Seria ZV de la Sony este cumva adresată vloggerilor, pasionaților de video și celor care fac conținut video pentru YouTube sau alte platforme. ZV-E10 a fost prima cameră mai serioasă din segment, fiind una cu senzor APS-C, dar care venea și cu anumite limitări, apoi a urmate ZV-1, cameră full frame, pentru cei care voiau să treacă la următorul nivel.
ZV-E10 II este succesorul lui ZV-E10 și aduce îmbunătățiri pe toate palierele și devine astfel una dintre cele mai bune camere în segmentul său de preț. Hai să vorbim puțin despre design, ce s-a schimbat și despre noul obiectiv cu care poți achiziționa această cameră.
Design Sony ZV-E10 II
În primul rând putem observa că are un grip mai mare și este folosită o baterie mai mare, cea care se regăsește la camerele full frame. Yay. Ar trebui să crească timpul de filmare 4K de la 80 de minute la 130 de minute. Gripul este mai mare cu 10 mm decât modelul anterior și asta face ca utilizarea să fie mult mai plăcută. În același timp lungimea și lățimea a rămas aproape aceeași. În același timp, camera a rămas ușoară la 379 de grame. Avem de-a face cu o cameră compactă în linie cu A7C sau ZV-E1.
La nivel de butoane, lucrurile au rămas neschimbate și avem buton mare pentru record, declanșator pentru poze și focus, buton custom și comutator în partea de sus, iar pe spate sunt exact aceleași butoane pentru meniu, fn, playback, rotița și butonul pentru ștergere. În continuare linia ZV nu primește un model cu vizor. Avem microfonul cu trei capsule în partea de sus și hot shoe ul. Pe lateral lucrurile s-au schimbat și aici a fost mutat locul cardului și eu mă bucur deoarece înainte era în compartimentul de baterie. Altfel avem slot pentru microfon, usb-c pentru transfer sau încărcare, port pentru căști și microHDMI. Un alt lucru pe care-l apreciez la noul model este că are un mic bec LED aici care indică atunci când te filmezi. Foarte util.
Estetica este aceeași cu care Sony ne-a obișnuit. E ok, dar nimic wow. Totuși, trebuie să apreciez faptul că noua cameră are un plastic mat, nu lucios, ceea ce mie mi se pare că-i dă un look mai premium.
Obiectivul cu care vine este o versiune nouă a obiectivului 16-50 mm f/3.5-5.6. Noul obiectiv este identic cu cel vechi, iar noutățile sunt mai degrabă la interior. Față de modelul anterior acesta are autofocus continuu când faci zoom și AF-ul merge și când filmezi la 120 FPS FHD.
Îmbunătățiri pe linie
În primul rând, a fost schimbat senzorul și acum cel de 24 de MP cu rolling shutter mare a fost schimbat cu cel de 26 MP, care se află și pe Sony FX30 (review aici) și pe Sony A6700 (review aici). Apoi acum camera are capabilitatea de a filma 4K pe 422 10 biți, deci cu o calitate mai bună a imagini, atât la 24 cât și la 60 de FPS. Vechiul ZV-E10 nu putea filma la 60 de FPS și doar pe 8 biți. Filmarea 4K la 24/25/30 FPS provine dintr-un oversampling de la rezoluție 6K, iar filmarea la 50/60p de la 5,6K. Pe scurt, asta înseamnă că avem o imagine de calitate indiferent dacă filmăm 24 sau 60 de FPS. Faptul că poate filma pe 10 biți și la un bitrate ridicat iar este un avantaj deoarece ai mai puțin banding în imagine, iar senzorul captează mai multe nuanțe de culori.
Totuși, te-aș sfătui să nu folosești obiectivul kit, al cărui merit este că e mic și are stabilizare optică, însă deschiderea diafragmei este doar de f/3.5 la 16 mm și scade la 5.6 la 50mm. Asta înseamnă că nu ai un bokeh foarte pronunțat și ai nevoie de mai multă lumină pentru a expune corect. Recomandarea personală este să folosești ceva ca acest Sigma 18-50 mm f2.8 pe întreaga plajă focală.
Revenind la cameră. Următoarea schimbare importantă pentru creatori este faptul că acum are profilul de culoare S-Cinetone pentru un look mai cinematic, direct din cameră și că poate filma în S-Log3 pentru cei care vor să facă colorizare. Mie îmi place S-Cinetone și personal pentru YouTube nu mi-aș bate capul cu Slog3 și aș filma direct cu acest profil de culoare aplicat, apoi aș coloriza puțin imaginea în funcție de preferință.
Pe cameră există și o funcție de filmare cinematică, iar astfel camera se blochează la 4K 24 fps și se aplică bare negre sus și jos și poți alege dintre diferitele profile de culoare și look-urile precum gold, forest sau monochrome. Poate fi util pentru cei care vor ceva rapid de publicat.
Din păcate, camera nu are stabilizare optică in body și se bazează doar pe stabilizare electronică, însă pe noul model are un crop mai mic atunci când te filmezi cu stabilizarea activă. De asemenea, a fost îmbunătățit autofocusul cu mai multe puncte de autofocus. Stabilizarea electronică mi se pare decentă, dar în continuare cred că e ciudat ca o cameră care poate fi pentru vlogging nu are stabilizare optică. Dar bănuiesc că au făcut asta pentru a ține prețul mai jos. Dacă vrei stabilizare optică te duci la un a6700 care costă 10.000 de lei cu tot cu obiectivul kit. O altă soluție este să folosești stabilizarea în post-producție cu catalyst browse, dar atunci înseamnă să-ți dublezi timpul de lucru pentru că trebuie să iei fiecare clip să-l stabilizezi.
Depinde și ce tip de conținut vrei să faci. Eu care fac review-uri la gadgeturi nu filmez scene cu mișcare multă, iar ZV-E10 cu lentile fără stabilizare se descurcă decent chiar și din mână, dacă mișcările sunt line și scurte. Altfel folosesc mai mult cadre statice cu camera pe trepied sau poți apela la un gimbal. Pentru genul acesta de clip personal nu mi se pare o tragedie că nu are stabilizare optică.
Pentru că trăim în epoca TikTok și a conținutul creat pe verticală, acum UI-ul camerei se rotește în funcție de cum filmezi pentru o mai bună operabilitate. În general, acum este mult mai simplu de utilizat cameră cu atingeri pe ecran și poți să-ți pui acest scurtături pe ecran, iar navigarea prin meniuri e mai simplă.
Altfel mai are opțiunile clasice seriei ZV: precum product scene recognition prin care focusul trece rapid pe obiectul mai aproape de obiectiv, nu pe ochiul omului. Efectul de skin soften și aplică un smoothing pielii.
Microfonul sună destul de bine și poate fi folosit atunci când ai nevoie și poate nu ai o lavalieră la tine și poți seta să capteze sunetul 360, din fața sau din spatele obiectivului.
ZV-E10 II are și posibilitatea de a face streaming la rezoluție 4K la 30 FPS sau FHD la 60 de FPS. Eu nu am încercat pentru că nu fac streaming, dar ar putea fi mișto pentru streameri deaorece calitatea este foarte bună pe 4K, iar dacă vrei 60 fps acum ai posibilitatea.
O altă îmbunătățire este faptul că acum are o baterie mai mare, aceeași de pe camerele full frame, ceea ce ar trebui să te țină cel puțin 2 ore de filmare continuă 4K la 24 FPS.
Concluzie și preț Sony ZV-E10 II
Sony ZV-E10 II este disponibilă la precomandă din 10 iulie, iar prețul pentru cameră (doar body) este de 1100 de euro, iar pachetul cu obiectivul se vinde la 1200 de euro. Luând în considerare toate aceste lucruri ZV-E10II mi se pare excelentă pentru creare de clipuri video pe YouTube. Nu-mi place că nu are stabilizare optică, dar nu e un capăt de lume.