Common House este un spațiu de evenimente în București, într-o casă interbelică de poveste, unde Romina Banu organizează târguri, întâlniri între antreprenori, petreceri, dar poate fi închiriat și pentru workshop-uri sau alte activități externe.
Deschiderea Common House din București
Spațiul a fost deschis în mai 2023 și se dorește un spațiu intim, un etaj al unei case vechi, unde oamenii să se adune.
Romina Banu a studiat fotografie și video, a făcut PR, social media și a fost angajată o singură dată. După pandemie unii clienți ai săi au renunțat. Așa a apărut în 2023 dorința de a deschide un spațiu al ei, ca să funcționeze ca un studio de fotografie. Planul acela s-a schimbat, iar astăzi Common House e un spațiu de evenimente.
Cum s-au întâmplat lucrurile? Romina navighează des pe site-urile de imobiliare, iar într-o zi a găsit un etaj într-o casă superbă din Piața Spaniei din București.
"Stăteam într-o seară, navigam, am găsit spațiul, l-am vizionat și l-am închiriat apoi. Nu-mi făcusem un plan de business, dar spațiul era mai frumos în realitate decât în poze. Am deschis apoi Common House și am mers în paralel cu fotografia și evenimente, iar după ce evenimentele au crescut m-am concentrat pe ele", spune Romina Banu.
Casa din Piața Spaniei a fost construită în 1934 de generalul Henri Cihoski, cel care a condus divizia 10 infanterie în bătălia de la Mărășești. El a fost și MInistrul Apărării și a construit o casă pentru toată familia sa. În timpul regimului comunist a ajuns la închisoarea de la Sighet și casa a fost confiscată, dar nepoata sa a reușit să recupereze casa, iar aceasta a rămas și va rămâne în familie pe viitor.
O deschidere fără mari investiții
Common House e la etajul unei case interbelice din Piața Spaniei din București, dar, surprinzător, investiția inițială nu a fost mare.
"Dacă vrei să vorbești cu un om care a făcut din nimic ceva, eu sunt aceea. Am fost motivată de cât de frumos și divers e spațiul. Nu aveam bani de investit. Ce aveam pus deoparte era echivalentul unei chirii și a două garanții, dar am avut noroc că spațiul a fost bine întreținut", explică Romina Banu.
A pornit o afacere fără să aibă multe fonduri de rezervă și spune că da, acest lucru a speriat-o.
"Am fost și nebună, dar am simțit că am susținere din partea prietenului meu care mi-a zis că mă poate susține dacă lucrurile nu merg bine. A fost un mix de susținere inconștientă și feeling-ul că va merge. Că voi investi din fotografie în spațiu, iar în primele șase luni chiar așa a fost. Ce câștigam din proiectele mele ca freelancer investeam în casă", spune Romina.
Liniile de business ale Common House
Common House are două linii de business principale. Una este cea de "evenimente signature", adică cele create de către Romina, fie că e vorba de un târg de haine vintage, un târg cu branduri locale, farmers market, întâlniri cu antreprenori sau petreceri.
"Cealaltă direcție e partea de subînchiriere. Pun la dispoziție spațiul împreună cu un pachet de servicii pentru alți oameni care vor să vină să facă evenimente acolo", explică Romina.
A gândit direcțiile de business diferit - în sensul că ea credea că partea de subînchiriere va merge mai bine. Dar evenimente proprii au devenit marca Common House din București.
Rolurile antreprenorului într-o afacere
Un business mic înseamnă pentru un antreprenor multe lucruri. Rolurile pe care le îndeplinește sunt diverse și nu se limitează doar la mangement. Mai ales că Romina este singură în business, o decizie pe care a luat-o conștient, spunând că nu lucrează bine în echipă. Nu încă.
"În fiecare luni la Common House e zi de curățenie. Sau de reset, cum îi zicem noi. Și arăt asta pe social media. Nu știu ce fac alții, dar știu mulți antreprenori care fac de toate. Stai la birou, trimiți chestii la contabilitate, plătești facturi, faci contracte, răspunzi la mailuri și telefoane, dar ai și muncă fizică în spațiu", spune Romina Banu.
Mai ales că de fiecare dată când organizează un eveniment în Common House ia totul de la zero, spațiul e aproape gol între evenimente tocmai pentru a putea să-l adapteze cât mai bine nevoilor.
"Un antreprenor nu se oprește niciodată. Am vrea să muncim 12 ore pe zi, că una e când muncești pentru tine și alta e să muncești la program. Și eu am fost așa un an de zile, după ce am deschis în mai 2023", explică Romina.
A fost mereu în priză și a obosit tare. Spune că nu s-a gândit la ce înseamnă Romina Banu separat de afacerea common House. Și așa a venit burnout-ul. Sau stare de epuizare.
"Am descoperit că sunt epuizată și nu mai pot să fac nimic. Dacă nu sunt eu bine fizic, mental sau emoțional, nu funcționează, că sunt singură în afacere. După episodul acesta mi-am dat seama că trebuie să practic activ exercițiul de a mă bucura de ceea ce fac", spune Romina.
Așa a învățat să privească din exterior ceea ce face, dar să-și ia și zile libere. Dar asta fără să renunțe la ceea ce a pus Common House pe hartă ca un spațiu de evenimente și de comunitate.
"Un exemplu de lucru aparent mic, dar care contează e modul în care interacționez cu oamenii, oricât de mic ar fi proiectul. Dacă vine la mine cineva să facă un workshop, oricât de mic, sunt mereu atentă la ce nevoi are persoana respectivă și să o ajut să gândească evenimentul cât mai bine", explică fondatoarea Common House.
Spune că acest lucru, această atenție la oameni și la detalii nu o costă nimic. Dar rezultatul, chiar dacă nu se vede imediat în bani, duce vorba mai departe că la Common House oricine este tratat bine, nu e un spațiu impersonal și ai parte de o experiență completă.
Recomandarea Rominei Banu
La final întrebăm oamenii care vin la interviu să recomande o afacere care le place. Și pentru că Romina întâlnește numeroase afaceri mici, nu a putut să recomande una, ci un eveniment organizat chiar de ea la Common House - The Bubble, o întâlnire lunară cu antreprenorii mici unde aceștia prezintă problemele și provocările pe care le au și încearcă să le rezolve la comun.
Despre The Bubble de la Common House poți afla mai multe aici.