Sondajul a fost realizat în Grupul micilor antreprenori din România, cu peste 51.000 de membri antreprenori, de către Monasi.ro, una dintre principalele firme de training și coaching de business.

Rezultatele sondajului arată că doar 15% consideră că în prezent este mai ușor decât în alte perioade să dezvolte o afacere.

„Comparativ cu începutul anilor ’90 sau 2000, când concurența era mai redusă și mediul de afaceri mai previzibil, astăzi antreprenorii se confruntă cu o presiune mult mai mare. În plus față de intensificarea competiției, există incertitudini economice și presiuni fiscale semnificative, care fac gestionarea și creșterea unei afaceri mult mai solicitante”, explică Mona Bardos, consultant de business, creator al acestei comunități de antreprenori și fondator Monasi.ro.

Aceasta adaugă: conform studiului nostru, 47% dintre antreprenori spun că mediul economic și fiscal este puțin avantajos. Totodată, cei mai mulți antreprenori, aproape 4 din 10, punctează că lipsa de educație și apelarea la consultanță în business îi împiedică de asemenea să își crească afacerile, la care se adaugă în opinia lor lipsa de viziune și lipsa de resurse financiare.

Ce dificultăți menționează IMM-urile din România

Lipsa de educație antreprenorială și lipsa de informație corectă, la care se adaugă lipsa de predictibilitate, împiedică IMM-urile să se dezvolte.

Întrebați cum anticipează viitorul apropiat pentru antreprenoriatul românesc, aproape 60% dintre antreprenori consideră că viitorul va fi unul impredictibil, dar vor reuși să jongleze cu provocările apărute, iar peste 20% cred că va fi “destul de sumbru”, cu taxe și impozite mai mari și cu mai multe închideri de firme.

În același timp, sunt din ce în ce mai multe IMM-uri care după primii 2-3 ani de activitate se blochează și nu reușesc să scaleze. În primele nouă luni din 2024, numărul insolvențelor a crescut cu 11% față de aceeași perioadă din 2023, conform datelor ONRC. O soluție pentru antreprenori poate fi consultanța de business pentru redresarea afacerii.

“În multe cazuri, antreprenorii sunt prea prinși în munca efectiv din afacere pentru a o putea menține pe direcția de creștere. Mulți români intră în antreprenoriat, dar nu reușesc să continue să pedaleze în business, adică să crească. Principalul motiv care blochează creșterea afacerilor se află lipsa de obiective și de viziune în business și, bineînțeles, lipsa de execuție. În plus, concurența este tot mai mare în toate domeniile. Din aceste motive, apare stagnarea, plafonarea, din care mulți antreprenori nu mai pot ieși și nu mai pot crește business-ul, ceea ce poate duce la scăderi masive”, explică Mona Bardos.