Hai la vot
În săptămâna de dinainte de turul 2 al alegerilor prezidențiale start-up.ro a decis să contacteze antreprenori și specialiști din România pentru a vedea cum privesc ei importanța votului și momentului în care se află România. Am decis să dăm din nou o voce antreprenorilor mici și mari, investitorilor, specialiștilor din România.
start-up.ro susține fiecare cititor să participe la procesul democratic de vot, să-și spună opinia și să aleagă direcția pe care o consideră importantă pentru România. Dincolo de orice altceva, o prezență la vot cât mai ridicată arată interesul fiecăruia dintre noi pentru democrație.
De asemenea, start-up.ro este de 10 ani o publicație media care susține inițiativa antreprenorială, inovația, o perspectivă globală pentru țară, una care să ofere echitate socială și creștere pe termen lung.
Cine este Adrian Drinceanu?
Adrian Drinceanu este Project Manager la Romanian Fintech Association (RoFintech), unde coordonează inițiative la intersecția dintre inovație, tehnologie și finanțe. Cu o experiență de peste un deceniu în antreprenoriat și dezvoltare web, Adrian contribuie la deciziile strategice ale asociației, organizează evenimente și creează conținut care conturează narațiunea fintech-ului românesc.
În paralel, Adrian este cofondator al agenției digitale SiteUP și al studioului creativ Drincenii. Prin aceste proiecte, el sprijină startup-uri și IMM-uri în dezvoltarea prezenței lor online și în comunicarea vizuală.
"Rămânem cu cel care ne dă deja, sau căutăm pe cineva care poate ne ia?"
Cum privești rezultatul Turului 1 de la alegerile prezidențiale și opțiunile pe care le avem în turul 2 acum?
Sincer, mă așteptam să fie aceste 2 direcții diferite în finală. Dacă ne uităm la alegerile anulate, la fel a fost și rezultatul trecut.
Opțiunile din turul 2 reflectă cu exactitate România în care ne aflăm. Pe de o parte avem oamenii care se uită cu speranță și optimism spre o lume mai bună iar pe de altă parte avem România cu care mulți sunt deja familiarizați și pe care toți o vedem atunci când avem curajul să ieșim din bula noastră, adică acea realitate de care ne este teamă.
Care este direcția României care va aduce mai multe avantaje pentru mediul de business local, dar și pentru startup-uri?
Dacă facem un exercițiu de imaginație și lăsăm deoparte emoțiile, soluția logică ar fi o direcție care ne oferă o plajă mai largă de clienți. Dacă ne gândim la business-urile cu cel mai mare potențial de a ieși în afara țării sunt cele de e-commerce și tehnologie, poate și altele dar pe acestea le cunosc eu cel mai bine. Pentru ca aceste business-uri să aibă succes în alte piețe, piețele respective trebuie să aibă deja o anumită maturitate.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
Din punctul meu de vedere, Vestul reprezintă un avantaj major pentru orice antreprenor care dorește să crească. Chiar dacă România este considerată o piață emergentă, pierde constant teren în fața altor țări din regiune, cum ar fi Polonia. Orice ezitare sau nehotărâre se traduce în oportunități ratate pentru mediul de afaceri românesc. Iar oportunitățile ratate sunt de fapt bani pierduți.
Cum ai explica unei persoane care nu înțelege modul în care funcționează mediul de afaceri importanța de a fi deschiși la o piață globală în momentul de față? Poate funcționa mediul de afaceri într-un context izolaționist?
Importanța de a fi deschiși la o piață globală poate fi înțeleasă cu o simplă analogie: Câți bani vei putea face dacă poți să vinzi doar în cartierul în care locuiești și câți bani poți face dacă vinzi la nivel național? Dar cât de bine ai mânca dacă singurele tale cumpărături le vei putea face doar de la magazinul din scara blocului? Dar din Hypermarket?
Mediul de afaceri nu poate funcționa într-un context izolaționist, la fel cum un individ nu poate funcționa dacă se izolează de restul lumii
Societatea românească și nu numai este divizată de diferite opțiuni politice, de diferite viziuni - care crezi că este modul în care ne-am putea așeza la aceeași masă pentru un obiectiv comun?
Avem de-a-face cu opinii atât de diferite încât ambelor părți li se pare o aberație ce cred ceilalți. Iar acest lucru, realist vorbind, nu cred că se va schimba prea curând. Astfel, singura opțiune prin care toate părțile pot sta la aceeași masă este un apel la arta compromisului.
În business, arta compromisului face diferența dintre succes și stagnare, căci o analiză excesivă paralizează acțiunea. Lucrurile trebuie să avanseze, iar pentru acest lucru ambele părți trebuie să cedeze ceva cu condiția de a câștiga altceva în schimb. O astfel de negociere o pot face oamenii calmi și răbdători. Diplomația câștigă și războaie dar cel mai important câștigă aliați.
Care sunt riscurile dacă România s-ar decupla măcar din perspectiva guvernanților de la valorile europene și cum se poate reflecta acest lucru în accesul la fonduri?
Riscurile ar fi fără precedent pentru cei născuți în anii ’90 și generațiile următoare. Pentru că ar anula zeci de ani de progres și muncă.
Însă riscul există și este mai real decât ne putem imagina. Eu personal am beneficiat de fonduri europene și am o cunoștină care la fel, a beneficiat. Același antreprenor care a luat bani de la Uniunea Europeană spune astăzi că UE ne ține în loc și că ne fură. Vă asigur că nu este singurul.
Însă, dacă fondurile europene se opresc, mă îndoiesc că vor veni alții să ne dea bani. Așadar întrebarea mea este simplă: Rămânem cu cel care ne dă deja, sau căutăm pe cineva care poate ne ia.
Ce mesaj ai transmite cuiva care nu a ieșit la vot sau care se gândește că nu are cu cine vota, că niciun candidat nu-i îndeplinește cu totul dorințele?
Dacă nu votezi, decide altul pentru tine. Iar acest concept de lipsă de opțiuni, în cazul de față, chiar nu-și are locul. Din punctul meu de vedere, avem candidații perfecți pentru această etapă – o schimbare reală față de trecut.
Nu mai avem partidele clasice, nu mai sunt oamenii vechi. Avem 2 oameni noi, cu 2 direcții foarte diferite. Eu personal, nu aș putea să fac business cu amândoi, ci doar cu unul. Aș face business cu cel cu care știu că pot discuta un brief, care poate da și primi feedback și cel mai important, care știu că mă va plăti la finalul prestării serviciilor.
Votul nu trebuie să fie unul emoțional. Opțiuni există; trebuie doar să acceptăm un mic compromis, pentru că nimeni nu este perfect.