La conferința "Learning Tapestry. The Future of Education. A conference on educating the heart and mind", care va avea loc pe 5-6 iunie 2024 în București, vor participa ca vorbitori lideri mondiali din domeniul educației și cercetării, inclusiv profesori universitari, consultanți, autori renumiți, medici, psihologi, și reprezentanți ai diverselor organizații non-guvernamentale. Evenimentul este recunoscut ca fiind cea mai mare conferință din România dedicată educației socio-emoționale și învățării continue.
Pentru a afla mai multe detalii despre subiectele ce vor fi abordate in timpul conferintei l-am intervievat pe Dave Snowden, expert internațional în strategie organizațională, guvernamentală și de business.
Iată cele cinci perspective extrase din cunoștințele împărtășite de Dave Snowden:
1. Decizii bazate pe experiență și intuiție
David Snowden susține că liderii nu se bazează predominant pe raționalitate atunci când iau decizii, ci mai degrabă pe "micro halucinații", experiențe anterioare și intuiție. Aceasta indică o abordare complexă și adaptivă a deciziei în leadership, departe de modelul rațional tradițional.
El explică faptul că oamenii nu iau decizii doar pe baza educației sau a informațiilor disponibile, ci printr-un proces mai complex. Acest proces implică experiențe anterioare, imaginile mentale și intuiția. Acestea se combină cu semnalele senzoriale pentru a crea modele stabile pe care le aplicăm în deciziile noastre.
De asemenea, adaugă că majoritatea deciziilor sunt luate prin potrivirea primului model, nu a celui mai bun, din motive evolutive. Astfel, liderii trebuie să înțeleagă că deciziile lor sunt influențate de o multitudine de factori și nu doar de rațiune pură.
2. Importanța mediului în deciziile de leadership
Conform lui Snowden, mediul în care operăm joacă un rol crucial în tipurile de decizii pe care le putem lua. Liderii trebuie să fie conștienți de restricțiile și oportunitățile oferite de contextul lor specific pentru a face alegeri eficiente.
El folosește exemplul fermierului de cactuși care nu ar putea prospera într-un câmp de orez pentru a sublinia că deciziile noastre sunt limitate de mediul înconjurător.
De asemenea, el arată cum contextul politic și social poate schimba opțiunile disponibile pentru lideri, subliniind importanța adaptabilității în fața schimbărilor neașteptate.
3. Rolul narativelor în formarea deciziilor
Narativele sociale și culturale dominante influențează profund modul în care liderii percep și reacționează la diverse situații. Aceste narative pot limita sau îmbogăți abordările liderilor, evidențiind importanța conștientizării și, uneori, a contestării acestora.
Snowden explică faptul că narativele devin modele dominante care au o existență independentă de cei care le spun.
Ele influențează gândirea și acțiunile liderilor, și de aceea, conștientizarea acestor narative este esențială pentru a putea lua decizii informate și nu doar influențate de convenții sociale preexistente.
4. Reziliența și adaptabilitatea
Liderii eficienți construiesc organizații reziliente care sunt capabile să se adapteze și să răspundă schimbărilor neașteptate fără consecințe catastrofale.
Snowden compară organizațiile reziliente cu mlaștinile sărate, care absorb și eliberează apa fără a provoca distrugeri, spre deosebire de structurile rigide, care pot eșua sub presiunea neprevăzută.
El subliniază importanța unei structuri organizaționale flexibile, capabile să se ajusteze continuu pentru a face față provocărilor și schimbărilor. Această abordare ajută la menținerea continuității și stabilității organizației pe termen lung.
5. Anticiparea și gândirea strategică
Un lider eficient nu așteaptă să fie necesară luarea unei decizii critice; el creează un mediu în care deciziile corecte se iau natural, datorită structurilor și proceselor pe care le-a implementat.
Prin anticiparea problemelor și cultivarea unui mediu propice pentru luarea deciziilor inteligente, liderii pot reduce necesitatea intervențiilor ad-hoc și pot promova o abordare mai proactivă și strategică în leadership.
Snowden folosește metafora aranjării farfuriilor în mașina de spălat vase pentru a ilustra cum liderii buni gândesc înainte și iau decizii care mențin opțiunile deschise pentru viitor, reducând astfel costurile și eforturile necesare pentru a face față problemelor pe termen lung.
Aceste perspective sunt reflectate și în structura și temele abordate de conferința Learning Tapestry. Evenimentul, organizat de Fundația Verita împreună cu Centrul pentru Științe Contemplative și Etică bazată pe Compasiune al Universității Emory, se concentrează pe învățarea socio-emoțională ca unul dintre pilonii educației viitorului, subliniind necesitatea unui leadership adaptabil și empatic în fața schimbărilor rapide din societate.
Conferința va include prezentări și workshopuri care vor explora cum abilitățile de leadership și managementul emoțiilor pot influența pozitiv atât mediul academic, cât și pe cel profesional.
Printre vorbitori alături de David Snowden se mai numără experți recunoscuți internațional în domeniul educației socio-emoționale și al leadershipului, cum ar fi: Dr. BJ Miller - expert în bunăstare holistică și construirea unei vieți cu sens; Dr. Maurice J. Elias - expert internațional în dezvoltare socio-emoțională și comportamentală, Universitatea Rutgers (SUA); Christa Tinari – lider educațional, trainer internațional în educație socio-emoțională, The Garisson Institute (SUA); Ryder Delaloye - Director Asociat pentru SEE Learning® (învățare socio-emoțională și etică), Universitatea Emory (SUA); Timothy Harrison - Director Asociat pentru CBCT® (Antrenarea compasiunii în abordare cognitivă), Universitatea Emory (SUA).
Learning Tapestry reprezintă o oportunitate unică pentru lideri, educatori și toți cei interesați de evoluția educației și a leadershipului să învețe direct de la unele dintre cele mai influente figuri în aceste domenii. Conferința va oferi nu doar cunoștințe teoretice, ci și aplicative, esențiale pentru oricine dorește să excelleze într-un mediu global tot mai conectat și complex.
Biletele pot fi achiziționate de pe pagina evenimentului.