De la frigidere deștepte la Spotify-ul rețetelor

FoodFix aduce cunoștințele unor bucătari celebri sau al unor influenceri din zona culinară direct pe ecranele utilizatorilor.

Prin aplicația creată de patru fondatori români, utilizatorii pot vedea pas cu pas de ce ingrediente au nevoie, cum se prepară o rețetă, își pot face listă de cumpărături, ba chiar pot face și planificarea meselor cu ajutorul rețetelor disponible în platformă.

Și totul printr-un conținut livrat de bucătari cu experiență, care știu despre ce vorbesc, nu prin traduceri ale unor rețete neverificate. Mai mult, platforma oferă noi soluții de monetizare pentru creatorii culinari, dar și o nouă sursă de inspirație pentru cei în căutarea unor rețete pe care să le facă acasă.

Și totul a început de la niște frigidere smart instalate în birourile marilor clădiri corporate.

Mai exact, FoodFix este startup-ul care îmbină două dintre pasiunile unuia dintre fondatori, Mihai Găvan: tehnologia pentru bucuria oamenilor. Mihai are o experiență de peste 20 de ani în business development. După ce a creat primul său startup în 2004, Mihai s-a orientat spre zona resurselor umane, unde a adus componenta tech în HR.

În 2019 a pornit un proiect antreprenorial, „The Fly in Breakfast”, un startup care a combinat tehnologia cu grija pentru sănătatea angajaților.

”Am creat o rețea de smart fridges instalate direct în birourile clienților, iar angajații aveau la dispoziție o aplicație mobilă prin care se conectau la frigidere, puteau verifica în timp real disponibilitatea produselor și beneficiau de mic dejunuri sănătoase, costul fiind acoperit de angajator. A fost un proiect care m-a învățat enorm despre integrarea tehnologiei în experiențele fizice și despre cât de mult contează wellbeing-ul la locul de muncă.”

Dar cum după 2019 vine 2020 și odată cu acest an pandemia, o soluție care avea ca zonă de activitate oamenii la birou nu avea cum să reziste. Deși începuturile erau bune, după cum ne spune Mihai: ”am reușit să creștem de la zero la un venit lunar recurent de 60.000 de euro în doar 6 luni”.

Pandemia a închis acest startup, dar a deschis și mai larg fereastra către sectorul culinar și problemele acestuia: ”am realizat că există o fragmentare uriașă a informației legate de food knowledge și că utilizatorul final are o experiență defectuoasă atunci când are nevoie să găsească, să acceseze sau să folosească informații din zona culinară”.

Ce a rămas de la primul startup a fost însă echipa:

  • Adrian Cioclei - omul care coordonează echipa tehnică;
  • Mihai Găvan - CEO și pe parte de business;
  • Septimiu Pop - CPO și arhitectul produsului;
  • Sorin Bogriceanu - arhitectură și inovație tehnologică.

Experiența de la The Fly in Breakfast și investițiile în tehnologia acelei soluții erau acolo. De acolo venise și observația că e o adevărată provocare să creezi un meniu de mic-dejun care să nu se repete timp de 30 de zile. Iar ce a știut echipa acelui startup că trebuie să fie următorul pas strategic a condus la FoodFix.

De la cărți de rețete la gusturi fără granițe de limbaj

Acești patru fondatori au dat viață și primei variante de produs:

”Primul pas a fost să facem un sondaj la nivel global cu 13.000 de chefi, pentru că voiam să înțelegem ce probleme există în zona de monetizare a conținutului culinar. Aproape 1.000 de chefi au răspuns, iar concluzia clară a fost că monetizarea este foarte dificilă. Singura modalitate prin care un chef putea transforma knowledge în bani era publicarea unei cărți, însă publicațiile opresc între 85 și 95% din venituri.”

Prima variantă a FoodFix a fost cea a unui spațiu în care creatorii puteau să-și construiască o carte digitală, într-un format proprietar, cu rețete augmentate și informații standardizate, iar creatorul încasa 70% din venituri.

Practic, creatorii încărcau o rețetă video, aplicația extrăgea automat informații precum ingrediente, valori nutriționale, pași de gătit și transforma totul într-o rețetă structurată, parte dintr-o poveste sub forma unei cărți digitale de bucate.

În decembrie 2023, au lansat oficial prima carte digitală de bucate în format FoodFix, împreună cu Chef Cătălin Scărlătescu. De atunci până acum, platforma a atras peste 60 de creatori de conținut. Iar tot ce trebuie să facă ei este să încarce un video în platformă.

”Indiferent dacă ești din România sau din Australia, poți deveni creator FoodFix și îți poți publica conținutul foarte simplu, doar încărcând videoclipuri direct în platformă.

La nivel mondial, creatorii de food knowledge au un lucru în comun: rețetele video pe care le creează și le publică pe social media. Însă, în prezent, social media este construită în principal pentru entertainment, nu pentru utilitate practică. Noi, la FoodFix, vrem să transformăm entertainmentul în real utility.”

Iar echipa FoodFix transformă conținutul video într-unul practic folosind tehnologia: extrage automat informații esențiale precum lista ingredientelor, valorile nutriționale, profilul gustului, pașii detaliați ai rețetei și organizează aceste date într-un format standardizat FoodFix.

Mai mult, instrumentele AI intervin în partea de standardizare și monetizare pentru creatorii culinari.

Când AI-ul intră în bucătărie

Astăzi au implementate două limbi în aplicație, engleză și română, însă tehnologia le permite să livreze rețete în 40 de limbi: ”dacă ești un utilizator din Japonia, în mod normal nu ai avea nicio șansă să descoperi rețetele lui Chef Scărlătescu din România, tocmai din cauza acestei bariere lingvistice. Dar ceea ce facem noi este să analizăm atât profilul gustului rețetei, cât și gusturile tale personale și să îți afișăm, în Japonia, rețeta lui Chef Scărlătescu. Utilizatorul îl va vedea pe Chef vorbind cu vocea lui, dar în japoneză”.

Dacă la început, echipa FoodFix alegea creatorii și tot ea se ocupa de filmarea și de editarea clipurilor, acum creatorii culinari se pot înscrie în secțiunea ”Become a creator”. Echipa platformei este acolo cu ghidaj și cu un set de sfaturi pentru a se asigura că video-urile încărcate au o calitate cât mai apetisantă.

Apoi, monetizarea funcționează printr-un model de tip royalties. Veniturile generate din abonamentele utilizatorilor alimentează un Creator Fund, din care sunt distribuite apoi sumele către fiecare creator în mod proporțional, în funcție de consumul lunar de conținut realizat de utilizatori.

Astfel, fiecare creator este recompensat în raport direct cu nivelul de interes și de interacțiune pe care le generează conținutul său.

Primul model de monetizare, cel care implica vânzarea de cărți digitale de bucate, a avut și rezultate încurajatoare: ”pe acest model, am avut creatori care au reușit să genereze până la 3.500 de euro în doar două luni de vânzare, ceea ce ne-a confirmat că există un apetit real al utilizatorilor pentru conținut culinar valoros și personalizat”.

Monetizarea prin abonament în aplicație este o funcție recent lansată, așa că nu au încă date și pe acestă bucată.

La nivel de utilizatori, platforma web a atras 13.000 de utilizatori în primele 3 luni de la lansare. Cât despre aplicația mobilă, la doar două săptămâni de la lansare, a ajuns pe locul 8 în Google Play Store România, în categoria Food & Drink.

Cei mai mulți utilizatori provin din România, însă comunitatea lor se extinde rapid și internațional, cu utilizatori activi în Anglia, Franța, Polonia, Germania, dar și în țări mai îndepărtate precum SUA, Canada și chiar Mexic.

Aplicația FoodFix are componete gratuite, poți vedea câteva rețete, dar pentru experiența completă, cea premium, aceasta are un cost de 199 lei/ an, cu primele 7 zile gratuite.

De la aplicație mobilă la produs global

Până în prezent, FoodFix a avut nevoie de o investiție de 400.000 EUR, proveniți atât din fonduri proprii, cât și din finanțare de tip Angel Investment. Iar în 2024 au avut o rundă de investiții pe SeedBlink, unde au reușit să strângă 186.000 EUR.

Anul acesta pregătesc o nouă rundă de finanțare, de tip Seed, cu scopul de a scala soluția pe piețe noi și de a consolida poziția FoodFix ca platformă internațională.

Lansarea aplicației mobile vine însă cu noi funcționalități și cu un nou traseu pentru FoodFix: app-ul integrează principiul „Watch, Plan, Cook”, parte din misiunea unui conținut practic sub forma divertismentului. Cele trei acțiuni definesc experiența din FoodFix: inspirație, planificare și gătitul efectiv.

”Cele mai utilizate funcționalități sunt combinația dintre explorarea video a rețetelor, planificarea meselor și interacțiunea cu Chef George, care aduce un plus de flexibilitate și inspirație pentru utilizatori”, adaugă Mihai.

Chef George — AI-ul lor culinar, poate să genereze instant rețete în funcție de ce ingrediente ai în frigider sau să îți propună idei rapide, sub 15 minute.

Dacă gusturile nu vor mai avea granițe, FoodFix vrea totuși să depășescă granițele locale, vizând inițial Anglia, ”pentru că este o piață extrem de activă în zona de food, atât din perspectiva creatorilor, cât și a utilizatorilor interesați de conținut culinar. După Anglia, vizăm Statele Unite, unde cultura culinară este vastă și diversă, și unde vedem un potențial uriaș pentru FoodFix.”

Până la extinderea internațională, FoodFix își fixează bine rădăcinile în cultura culinară locală, iar pentru asta are și un parteneriat cu show-ul foarte cunoscut de pe PRO TV, MasterChef: ”acest parteneriat reprezintă o premieră în felul în care oamenii pot interacționa cu un show culinar. Practic, reușim să spargem bariera televizorului: pentru prima dată, cei de acasă nu doar urmăresc rețetele pregătite în show , ci pot efectiv să gătească aceleași preparate, pas cu pas, direct din FoodFix.”

Această colaborare bifează partea de entertainment + utilitate reală pe care și-a definit-o FoodFix ca misiune, transformând inspirația de pe ecran într-o experiență practică în bucătăria utilizatorilor.

”Cu versiunea mobile, așteptările noastre sunt să putem scala mult mai ușor în orice geografie și să atragem creatori de conținut din toate colțurile lumii. Practic, ne ghidăm după principiul - local knowledge, global reach: vrem să aducem rețete autentice, create de oameni din diverse culturi, în fața utilizatorilor, indiferent unde se află aceștia. Ne dorim ca FoodFix să devină aplicația care transformă pasiunea pentru gătit într-o experiență globală și interactivă, unde gusturile nu mai au granițe.”