Alexandru Tănasă, Digital Business Advisor în cadrul companiei ARGGO este pasionat de dezvoltarea companiilor din punct de vedere digital, având peste 14 ani de experiență ca și consultant de business și vânzări B2B corporate.

Alexandru are o vastă experiență în telecomunicații ca și Customer Service, Customer Satisfaction & Retention, Sales Operations și în proiecte IT&C hardware și software. Misiunea lui este de a îmbunătăți productivitatea și performanța companiilor cu ajutorul tehnologiei, prin integrarea la o scară cât mai largă a soluțiilor digitale în cadrul proceselor de business.

Alexandru a fost speaker în cadrul Smart Future 2023, conferință organizată de start-up.ro în care am vrut să analizăm impactul tehnologiei asupra afacerilor din România, dar să aflăm și ultimele trenduri. Smart Future funcționează ca o hartă mentală pentru cele mai importante teme din lumea tehnologiei și business-ului.

Primul panel al Smart Future a fost dedicat zonei de Cloud și implementării inteligenței artificiale, dar și provocările de pe piață. Speakerii panelului au fost Alexandra Lucescu (SoftOne România), Alexandru Tănasă (Arggo Consulting), Horia Niculescu (Google România), Irina Dochițu (DRUID AI), Robert Anghel (ING Bank România).

Tănasă a discutat la Smart Future despre nevoia companiilor de a-și seta foarte clar obiectivele de digitalizare și să știe unde vor să ajungă. El a văzut o poftă în piață de soluții de automatizare, dar încă mai e nevoie de nevoi clar formulate.

“Am văzut o poftă în zona soluțiilor de automatizare, dar nu sunt foarte clar exprimate. Oamenii setează ca așteptări să implementeze foarte multe lucruri de la început. Au solicitări de CRM, optimizare și automatizarea activității din depozite, vor și ERP, vor și zona de VMS, vor și zona de financial. Din practica noastră, nu poți să mergi cu lucrurile astea într-un mod simultan, așa că e important să ai segregare a implementărilor.”, spune Tănasă.

De asemenea, el consideră că antreprenorii au început să vadă o oportunitate pe zona de ERP. Pentru că, de altfel, dacă ai o bază solidă și sănătoasă de soluții digitale poți să începi să vorbești despre automatizare.

Digitalizarea este o strategie, nu un proiect

Alexandru Tănasă consideră că digitalizarea nu ar trebui să fie un proiect, ci o strategie a companiilor.

“Digitalizarea sau transformarea digitală nu e un proiect în sine, e o strategie, de acolo trebuie să pleci. Având o rațiune în spate, angajații vor dori să ajute la transformarea organizațională cu o notă tehnologică. E mai mult despre oameni, decât despre tehnologie”, spune acesta.

Specialistul Arggo Consulting consideră că întrebarea de la care trebuie să se pornească este “de ce vreau să fac lucrurile astea”.

“Campionii digitalizării sunt puțini. Noi în calitate de consultanți, acesta e rolul nostru să transmitem organizațiile cum se fac lucrurile. Nu trebuie să ne așteptăm la lucruri spectaculoase. Media pieței e undeva destul de jos, dar metodologic e nevoie de digitalizare. E bun acel copy paste pe care putem să-l preluăm de la firme care s-au digitalizat deja. Unele companii au documentat excelent digitalizarea.”, consideră reprezentantul Arggo.

Alexandru Tănasă consideră că fondurile de digitalizare din PNRR sunt o oportunitate pentru firme să încerce software.

“Pe măsură ce vezi anumite lucruri, încerci, fiecare software are o anumită adresabilitate în funcție de tiparul companiei. Din motivul acesta, e un apel deschis la toată lumea să se poată familiariza cu termenii și cu tehnologia în general”, ccrede el.

“Apelurile de proiecte se vor finaliza în 30 iunie. Ce ar trebui urmărit în PNRR sunt acele criterii DESI care trebuie bifate - utilizarea de SaaS, soluții de Cloud și așa mai departe. Structura e necesară. Rolul acestor fonduri e să te ajute pe tine să implementezi ceea ce vrei să automatizezi. De multe ori, suntem în acea paradigmă „hai să vedem suma și să vedem ce putem încadra pentru ea”. Istoria apelurilor de tipul acesta a avut o eficiență îndoielnică, dar ăsta e motivul principal pentru care există - să te ajute să startezi o implementare pe care oricum tu o ai gândită ca antreprenor”, mai spune acesta.

În plus, tehnologiile sunt în continuă evoluție, așa că ele vor fi validate de utilizatori în cele din urmă, indiferent de ce crede piața. “Tehnologiile care vor avea succes vor fi validate sau invalidate de utilizatori. Analfabetism e și în studiul DESI, în care suntem destul de jos ca țară la nivel de înțelegere al platformelor. Putem ajuta noi din mediul privat pentru consultanță, dar ca să propagi o schimbare în masă va trebui să treacă puțin timp și apoi fiecare trebuie să facă un efort. Analfabetismul digital e un efect, nu neapărat o cauză.”, spune el.