Deși obiectivul principal al programului lansat de minister pe 30 iulie este de a crea noi firme conduse de femei, și de a îmbunătăți performanțele economice ale acestora, precum și de a îmbunătăți educația antreprenorială a femeilor, conform sondajului realizat de Asociația Antreprenoare ce cuprinde peste 15.000 de membre, 60% dintre respondente au menționat că nu au aplicat în cadrul programului ”Femeia Antreprenor” din cauză că sunt prea multe condiții și restricții.
“Programul Femeia Antreprenor 2024, care are ca scop susținerea și dezvoltarea afacerilor deținute de femei, nu reușește să atragă interesul majorității pentru că sprijinul financiar și facilitățile oferite sunt prea limitate. De asemenea, sondajul nostru mai arată că pentru 25% dintre ele aportul propriu de 30% din suma pentru care aplică este prea mare, iar peste 15% îl consideră mai puțin avantajos per total față de alte metode de a obține fonduri nerambursabile,” declară Carmen Mihalca, antreprenor și fondatoarea Asociației Antreprenoare.
Antreprenoarele din România au mai menționat că suma pe care o pot primi este mai mică decât prin alte programe așa cum este exemplul Start-Up Nation (care pune la dispoziția antreprenorilor finanțări nerambursabile în valoare de 50.000 de euro - n.red.).
De asemenea, unele antreprenoare care activează sub formă de PFA se simt discriminate având în vedere că programul “Femeia Antreprenor” finanțează IMM-urile cu angajați.
Principalele condiții pentru finanțare prin programul Femeia Antreprenor 2024
Programul Femeia Antreprenor dispune în acest an de o finanțare totală în valoare de 200 de milioane de lei (circa 40 de milioane de euro), autoritățile așteptându-se la un număr de 1.000 de beneficiare.
Antreprenoarele se pot înscrie în cadrul programului până pe data de 12 septembrie 2024.
Persoanele care doresc să se înscrie în program trebuie să atingă un anumit punctaj minim pentru a fi eligibile, iar firmele lor să îndeplinească următoarele criterii principale:
- Firma este înființată înainte de 31 decembrie 2021 și are activitate pe teritoriul României
- Firma este un IMM, întreprindere autonomă și are capital social integral privat
- Cel puțin 50% din firmă să fie deținută de o femeie
- Firma nu are datorii la bugetul de stat
- Firma nu a depășit plafonul de minimis de 300.000 euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică
- Firma nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității
- Vine cu un aport de cel puțin 30% din suma pentru care aplică
- Angajează cel puțin două persoane cu normă întreagă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și menține locurile de muncă ocupate cel puțin 12 luni de la momentul emiterii acordului de plată de către AIMMT
Ce provocări au femeile antreprenor în afaceri
Conform unui sondaj anterior, antreprenoarele din România se confruntă cu o serie de provocări în business. Aproape 17% simt că negociază mai greu, respectiv că obțin câștiguri mai greu deși muncesc mult, iar 42% afirmă că trebuie să dovedească mai mult doar pentru că sunt femei.
13% consideră că există manipulare sau desconsiderare din partea bărbaților în parteneriate în afaceri, iar peste 8% cred că femeile au mai multe provocări de rezolvat în business pentru că, pe lângă afacere, au și alte responsabilități, în special faptul că se dedică mai mult copiilor.
Întrebate cât de favorabil este mediul fiscal și de business femeilor din România, peste 33% dintre ele au răspuns că este un nivel mediu, iar 25% că este puțin favorabil, respectiv 25% încurajant. Peste 8% susțin că mediul fiscal și de business este descurajator.