Arta AI, adică ilustrații, fotografii, audio sau texte generate cu ajutorul inteligenței artificiale, a crescut în popularitate și utilizare în ultimii ani și este un subiect controversat în comunitățile de artă. Recent, X (fostul Twitter) și-a schimbat termenii și condițiile pentru a permite propriilor AI-uri să fie antrenate cu postările existente, ceea ce a produs o reacție în masă de la artiștii care folosesc platforma.

Bakuhatsu, un artist digital de 19 ani, spune într-o discuție cu start-up.ro că „X a furat milioane de lucrări fără aprobarea noastră, și cred că o să continue să o facă, chiar dacă vom refuza.”

Actualizarea acestor termeni are să se întâmple pe 15 noiembrie, iar o mare parte din creatorii de conținut de pe X și-au șters postările și s-au mutat pe alte platforme, precum Tumblr sau BlueSky.

76% din americani nu consideră că lucrările făcute cu AI sunt artă

Un studiu creat de Academy of Animated Art spune că 74% dintre artiști consideră arta generată de AI nu este etică, iar 55% se tem că această tehnologie o să îi împiedice din a genera venituri folosind propriile lucrări.

Un artist din Colorado a petrecut 80 de ore folosind inteligența artificială pentru a crea o lucrare pe care a numit-o „Théâtre D’opéra Spatial, și a învins mai mulți artiști umani, câștigând primul loc la categoria Artă Digitală de la Târgul de Stat din Colorado.

Povestea a devenit virală pe rețelele de socializare. Întrebați dacă consideră că lucrările create de AI pot fi considerate artă, 76% dintre americani au spus „nu”.

Cum afectează termenii și condițiile X artiștii?

Noii termeni de la X spun că „prin trimiterea, postarea sau afișarea de conținut pe sau prin intermediul serviciilor, ne acordați o licență la nivel mondial.” Această licență include și permisiunea de a analiza acel conținut, “ pentru utilizarea și antrenarea modelelor noastre de învățare automată și inteligență artificială, fie generative, fie de alt tip.”

Practic, dacă continui să folosești X, accepți ca datele tale să fie folosite pentru antrenarea modelele de inteligență artificială, conform CNN Business.

Asta a ridicat îngrijorări în comunitățile de creatori, care deja se confruntau cu problemele etice ale AI-ului, în special furtul de artă pentru a antrena astfel de modele generative. Lipsa de protecție din partea aplicației a făcut mulți artiști să renunțe la platforma X, să își șteargă toate postările și să se mute pe platforme mai sigure, cele mai populare fiind BlueSky sau Tumblr.

Nu numai artiștii au de suferit. Anul trecut, New York Times a dat în judecată OpenAI și Microsoft pentru încălcarea drepturilor de autor și antrenarea AI-ului folosind lucrările publicate de ei în mod neautorizat.

Artiștii speră la un viitor mai sigur pentru munca lor

Bakuhatsu, o artistă care se specializează în design de personaje, spune că la început, și ea a folosit AI, pentru lucruri mărunte și inspirație.

Acum observă cum comunitățile suferă. ”Din fericire, eu nu m-am confruntat cu probleme, dar comunitatea artistică în ansamblu este afectată, deoarece companiile mari, școlile de animație „prestigioase” și întreprinderile în general par să acorde prioritate „rapidului și ieftinului” în fața calității, punând mulți artiști/animatori în pierdere și fără un loc de muncă.”

„X a furat milioane de opere de artă fără consimțământul nostru și cred că va continua să o facă indiferent dacă ne retragem de pe platformă sau nu. O mulțime de artiști nu se simt în siguranță pentru a-și posta arta online ca urmare a acestei situații. Cei care au petrecut ani de zile construind o comunitate sunt distruși, pentru că să se protejeze i-ar costa probabil confortul financiar și anii de muncă și marketing. X a arătat clar că nu apreciază artiștii de pe platforma sa,” continuă ea.

Peppers, o artistă care se concentrează pe fanart (content creat de un fan pe baza unui show, film, cărți etc; N.red.), se simte demoralizată de situația curentă. ”Din păcate, X integrând această politică nu este surprinzător. Instagram face același lucru de cel puțin un an, iar mulți dintre noi preconizăm că vor urma și alte aplicații. Este deranjant. Pentru artiști ca mine, întreaga noastră prezență online este bazată pe site-uri de social media precum Instagram, X și TikTok. Și pentru că este imposibil să renunțăm la trainingul AI, suntem forțați fie să ne reducem prezența media prin ștergerea majorității - dacă nu chiar a tuturor - ilustrațiilor noastre și să ne promovăm pe aplicații precum BlueSky, care nu vor obține nici pe departe aceeași tracțiune, fie să rezistăm pentru a rămâne relevanți.”

”Am văzut prieteni care au abandonat X cu totul, dar de multe ori devin descurajați de lipsa de engagement din partea noilor site-uri pe care migrează și ajung adesea la un impas cu arta lor, nemotivați să creeze. Este o dilemă dificilă. Eu încă nu am ajuns la o decizie. Am 9.000 de urmăritori pe X. Am doar 300+ urmăritori pe BlueSky. Este puțin probabil să ajung la același număr de followeri. Este greu.”

Peppers spune că AI-ul a afectat felul în care artiștii postează la scară înaltă și că, la finalul zilei, fură de la artiști care nu și-au dat acordul pentru antrenarea modelelor AI cu munca lor. Ea spune că artiștii AI au acum metode de a beneficia financiar pe urma altora, ceea ce descurajează creatori la început de drum. Nu numai, spune ea, dar impactul este resimțit și în studiouri precum Disney, care a început să micșoreze departamente și să înlocuiască anumite ilustrații cu AI.

”Arta AI se simte ca un cancer care s-a răspândit în fiecare fațetă a comunității artistice. În timp ce AI a fost folosit în principal în spații mai mainstream, a început deja să intre în spații nișate, cum ar fi Malevolent și The Magnus Archives, două podcasturi horror care au comunități artistice foarte active,” adaugă Peppers. Cu creatorul Malevolent am vorbit și noi, aici.

Găsește bucurie în proces, nu în rezultat

Ca fostă studentă la arte și o persoană care încă activează în comunități artistice, AI-ul s-a prezentat inițial ca un ajutor transformat într-un înlocuitor absolut. Am avut multe momente unde mă uitam la ilustrațiile generate în câteva secunde și sentimentul că tot progresul pe care l-am făcut de-al lungul anilor este în zadar a răsunat o lungă durată de timp.

Nu putem opri tehnologia, nu cred că ar trebui să încercăm. Dar cred că toată lumea ar prefera ca tehnologia să ne ajute prin casă cât noi ne bucurăm de artă, nu vice-versa. Poate fi frustrant să începi un astfel de hobby, mai ales dacă nu ești tânăr, și poate de aceea AI-ul sună ca un pas înainte pentru a fi parte din ceva.

Cu toatea astea, arta este despre proces și despre ce te face să simți, nu despre produsul final.