și anume consilierea elevilor în ce privește opțiunile de studiu pe care le au în România, așa că ne-am dezvoltat serviciile în această zonă.
5. Dacă ar fi să explicații unei bunici startup-ul vostru cum ați face asta în câteva rânduri.
Pe scurt, lucrăm la o modalitate prin care elevii de liceu să poată obține cât mai ușor sfaturi și îndrumări de la studenți, despre cum e la facultatea unde studiază.
Vorbind cu studenții, elevii înțeleg mai bine cum e viața la facultate, se conving dacă merită să aplice acolo sau nu, și obțin răspunsuri la toate nelămuririle lor.
6. Cel mai dificil aspect în a lansa și a construi un startup în România?
Ce e dificil, dar și interesant și palpitant în același timp, e faptul că nu avem o rețetă pe care să o urmăm. De multe ori a fost nevoie să ne adaptăm situației, să ne pliem pe dorințele liceenilor și să profităm cât mai mult de contextul în care ne aflăm.
Dacă inițial platforma a fost creată pornind de la presupunerea (care era aproape o certitudine pentru noi) că elevii își doresc discuții unu la unu cu studenții, am avut parte de surprize. Elevii se simt mai confortabil când există și alte persoane alături de ei care să pună întrebări, și preferă să participe la discuție alături de alți 2-3 elevi.
E unul din multele exemple care ne-a arătat că piața poate fi imprevizibilă, și depinde doar de noi cum reușim să reacționăm. Și, de cele mai multe ori, am primit sugestiile cu brațele deschise, iar asta nu ne-a adus decât împliniri cu trecerea timpului.
În rest, nu am prea întâmpinat dificultăți când a venit vorba de sprijin din partea ecosistemului de antreprenoriat, și nici când am avut nevoie de susținere din partea primăriei Cluj-Napoca. Din fericire, am avut deschidere și la momentul identificării de studenți disponibili să-și ia din timp și să mentoreze.
La fel, elevii și părinții au avut deschidere către Triliada, iar persoanele cu mai multă experiență care sunt alături de noi în construirea start-up-ului au fost întotdeauna dispuse să ne ajute și să împartă cu noi din expertiza lor. Credem că am fost tare norocoase în această privință.
7. Unde va fi startup-ul în 2024? Care sunt milestone-urile pe care vreți să le atingeți?
La ce visăm e ca fiecare elev de liceu din România să treacă prin procesul construit de noi pentru a-și alege facultatea.
Asta implică să se informeze practic cât mai temeinic despre ce presupune facultatea, să afle răspunsurile pe care le caută direct de la studenții care au fost elevi ca ei și să ducă la capăt provocările pe care i le-am pus la dispoziție. E un milestone ridicat la care lucrăm, însă vedem ce impact are Triliada în rândul liceenilor și abia așteptăm să ia cât mai multă amploare.
Mai concret, ne propunem să devenim parteneri oficiali ai facultăților din România, în campaniile acestora de admitere. Cât despre platformă, ne dorim să fim alături de 10.000 de elevi în drumul lor de la liceu la facultate, atât prin conectarea lor la studenți, cât și prin oferirea posibilității de a se autodescoperi prin testele vocaționale. Ne propunem să organizăm în continuare evenimentele de Q&A cu care am pornit acest proiect, și să avem 500 de participanți la fiecare dintre acestea.
8. Cea mai grea întrebare pe care ați pune-o ei într-un interviu către … voi?
O întrebare la care reflectăm des și care ne pune uneori în dificultate se referă la modul în care vom asigura sustenabilitatea proiectului.
Ni s-a spus des că facem o treabă incredibilă venind în sprijinul liceenilor, însă dacă ne dorim să facem asta pe termen lung, trebuie neapărat să găsim modalități prin care să ne susținem. La asta lucrăm activ, creând conexiuni cu universitățile, oferind atât servicii gratuite, cât și contracost utilizatorilor și colaborând cu entități de interes pentru liceeni.
9. Un sfat pentru fondatorii de startup-uri din România din experiența voastră?
Cred că cel mai bun sfat pe care îl putem da este să fie deschiși să înțeleagă cu adevărat problemele potențialilor clienți, să le ceară cât de des părerea și sugestiile și, cel mai important, să se adapteze constant feedback-ului primit.
Nimeni nu știe mai bine substraturile problemei pe care încercați să o rezolvați decât persoanele care se confruntă zi de zi cu ea. Așa că, pe lângă CEO, CTO, CMO și ce alte funcții aveți stabilite intern, păstrați mereu, mereu un loc liber și pentru clientul beneficiar.