start-up.ro a discutat cu Volodymyr Semenyshyn, președinte pentru zona EMEA la SoftServe, pentru a afla detalii despre biroul local. Volodymyr coordonează activitățile din Polonia, dar reprezentanții echipei de comunicare a companiei erau la Kyiv. Și m-a făcut să mă gândesc cum reușesc să facă asta. Aveam call-ul într-o dimineață. La București fusese liniște și o noapte normală. La Kyiv fuseseră bombardamente și drone kamikaze. Dar lucrurile merg mai departe pentru SoftServe.

Biroul local al SoftServe este condus de Dan Paraschiv și dacă până acum au lucrat din spații de coworking, se pregătesc să se mute într-un birou nou. SoftServe are peste 75 de angajați la București și dorește să crească.

„Am avut o creștere organică, fără achiziții, pentru că vrem să construim echipe de la zero. Am vrut să învățăm piața din România în acest an, oamenii de aici, cultura și modul în care lucrați”, spune Semenyshyn.

România, spune reprezentantul SoftServe, a făcut parte din strategia de scalare pentru companie. Au căutat spații geografice apropiate de Ucraina, anterior deschizând centre de inginerie în Polonia și Bulgaria. România a fost o evoluție naturală.

„România are o piață de IT mare, cu peste 100.000 de profesioniști și care aduce peste 6% din PIB. Iar în următorii ani va crește la 10%, așa că e locul potrivit pentru noi. De asemenea, nivelul limbii engleze este la nivel înalt, dar avem și mulți oameni care știu germană, ceea ce e important pentru noi de a fi aproape de clienții din zona DACH”, a explicat reprezentantul SoftServe, compania cu experiență de peste 30 de ani pe piață.

200 de angajați până la finalul anului

SoftServe își dorește să aibă peste 200 de angajați în biroul din București, iar în 3 ani să ajungă la 500, pentru ca în 5 ani să aibă 1.000 de angajați în România.

Cu toate acestea, SoftServe a avut provocarea de a crește biroul din București, pentru că cererea din partea companiilor este mai mare decât oferta de angajați. Știm deja că piața de IT din România are mai multe joburi decât specialiști.

„Chiar dacă acum vedem că firmele globale se micșorează și fac disponibilizări, e la fel de greu. Suntem noi în plan cu angajările? Absolut nu, am avut ambiții mai mari. Cu toate acestea, spre deosebire de multe firme care-și reduc efectivul, noi avem 60 de posturi deschise în București”, spune Volodymyr.

SoftServe a ajuns să aibă 7 clienți mari pe care-i servește din România și adaugă noi companii. Centrul de la București nu e unul simplu de outsourcing, ci SoftServe se concentrează pe servicii cu valoare adăugată cum ar fi artificial intelligence, machine learning, Big Data, Cloud, Digital Twins, omniverse. Astfel, centrul e unul premium și vrea să atragă oameni care să lucreze cu noi tehnologii. În plus, SoftServe își educă angajații prin SoftServe University, care e un program prin care specialiștii pot învăța cele mai noi tehnologii. Așadar, SoftServe vrea să se diferențieze pe piața locală prin faptul că angajații lucrează cu tehnologii complexe.

Muncă de la București pentru clienți internaționali

SoftServe are peste 13.000 de angajați la nivel mondial, deși probabil că nu e prima companie de IT care-ți vine în minte. De altfel, Volodymyr menționează că nu au avut nevoie de marketing, foarte rar s-au promovat astfel.

Din București, SoftServe lucrează cu foarte multe companii care sunt în topul Fortune 500, acestea fiind cele pe care le țintește firma de obicei.

„Discutăm acum un proiect de amploare cu o firmă românească. La nivelul zonei EMEA focusul nostru este pe manufacturing, FMCG, retail, servicii financiare. Servim și alte verticale, dar acestea sunt cele mai prevalente și vrem să ne folosim de expertiza noastră în continuare”, explică șeful EMEA pentru SoftServe.

Din acest motiv, SoftServe a găsit în România experți care știu multe despre eCommerce, despre retail sau servicii financiare. În plus, centrul de la București este important pentru că dacă ucrainenii lucrează pentru clienți europeni datele rămân pe continent și în UE.

În plus, spune Volodymyr, pe lângă nivelul foarte bun de engleză și germană al oamenilor din companie din România, a găsit multe similarități între Ucraina și România. De altfel, probabil că ultimii doi ani ne-au arătat tuturor că aceste două țări care nu știau prea multe unele despre celelalte s-au cunoscut mai bine și mai profund într-o perioadă complicată.

„Suntem atât de asemănători. Operăm la fel, suntem muncitori și sunt surprins foarte plăcut de nivelul de educație al oamenilor. Suntem norocoși să avem astfel de oameni alături. În plus, cum ziceam, expertiza pe eCommerce și retail a fost o surpriză plăcută”, explică Volodymyr.

Cum operează un gigant IT din Ucraina în vreme de război?

SoftServe s-a născut în Ucraina, este în continuare o companie privată și a avut de-a lungul timpului birouri peste tot. Au birou în Kyiv, în Lviv, dar au avut birouri și în Kharkiv, dar și în Crimea, până la invazia rusească din 2014. Planurile de extindere în România au fost pornite în 2021, înaintea războiului, dar au folosit acest moment și pentru a reloca angajați care erau afectați de război. Războiul nu le-a schimbat planurile, doar le-a accelerat.

Dar cum operează o astfel de companie astăzi? Anul trecut povesteam de planurile lor și modul în care au schimbat lucrurile pe măsură ce se întâmplau. SoftServe a relocat peste 4.000 de angajați din Ucraina. Fie în străinătate, fie în Vestul țării, înspre Lviv, la granița cu Polonia, acolo unde războiul nu a avut un impact atât de mare.

„I-am ajutat financiar, am plătti cazări, am închiriat efectiv câteva clădiri unde am mutat angajații noștri și familiile lor în Ucraina, Polonia, Bulgaria sau România. Am demonstrat și clienților noștri că centrele noastre pot livra și în timp de război, și când nu avem curent”, explică Volodymyr.

O companie IT fără curent. Ei bine, asta e nou. Dar 2014, primul pas al războiului pornit de Rusia împotriva Ucrainei, i-a pus în alertă. Aveau birouri în Crimea invadată, așa că au relocat atunci 70% din angajați care au dorit în alte părți ale Ucrainei. Plus, au construit un plan de urgență pentru calamități.

„Avem în permanență mai mulți furnizori de internet, avem telefoane cu satelit pentru a ne asigura că suntem conectați, avem generatoare pentru a ne asigura că operațiunile continuă și nivelul nostru minim a fost de 99% în acești ani”, spune Volodymyr.

Războiul i-a transformat, dar nu au pierdut clienți. Doar 2 companii au închis contractele din varii motive. Și SoftServe încă angajează programatori în Ucraina, la fel ca și în România.

Volodymyr se întoarce la ceea ce spuneam mai devreme - sunt o companie privată. Deși puteau să se listeze la bursă nu au făcut-o, ceea ce le-a permis astăzi să se miște cu mai multă libertate, fără grija investitorilor, fără să se gândească la modul cum ar reacționa piețele.

„Am fost mai agili, am investit mai mult în clienți, în oameni și filosofia noastră, chiar dacă am crescut, e să fim acolo pentru oameni. Și această perioadă din ultimii ani doar a demonstrat mai mult acest lucru”, spune Volodymyr Semenyshyn.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.