Trăsăturile unui fondator eficient
Peste 50 de milioane de startup-uri sunt fondate în fiecare an la nivel global. Dintre aceasta, doar 10% reușesc să rămână afaceri de lungă durată.
Un studiu realizat de cercetători ai Harvard, Stanford și Universitatea din Chicago, citat de The Next Web, arată că 55% dintre startup-uri dau greș chiar din cauza oamenilor care le-au fondat sau care fac parte din echipă. Acestea variază de la conflicte între fondatori, decizii luate făcute prost sau dificultăți în angajarea și menținerea angajaților.
Jacob Scott, fost manager Startup Developer Ecosystems în cadrul Google, în prezent fondator al fondului de investiții Five Two Five, a încercat să afle răspunsul la întrebarea ”care sunt trăsăturile unui fondator eficient” în perioada în care lucra la Google, într-un studiu la care au luat parte peste 900 de fondatori ai unor startup-uri, CEO sau CTO din mai mult de 40 de țări.
Din punctul său de vedere, calitățile unui fondator eficient, la fel ca și trăsăturile care pot duce la probleme în echipa de fondatori și care pot fi transmise către angajații startup-ului, ducând, ulterior, la eșecul startup-ului, sunt similare, indiferent că le-a văzut la momentul studiului, sau în munca sa de acum ca investitor în startup-uri.
Pe lista calităților se numără încurajarea părerilor contradictorii argumentate, sprijinirea educației continue, evitarea micromanagementului, precum și comunicarea continuă între fondatori și echipă, precum și reducerea elementelor care pot distrage echipa.
Conflicte între fondatori
Rezultatele studiului Effective Founder, așa cum a fost denumit acest studiu, arată că cele mai multe conflicte apar din cauza așteptărilor neîmplinite. Fondatorii au așteptări mult mai mari de la partenerii lor de business cu privire la calitatea și eficiența acestora ca lideri, față de așteptările auto-atribuite.
Scott a văzut multe relații profesionale, chiar și cele între prieteni, care au eșuat din cauza lipsei de comunicare. O metodă prin care poți combate această tendință este să ai discuții cu asociații tăi în care să vă puneți întrebări precum: ”De ce facem asta? Pentru impact, pentru stimulare intelectuală sau doar pentru bani? Cum se simte parteneriatul dintre noi?”
”Cu timpul, motivațiile noastre cu privire la muncă se schimbă. Uneori ne putem concentra pe impactul pe care îl avem, apoi, peste cinci ani, pe familie și veniturile pentru aceasta. Cred că să nu consideri că ambițiile altcuiva sunt similare cu alte tale este important”, spune Scott citat de The Next Web.
Oportunități noi care ne distrag
O altă greșeală a fondatorilor pe care Scott a observat-o din cercetările sale la Google și din experiența sa de investitor este tendința de a fi distras de oportunități noi.
Spre exemplu, dacă vor primi un mail de la un investitor sau vor da peste un articol speculativ asupra viitorului unei industrii ca și posibilitate de dezvoltare pentru startup, vor avea tendința de a renunța la ceea ce fac în prezent și să devieze atât atenția lor cât și o bună parte din resursele firmei pentru a cerceta un nou segment de piață, inițial irelevant afacerii.
”Văd mulți fondatori care au probleme în a se proteja pe ei și e echipele lor de la distrageri pentru că au tendința să fie doritori și nerăbdători”, mai spune Jacob Scott.
Rezultatele Effective Founders arată că 42% din fondatori sunt ușor distrași de idei sau proiecte noi. Cu toate astea, 96% din cei mai eficienți fondatori care au participat la studiu au fost observați investind timp în lucrurile care aduc reușite afacerii, iar 93% și-au menținut echipele concentrate pe obiectivele care reprezentau o prioritate.