Și-ți dau rapid 2 motive: după cum cred că ai văzut deja și pe LinkedIn, poți să-ți ”înfrumusețezi” CV-ul cu AI, iar unele firme folosesc AI-ul pentru a găsi candidații potriviți pentru posturile vacante.
Vorbim pe larg despre cum schimbă inteligența artificială munca în HR într-un nou material din seria Afaceri cu AI, realizat alături de prietenii noștri de la Google România.
Inteligența artificială este un concept care se află pe buzele tuturor de vreo 4-5 ani, dar tehnologia este mult mai veche de atât și era deja integrată în diverse unelte cu mult înainte de pandemie, sau ca AI să devină ceva hype. Azi, la Afaceri cu AI, vorbim despre cum schimbă AI-ul segmentul resurselor umane.
Chiar dacă abia de prin 2010 am început să vedem niște aplicări la scară mai largă a AI-ului în HR, primele tool-uri pentru angajații din resurse umane care se foloseau de inteligență artificială au apărut încă de la începutul anilor 2000.
Cum văd profesioniștii din HR adopția AI
Pe măsură ce tehnologia s-a dezvoltat, și continuă să se dezvolte, oamenii de HR au început să experimenteze mai mult folosind inteligența artificială pentru achiziția de talent, pentru loializarea angajatilor, pentru măsurarea performanței acestora.
Iar avansul din ultimii ani al AI-ului le permite acestora acum să învețe din datele pe care le colectează de la candidați și de la angajați, să se adapteze noilor tendințe din piața muncii, să îmbunătățească modul în care companiile recrutează, și să poată crea rapoarte în care să prezinte viitoare tendințe bazându-se pe analiza datelor pe care le colectează.
”Oxygen”-ul de care aveau nevoie managerii
Înainte de a-ți spune cu liniuță la ce poate ajuta inteligența artificială în procesul de recrutare și în munca oamenilor din resurse umane, îți mai spun un lucru interesant pe care l-am aflat.
În 2008, o echipa a Google lansa Project Oxygen cu scopul de a afla ceea ce face ca un manager să fie grozav. În urma acestei cercetări, echipa Google a identificat comportamente care sunt comune printre cei mai buni manageri ai companiilor și au încorporat acele rezultate în programele de dezvoltare de management ale propriei companii.
Folosind în acest mod datele, echipa din spatele Project Oxigen a reușit să ajute la o îmbunătățire semnificativă a proceselor de management din Google, chiar și în ceea ce privește gradul de satisfacție al angajaților, performanța tuturor, creșterea veniturilor.
Vedem cum datele pe care le strângem sau pe care le avem la dispoziție pot ajuta la crearea unei strategii de durată și la luarea unor decizii mai bune de management sau în ceea ce privește colectivul. Adică unul dintre lucrurile pe care AI-ul îl modifică în bine în ceea ce privește sectorul resurselor umane.
AI în HR - cum se schimbă procesul de recrutare
Așadar, cum poate adresa și schimba inteligența artificială munca oamenilor de HR și întreg procesul de recrutare?
-
”Căutăm oameni”:
Nu doar cei aflați în căutarea unui loc de muncă pot folosi tool-uri cu AI pentru a-și ”înfrumuseța” CV-urile și a fi mai atractivi pentru companii, ci și managerii de HR care scriu acele anunțuri de recrutare.
Așadar, te poți folosi de GenAI pentru a crea anunțuri bazate pe cuvinte cheie, pe skill-uri necesare, pentru comunicări personalizate cu oameni pe care poate chiar tu ți-i dorești în firmă, pentru a ”anima” anunțurile cu imagini sau video-uri.
-
Achiziția de nou talent făcută mai ușor:
Potrivit datelor The Society for Human Resource Management, perioada medie pentru a găsi omul potrivit pentru un post liber într-o firmă este de 26 de zile, acest proces de recrutare fiind încetinit de aprobări, interviuri nenumărate, procese decizionale.
În plus, să angajezi un om nepotrivit poate fi și un lucru costisitor. Niște date din SUA arată că că, potrivit Department of Labour, costul unui ”bad hire”, adică a acelui om nepotrivit, poate ajunge la cel puțin 30% din veniturile pe care un angajat le are în primul an de muncă.
Folosindu-se de tool-uri bazate pe inteligență artificială, managerii de HR pot găsi cei mai buni și mai potriviți angajați automatizând procese. Algoritmii învață cuvinte care se regăsesc cel mai des în CV-uri și le pot potrivi cu nevoile pentru posturile libere din forma lor.
Totodată, poți veni proactiv spre potențiali noi angajați, chiar dacă ei nu-și caută de muncă în momentul respectiv. Tool-urile cu AI integrate de tot mai multe platforme pentru profesioniști pot veni cu alerte către oameni care au skill-urile căutate chiar înainte ca aceștia să ia în considerare schimbarea locului de muncă.
-
Evaluarea CV-urilor și interviurile cu candidații:
Aplicațiile cu AI nu vor putea, cel puțin deocamdată, să vină cu decizia finală privind angajarea unui candidat, însă pot ajuta managerii de HR să ia decizii mai bune și mai informate.
De exemplu, îi pot ajuta să pregătească întrebări potrivite pentru candidați bazându-se pe datele altor angajați în roluri similare, sau bazate pe abilitățile persoanei invitate la interviu. Pe scurt, să-i ajute să nu mai aibă 30 de interviuri cu 29 de oameni nepotriviți cu întrebări standard, ci să găsească mult mai rapid candidații care se potrivesc prin interviuri personalizate.
De exemplu, HireVue este o platformă de interviuri video on-demand care evaluează candidații folosind AI, le evaluează interviurile video și apoi poate chiar să prezică performanța lor la locul de muncă. Algoritmul folosit evaluează concomitent sute de data points, cum ar fi discursul, expresiile faciale, ajutând echipele de HR să identifice mai ușor candidații care chiar au șanse să treacă mai departe.
Există și startup-uri care oferă soluții bazate pe GenAI de avataruri care pot susține interviurile cu diverși candidați, oferind un plus de rapiditate și automatizând acest proces: dacă ai găsit 50 de candidați potențiali, poți seta interviurile cu ei chiar în aceeași zi folosindu-te de aceste avataruri și nu de câțiva zeci de oameni în departamentul de HR.
De exemplu: Job Mojito și ReAvat.
Nu contestăm utilitatea, totuși, noi zicem că fix acea interacțiune între recruiter și candidat contează destul de mult pentru următorii pași din proces.
Și să nu uităm și ajutorul pe care aceste unelte cu AI îl pot oferi în programarea, anularea interviurilor, în recomandări și luarea de notițe pe parcursul discuțiilor.
-
Procesul de onboarding – adică ce faci după ce ai terminat cu angajările:
Și această fază finală din procesul de recrutare consumă destul de mult timp și efort. Așadar, AI-ul te poate ajuta să automatizezi partea administrativă, a documentelor, și a altor informații necesare noilor angajați.
De exemplu, chatboții pot fi folosiți pentru a răspunde întrebărilor suplimentare ale noilor colegi, pot veni cu remindere privind anumite task-uri, pot oferi acea ”orientare” pentru cei care se alătură colectivului.
Ca exemplu, IBM folosește Watson pentru a oferi această experiență personalizată de onboarding, ghidând noii angajați prin documente, răspunzându-le la întrebări și ajutându-i să se integreze mai ușor în cultura companiei.
Totodată, companiile pot crea cu ajutorul AI programe personalizate de training pentru angajați, în funcție de nevoile lor de dezvoltare. Să nu uităm și de wellbeing-ul la locul de muncă. AI-ul poate monitoriza nivelul de încărcare al angajaților și sănătatea lor mintală și poate ajuta la crearea unui mediu de lucru mai puțin stresant.
Google Gemini pentru HR
Cum pot ajuta tool-urile Google în modernizarea procesului de recrutare? Simplu. Soluția care înglobează o foarte bună parte din ceea ce menționam mai devreme este chiar în Google Workspace.
Acum cu Gemini, Workspace devine spațiul all-in-one pentru specialiștii din HR: aici pot crea anunțuri de recrutare, pot grăbi procesul de recrutare și pot automatiza procesul de onboarding, putând să ofere, totodată, și traininguri personalizate pentru roluri specifice pe care le caută.
Desigur, și Google Cloud vine cu avantaje foarte bune pentru companiile care doresc să-și modernizeze procesele de HR. De exemplu, firmele pot construi pe Google Cloud asistenți virtuali ce pot fi scalați în funcție de dimensiunea business-urilor. Totodată, pot încopora desdhboard-uri în care managerii de resurse umane pot urmări și optimiza interacțiunile dintre oameni și chatboți chiar și în timp real.
Ne vor lua roboții locurile de muncă? Unele da, altele nu, dar ce e sigur e că ne pot ajuta să ne facem treaba mai ușor și mai bine. Și nu trebuie să ne lăsăm conduși de teamă, altfel riscăm să rămânem în urmă.