Vrei să asculți aceste interviuri în avanpremieră? Abonează-te la podcast-ul Startup Mashup pentru a asculta interviurile în mașină sau acasă.


Noi am discutat cu Adrian Docea despre motivul pentru care crede că acesta este viitorul fotbalului.

Adrian Docea a fondat în 2014 compania de branding Heraldist care lucrează cu numeroase startup-uri internaționale, inclusiv cu Elrond. Au făcut consultanță strategică și s-au concentrat pe Silicon Valley, 90% din business-ul de acolo fiind de tech companies.

A fost pasionat de Football Manager în facultate, dar acea perioadă a rămas în urmă. Până când a realizat că nu există o modalitate reală pentru fani de a se implica în fotbal. Poți cumpăra bilete, poți fi acționar la unele cluburi, în ultimii ani poți cumpăra NFT-uri, dar nu ai o implicare reală. Așa că a gândit o platformă prin care fanii pot finanța un “trial”, adică teste la cluburi din Europa pentru jucători din zone defavorizate, cum ar fi Africa. Aceștia nu-și permit mereu să facă acest drum, dar nici nu au agenți care să fie serioși. Din acest motiv, Nordensa poate să le finanțeze startul pornind de la o contribuție individuală de 30 de euro. Ulterior, jucătorul oferă finanțatorilor, maximum 900 de fiecare dată, un procent din salariul său pe întreaga carieră.

Pe lângă Adrian, în echipa fondatoare se află și Wouter Lambrecht, fost avocat la FC Baercelona, dar și membri al Curții de Arbitraj Sportiv sau membru al departamentului juridic de la FIFA. În plus, în echipă există și persoane cu experiență în scouting și interpretarea datelor fotbalistice care au fost la cluburi precum Brentford, Norwich, FC Bayern Munchen, Arsenal sau FC Porto.

Nordensa a pornit la începutul anului și au avut și prima campanie de succes, unde au reușit să semneze un camerunez de 20 de ani la Dinamo Tbilisi. Acest lucru se întâmplă și pentru că Nordensa vrea să facă parteneriate cu aceste cluburi.

Cu toate acestea, compania nu funcționează ca una de impresariat, pentru că fanii nu pot deține procente din transferuri, conform legilor fotbalului. Așadar, Nordensa funcționează ca o finanțare pentru aceste teste, iar veniturile utilizatorilor vor veni din salariile jucătorilor.

Ce probleme rezolvă Nordensa?

“Sunt mulți copii talentați și muncitori în țări în curs de dezvoltare care nu au o șansă corectă să fie văzuți. Nu sunt văzuți de scouți. În unele zone nu există destule persoane care să facă scouting pe câte talente există. Dacă te-ai născut în Camerun e complicat”, explică Adrian Docea.

De asemenea, Adrian spune că vrea să dea o șansă fanilor să investească în fotbal. “Sunt 5 miliarde de fani în lume. Marea majoritate nu au nicio șansă să dețină ceva real în fotbal. Pot să dețină alte lucruri, pot să urmărească meciuri, să cumpere tricouri, dar nu au voie să dețină ceva în sportul pe care-l iubesc”, mai explică fondatorul Nordensa.

Adrian explică faptul că s-a gândit la acest lucru, iar un avantaj al lui este că nu are legătură cu fotbalul și nu știe ce nu se poate. Dar a adus în echipă oameni cu experiență, nu doar din tehnologie.

“Există un regulament FIFA prin care niciun terț nu poate deține un drept din transferuri. Așa că ne-am dus spre aceste teste finanțate la cluburi din Europa, iar finanțatorii primesc un procent din viitoare venituri ale jucătorilor”, explică românul.

Cum funcționează Nordensa

Nordensa lucrează cu echipe de scouting pentru identificarea unor jucători cu potențial în țările în curs de dezvoltare. Ca un transfer din Football Manager, dacă acel fotbalist ajunge pe platformă, utilizatorii pot vedea diferite caracteristici ale sale, videoclipuri din meciuri. Până acum Nordensa a început cu Joseph Ivendjock care a fost semnat de Dinamo Tbilisi, iar acum a adăugat un fotbalist de 23 de ani din Algeria. De obicei aceștia pot ajunge în Europa doar dacă au un agent cu legături sau sunt văzuți de un scout. Cu toate acestea, e dificil pentru echipele de scouting să ajungă în Camerun, Gabon sau alte țări africane.

“Folosim trei filtre de scouting. Primul e video scouting, al doilea e data socuting, iar al treilea este mental scouting”, spune Docea.

Dacă primul filtru e standard, clipuri video în care poți vedea jucătorul în meciuri, data scouting vine cu date extrase din video-uri și meciuri, prin care experții de la Nordensa oferă o estimare a valorii jucătorului.

Mental scouting înseamnă să găsească acei jucători care sunt intervievați, care au trecut de filtrul motivației, care vor să aibă succes și care s-ar potrivi inclusiv cu echipele la care s-ar duce să dea testele. Mixul acesta poate fi unul foarte bun.

Echipe din fotbalul european cum ar fi Brentford au demonstrat că dacă ai un departament de scouting bazat pe date poți descoperi și crește jucători de mici, astfel încât ei să crească în valoare și să nu dai foarte multe milioane pe transferuri.

“Pentru fiecare jucător suma minimă de investiție va fi de 30 de euro. Dar vrem să reducem treptat și înspre 10 euro. Noi putem vinde maximum 900 de share-uri din acel jucător, care înseamnă maximum 27.000 de euro”, explică Adrian Docea. El consideră că dacă un jucător ajunge la venituri totale de 270.000 de euro în carieră deja cei care au investit în campania sa inițială trec pe break even. Evident, fiecare campanie va fi diferite și va avea un număr de share-uri mai mic sau mai mare, până-n limita de 900.

“Sunt undeva la vreo 10 milioane de oameni care joacă Fantasy Football în Europa. Pentru ei e interesant să investească, pentru că e la fel ca acolo, dar cu fonduri reale”, explică Docea.

În plus, pe lângă beneficiile financiare, fanii au și beneficiile emoționale, pentru că jucătorii vor pune în fiecare lună un pic de timp deoparte pentru acești backeri. E drept, unii jucători nu vor ajunge la mari cluburi, dar chiar și dacă ar ajunge în Liga a 2-a din Germania investiția ar putea fi recuperată.

Parteneriate cu mai multe cluburi de fotbal

Cea mai simplă finanțare pusă la dispoziție de Nordensa este cea a unui trial care acoperă costurile de zbor, costurile de procesare a vizei, cazarea, mâncarea și alte lucruri necesare pentru ca un jucător să stea 2-3 săptămâni în Europa.

Prin parteneriatele cu cluburile, Nordensa nu funcționează precum un agent, jucătorul poate avea impresarul lui personal, ci ca o sursă de scouting suplimentară pentru cluburi.

“Avem și expertiza de fotbal în echipă, colegii mei fac inclusiv o analiză a compatibilității cu stilul de joc al clubului la care-i trimitem, compatibilitate cu antrenorii. Există riscuri, dar pot fi șanse mai mari ca la un trial normal”, spune Docea.

Astfel, Nordensa funcționează ca o companie software care face scouting la o scară mai largă și bazat pe multe date.

În momentul de față Nordensa mai listează jucători și crește parteneriatele cu echipele de fotbal, dorind să ajungă la aproximativ 50-100 în următoarea perioadă.

De asemenea, după jucători, vor să mai lanseze și alte piețe de investiție. Astfel, Nordensa vrea să listeze academii de fotbal pentru finanțare. În plus, ulterior vor să aducă pe platformă și mici cluburi de fotbal care să fie susținute de suporteri.

“Acum e momentul de creștere și vrem să luăm o rundă mică de finanțare pentru user aquisition. Am și început deja să ne vedem cu investitori pentru o rundă bridge și să ne întâlnim cu fonduri de SportsTech”, explică Docea.