Lectură de 5 min

Alex Zamfir: antreprenorul care a trecut de la "Cel mai bun tată" la The Funny Brand

Abonează-te pe  
Alex Zamfir a lucrat în publicitate, iar apoi a devenit pentru publicul său online "Cel mai bun tată", pe blogul cu același nume. Odată cu pandemia și din dorința de a ocupa cu ceva interesant timpul petrecut în casă, a pornit afacerea The Funny Brand, una cu jocuri de conectare pentru adulți și copii. Am putea spune o reinventare a board game-urilor, dar fără reguli foarte complicate. Alex Zamfir a fost invitatul nostru în seria Leapșa Antreprenorilor.

Leapșa Antreprenorilor

Interviul este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România. Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.

Recomandă și tu pe cineva

The Funny Brand este un produs al pandemiei, ca multe alte afaceri născute din acele momente ciudate. Alex Zamfir spune că, odată cu venirea pandemiei a "fost printre primii șomeri", pentru că bugetele și campaniile brandurilor către blogul său - Cel mai bun tată - s-au oprit.

După ce "a terminat Netflixul de două ori", așa cum își amintește, a decis că trebuie să facă ceva. La sfatul soției sale, psihoterapeut, a decis să se gândească la o idee pentru acea perioadă complicată. "Am remarcat că deși petreceam atât de mult timp împreună ca familie, eram mult mai deconectați", își amintește Zamfir. Știm cu toții acele momente. Când eram aproape, dar deconectați. Astfel că Alex a început să lucreze la The Funny Brand, jocuri care să nu aibă legătură cu un dispozitiv electronic, care să aducă oamenii la masă sau pe covor în sufragerie.

The Funny Brand e la granița dintre "Adevăr sau provocare" și board games. Sunt jocuri de tip cartonașe care deschid oamenii către discuție într-un cadru organizat și în care lasă telefoanele deoparte.

Compania a început cu 10 jocuri pe care le-a lansat la finalul lui 2020. În 2024 au avut cel mai bun an al lor, primul an în care au depășit 1 milion de lei cifră de afaceri și au lansat în total 20 de jocuri, unele originale, altele în parteneriat.

Printre jocurile pe care le vând sunt unele simple, de tipul "Ce este”, care deschide conversații precum "Ce este iubirea?" la o întâlnire între prieteni, dar și jocuri precum "Conversații despre eșec", numai potrivite antreprenorilor. De asemenea, au lansat și jocuri educative, cum ar fi "Adolescenții și libertatea”, unde tinerii fac educație pentru democrație în mod amuzant, dar și jocuri de educație financiară, cum este cel numit "50 de întrebări stupide despre bani".

Cum vinzi jocuri de conectare între oameni

Alex Zamfir a început promovarea The Funny Brand online, dar a testat și vânzarea în mall-uri, în cadrul unor insule unde oamenii puteau să descopere jocurile. Cel mai bine vinde online, mai ales că-n mall-uri a descoperit că are un business sezonier, unde oamenii cumpărau mult în apropiere de Crăciun, dar apoi 9 luni de zile ritmul încetinea.

"Online vindem cel ma bine și ne merge excelent în campaniile cu influenceri. A fost o surpriză. Deși sunt mulți influenceri în România care se pot lăuda cu cifre foarte bune când vine vorbna de awareness, sunt puțini care pot și să vândă", explică Alex Zamfir.

Motivul e și tipul de promovare ce trebuie făcut, deoarece de multe ori oamenii aud o poveste despre un cartonaș, despre un joc și fac o conexiune emoțională.

Business-ul a crescut astfel treptat, dar cu hopuri. Unul dintre ele a fost la câteva luni după lansare când au avut o comandă mare din partea unui client corporate. „În mintea mea am zis că dacă după o lună se întâmplă asta, trebuie să am stocuri mari. Bineînțeles că nu a fost așa. Tot anul 2021 a trebuit să plătesc furnizorii și am avut probleme de cash flow din cauză că aveam stocuri prea mari și vânzări prea mici", spune fondatorul The Funny Brand.

De la idee la un joc

Jocurile The Funny Brand se împart în două categorii. Unele vin din mintea lui Alex Zamfir, idei răzlețe pe care și le notează și care uneori ajung să fie implementate. „Dacă și a doua zi ideea e la fel de bună, înseamnă că e ceva acolo. Dacă ți-e rușine cu ea, atunci nu are cum să funcționeze. Cam așa fac și cu jocurile", spune Zamfir.

Altfel, mai există și jocuri create după un brief, jocuri personalizate în funcție de un brand sau de o companie. Ca la o campanie de publicitate, Alex Zamfir primește brieful și găsește jocul personalizat potrivit.

Așa cum a văzut și inițial după lansare, există și comenzi corporate, dar a dus jocurile și în școli, la diferite clase de elevi unde a descoperit că dacă le dai contextul potrivit, adică un joc The Funny Brand, se vor deschide. De asemenea, are pentru viitor o idee interesantă - să aducă jocurile în sectorul public.

"E foarte frustrant să te gândești că dacă stai în spital, tu stai degeaba sau te uiți la televizor. Așa că aș vrea să duc jocurile acolo, pentru ca oamenii să le folosească, să fie o conexiune între copii și adulți. E o perioadă extrem de anxioasă și plină de frici, așa că poți să pui anxietatea într-un joc", explică Alex Zamfir.

"Și asta va trece" - cel mai bun sfat în antreprenoriat

Alex Zamfir spune, din propria experiență, că cel mai bun sfat pe care ar putea să și-l dea chiar lui este "și asta va trece” în antreprenoriat. Fie că vorbim de o perioadă bună sau de o perioadă mai rea.

"Uneori nu am știut că vor trece și perioadele bune și a fost greu când m-am întors în perioade mai grele. Trebuie să fii cumpătat în perioadele de boom și mult mai relaxat în perioadele stresante", explică Alex Zamfir. Dar e un sfat cu care încă se luptă și el.

Crede că atunci când oamenii citesc sau urmăresc interviuri video cu antreprenorii, nu văd cât de grea este viața. Și e și normal așa, crede el.

"E normal, oamenii ajung să-ți zică să nu te mai plângi atât, chiar dacă este adevărat sau nu. Viața e grea, indiferent că vorbim de antreprenoriat sau viață personală. Ne e greu să ne deschidem sufletul. Dar uneori în social media ne lăsăm păcăliți de viețile bune ale altora", consideră Zamfir.

Leapșa Antreprenorilor

La finalul fiecărui episod din Leapșa Antreprenorilor de pe start-up.ro din 2025 cerem antreprenorilor de pe scaunul din studio să ne recomande persoane de încredere pe care să le chemăm la interviu, cu afaceri interesante. Iată recomandările lui Alex Zamfir:

  • Cristina și Victor Pateșan, Flying Fox - o locație de evenimente în Snagov, un business al unor prieteni apropiați de Alex Zamfir. Spune că, deși știe că e subiectiv, "e cel mai frumos loc de evenimente din apropierea Bucureștiului"
  • Florin Leonte, Brutăria Amzei - Florin Leonte a lucrat în corporație, dar a luat traseul lui Alex Zamfir. A ales pasiunea, în cazul său brutăria. Un business pornit din pasiunea pentru produsele pe care le face și care a fost deschis în februarie 2025.

Interviul cu Alex Zamfir este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.

Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: