De ce ar vrea un tânăr să facă business? E întrebarea la care caută răspuns Sebastian Mîndroiu, fondatorul studioului de design interior și servicii de amenajări PickTwo, concentrat pe zona HoReCa. Multe dintre restaurantele de astăzi au ieșit din mâna sa și a colegilor săi. De ce antreprenoriat. „Am vrut să nu lucrez într-un sistem. Am vrut să încerc ceva pe cont propriu, dar e important să răspunzi și la "de ce?" ca să găsești motivație", spune Sebastian.
A găsit motivația aceasta alături de Radu Călin, pe care l-a cunoscut în facultate și apoi au lucrat la același birou de proiectare în arhitectură. Acolo au găsit drumul lor de astăzi, pentru că biroul se ocupa mult de zona de HoReCa și li se pare provocator că dacă într-un proiect rezidențial schimbările sunt mai rare, în HoReCa trebuie să aduci ceva nou la fiecare 5-6 ani. Au prins și un moment bun. 2012-2013 însemna începutul ascensiunii HoReCa în România și Centrul Vechi sau Calea Victoriei încă erau niște posibilități frumoase.
"Se simțea acel boom de după criza din 2009 și am avut noroc să ne sincronizăm cu nevoile din piață", explică Sebastian.
Astăzi PickTwo înseamnă un studio cu afaceri de 1,2 milioane de euro în fiecare an și proiecte precum Simona Halep Hotel, Trickshot AFI Cotroceni, La Grande Bellezza, VIVO, Optiblu, MAT Amzei, Shoteria, AveForchetta, Nor, Social 1 sau Stadio. Câteva locuri care au devenit deja opriri obligatorii pentru cei din București și nu numai. De asemenea, au în jur de 30 de angajați. În plus, treptat s-au extins, inclusiv cu un business de imobiliare și design în Zanzibar despre care vom discuta.
Originea PickTwo a început în trenul care-l ducea acasă într-o vacanță pe Sebastian, la Drobeta Turnu Severin. Primise o recomandare din partea unui prieten pentru un proiect de HoReCa. Deși inițial era reticent pentru că era tânăr și era vacanță, a acceptat și a început un drum ce continuă și astăzi. Primul său proiect a fost restaurantul Stadio cu Atrium din București, unul dintre cele mai interesante ale perioadei.
Un business ce a crescut din recomandări
De la restaurantul Stadio au început recomandările. "Chiar și astăzi 50% din proiectele pe care le avem sunt din recomandări. E bine, pentru că ai încrederea oamenilor, dar în același timp e riscant, pentru că nu poți controla lucrurile tot timpul. De exemplu, în 2017 aveam 100% din proiecte din recomandări, când noi nu aveam nici măcar un site. Atunci am decis că e momentul să ne promovăm pentru a nu depinde doar de această sursă de proiecte", povestește Sebastian.
Oportunitatea de piață a fost acolo, cum zice și Sebastian. În 2013 erau restaurante la început de drum sau care se nășteau. Dar și nivelul investițiilor a crescut. „La început te costa un pic peste 100.000 de euro să faci un restaurant, acum ai nevoie de 400-500.000 de euro investiții", explică unul din cofondatorii PickTwo.
Business-ul a crescut permanent, chiar și după pandemia din 2020-2021 atunci când HoReCa a fost afectată. Dar Sebastian a văzut o oportunitate bună de a aduce în echipă noi arhitecți care își căutau un job. A fost momentul în care compania s-a maturizat dincolo de proiectare, cu departamente și manageri. Procese, un moment important din viața oricărei afaceri.
Un alt moment important a fost să-și dea seama că așa cum piața din 2013 era o oportunitate, astăzi HoReCa e o zonă aglomerată, în care mai puține proiecte noi se vor deschide. Așa că s-au extins internațional prin testarea mai multor piețe.
Extindere în Zanzibar și pe piața media
"Avem câteva proiecte interesante pe care le facem acum în Zanzibar, în Tanzania, pentru că e o piață emergentă și are nevoie de tipul de servicii pe care le oferim noi", spune Sebastian.
Practic, împreună cu partenerul său, s-au implicat într-un proiect imobiliar în Zanzibar unde piața se dezvoltă și e descrisă de Sebastian ca fiind la nivelul anului 2000 din România.
Au văzut împreună că proiectarea înseamnă prestarea unui serviciu și este dificil de scalat, așa că pe lângă imobiliare s-au implicat în mai multe proiecte. Au achiziționat Restograf, o companie de comunicare și media pentru HoReCa.
"De asemenea, am investit în proiectul Red Angus Steakhouse. E unul dintre cele mai vechi branduri de restaurante din România, a pornit în 2010 și am investit anul acesta pentru a vedea cum funcționează lucrurile și în spate”, spune Sebastian. Așadar, nu doar că proiectează, acum este inclusiv el antreprenor în HoReCa, deși nu se implică în aspectele operaționale, acolo unde îl are alături pe Dragoș Panait, fondatorul Red Angus.
„Spațiile comerciale sunt un proiect investițional"
Sebastian a învățat din proiectarea pentru HoReCa faptul că orice spațiu comercial este un proiect de investiție, iar ceea ce fac un proiectant și un designer trebuie să ajute investiția.
"Când faci un proiect frumos, trebuie să fie și sustenabil financiar. Trebuie să înțelegi ce înseamnă să dai 500 de euro pe un scaun și ce înseamnă să dai 100 de euro. În rezidențial ai alte obligații, se bazează foarte mult și pe gusturile clienților. În schimb, în HoReCa argumentele de investiție sunt importante, cum ar fi durabilitatea și randamanetul", explică Sebastian.
El menționează că atunci când faci proiectare pentru HoReCa trebuie să te gândești la randament, mai ales că dacă unui client i-a plăcut experiența, vrei ca acesta să revină ulterior și cu alte noi investiții.
Proiectare sau management?
Sebastian descrie poziția de CEO ca un „jolly joker" care trebuie să navigheze prin mai multe responsabilități. "Mai dăm bine și prin poze, mergem și la client, dar ce-mi place mie e să pot da valoare mai departe către echipă, să investim în oameni, să creștem", spune Mîndroiu.
În plus, are și avantajul de a avea o simbioză bună împreună cu asociatul său, Radu. Spune că avantajul lor a fost adaptabilitatea și faptul că nu și-au imaginat vreodată că vor găsi o soluție perfectă.
"Ai tot timpul un backup, cineva la care poți să apelezi, să ai încredere că va veni cu o părere. Ne completăm bine și știm la ce se pricepe el mai bine și la ce mă pricep eu. Gândim un lucru împreună și reducem riscurile de a merge prost", spune Sebastian Mîndroiu.
Munca unui antreprenor nu se oprește niciodată. Ba chiar și drumul spre interviul nostru l-a condus pe Sebastian, mai întâi, la o întâlnire despre redefinirea modului de lucru, ceva ce-i preocupă încă pe fondatorii studiolui chiar și la 13 ani distanță de la începutul afacerii.
"La început credeam că trebuie să schimbăm 2-3 lucruri și gata. Acum știm că investim timp și reformulezi mereu ceea ce faci", explică antreprenorul.
Sfatul lui Sebastian Mîndroiu pentru alți antreprenori
"Recomand antreprenorilor să se uite la piața unde vor să activeze și să lucreze pe baza cifrelor pe care le pot extrage, studii de piață, informații, trenduri. Noi am avut noroc că am prins o țară ieșită din criză și un sector HoReCa ce abia se dezvolta. Acum când încep un business mă uit la trenduri din piață. Dacă piața e în scădere, orice a-i face tu e foarte greu să ai succes", spune Sebastian Mîndroiu.
"Dacă te urci pe rachetă e posibil să crească foarte repede"
Leapșa Antreprenorilor
La finalul fiecărui episod din Leapșa Antreprenorilor de pe start-up.ro din 2025 cerem antreprenorilor de pe scaunul din studio să ne recomande persoane de încredere pe care să le chemăm la interviu, cu afaceri interesante. Iată recomandările lui Sebastian Mîndroiu:
- Odai Shhab, fondator Qurater. E un proiect ce face marketing în cadrul platformelor de delivery. Optimizează modul în care restaurantele fac oferte în cadrul platformelor de livrare.
- Dragoș Panait, Red Angus Steakhouse. Dragoș a început Red Angus, business în care s-a implicat și Sebastian, dar are și un business de consultanță în Horeca.
- Roxana Purcaru, fondatoare Maigre, business de fashion concentrat pe zona de rochii.