”Cu acest gen de studiu putem afla care sunt următorii pași ai antreprenorilor români, care sunt aspirațiile lor și ne putem pregăti pentru a-i putea ajuta să se dezvolte”, a declarat în evenimentul de prezentare al studiului Mihnea Crăciun, Managing Director al Endeavor România.

Datele de INS arată că rata companiilor din România care supraviețuiesc peste 5 ani este de 54,5%. În acest context, care sunt atributele companiilor care supraviețuiesc și ale antreprenorilor din spatele lor?

Antreprenori tineri care învață antreprenoriatul din familie

Din raportul Endeavor reiese că jumătate dintre antreprenorii din România au început o primă afacere înainte de vârsta de 25 de ani. 11% dintre antreprenorii care au răspuns în cadrul chestionarului Endeavor au început un business înainte de a împlini 18 ani, iar 13% dintre ei și-au început călătoria antreprenorială după 35 de ani.

Întregul raport Endeavor privind profilul antreprenorului român din tech poate fi consultat aici.

Interesant este faptul că dintre cei care și-au început business-urile înainte de 25 de ani, sunt persoane care sunt deja la a doua afacere, sau chiar peste, iar 63% dintre antreprenorii care au intrat devreme în lumea afacerilor sau chiar și 4 afaceri sau chiar mai multe. Datele sugerează un apetit tot mai crescut pentru antreprenoriat în serie din partea românilor.

În același timp, 53% dintre respondenți menționează faptul că spiritul antreprenorial este una dintre caracteristicile care se regăsesc și în cadrul familiilor sau al grupului de prieteni din care fac parte.

Profilul antreprenorului român din tech - nu este un singuratic

Și cum începerea unei călătorii antreprenoriale poate fi una cu provocări, obstacole și care să necesite curaj și reziliență, 80% dintre antreprenorii chestionați au menționat faptul că au pornit un business cu cel puțin 2 fondatori în echipă. 15% dintre respondenți au menționat că din echipa de fondatori fac parte cel puțin 4 persoane, în timp ce 20% dintre respondenți au pornit la drum ca solo founderi.

Și datele vin în continuare să arate că în antreprenoriat lucrul în echipe complementare ajută foarte mult: 23% dintre afacerile care au trecut de o jumătate de milion de euro în venituri sunt cu un singur fondator, în timp ce 77% dintre afacerile de succes au o echipă complementară de fondatori.

Poate de aceea, alte date relevante pentru profilul antreprenorilor români din tech arată că fondatorii lucrează bine în echipă. Există, totuși, și ”lupi” singuratici, precum și antreprenori contextuali, care preiau atributele din ambele categorii, lucrând bine și în echipe, dar fiind și individualiști, făcând tranziția în funcție de context.

Antreprenorul român din tech este educat

Datele colectate de Endeavor arată că antreprenorii români din tech au un nivel ridicat al educației, 90% dintre ei având o diplomă pentru absolvirea unor cursuri din învățământul superior – dintre aceștia 45% sunt absolvenți de studii tehnice. Numai 10% dintre antreprenorii intervievați sunt doar absolvenți de liceu.

Totuși, niște date interesante din raportul Endeavor arată că 40% dintre antreprenorii care s-au oprit la liceu au construit afaceri cu venituri de peste o jumătate de milion de euro, iar 41% dintre antreprenorii care au afaceri de peste 1 milion de euro au studii superioare.

Profilul antreprenorului român din tech - se finanțează singur (n.r. - de nevoie) și vrea dezvoltare globală

În ceea ce privește sursele de finanțare ale afacerilor antreprenorilor români din tech, un procent covârșitor – 42% dintre ei – se folosesc de proprii bani. Urmează antreprenorii care au sprijinul investitorilor de tip angel - 19%, și al fondurilor de investiții – 15%. De altfel, mulți dintre antreprenorii intervievați menționează că atragerea capitalului este una dintre provocările lor cele mai mari.

Din raportul Endeavor privind profilul antreprenorului tech din România mai aflăm că în ceea ce privește aspirațiile de dezvoltare ale acestora, 58% dintre antreprenorii români care au pornit un business după vârsta de 25 de ani sunt mai înclinați să dezvolte afacerea cu gândul la extindere globală.

Cum arată succesul pentru antreprenorii români din tech? Pentru marea majoritate, adică 26% dintre ei, succesul este echivalent cu o serie dintre cei mai importanți metrici: venituri, creștere, validare de piață.

24% dintre antreprenorii români din tech se uită la succes din punct de vedere al loializării și a satisfacției clienților, similar cu procentul celor care leagă succesul de satisfacția angajaților și a cofondatorilor. 11% dintre ei văd succesul în termeni de timp liber și wellbeing, pentru 4% dintre respondenți succesul fiind echivalent cu supraviețuirea companiei.

Întregul raport Endeavor privind profilul antreprenorului român din tech poate fi consultat aici.