Lectură de 4 min

REVIEW Silent Hill f: cum găsești frumosul în horror

Abonează-te pe  
Silent Hill f, cel mai nou joc al francizei cu același nume, ne transportă într-o lume aproape mitică, în Japonia anilor 60. Acolo, prin ochii unei protagoniste tinere, descoperim ce înseamnă să trăiești groaza printr-o experiență delicată și, într-un mod straniu, frumoasă.
REVIEW Silent Hill f: cum găsești frumosul în horror

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Silent Hill F este un joc horror de supraviețuire dezvoltat de NeoBards Entertainment și publicat de Konami Digital Entertainment. Este un stand-alone spinoff în franciza Silent Hill (adică urmează o narațiune diferită, care explorează alte teme ale jocurilor originale; N.red.) și are loc în Japonia anilor 1960.

Noua narațiune se învârte în jurul protagonistei Shimizu Hinako, o tânără din izolatul oraș ficțional Ebisugaoka. Când totul este acoperit de ceață, iar monștrii ies la suprafață, Silent Hill F devine un joc înconjurat de mister, horror psihologic și sentimentul constant de nesiguranță. Dacă tot ce vedem sunt bucăți din folclor sau fragmente imaginare ale lui Hinako este neclar, într-o perioadă istorică pe care Ryukishi07, scenaristul jocului, o descrie ca fiind „marginea dintre modern și mitologic.”

Cum îmbini realitatea cu fantasticul: primele minute de Silent Hill F

Încă din primele minute din joc, ești introdus într-o lume familiară, dar distopică și distantă. Lumea lui Hinako este rece și încețoșată, plină de problemele perioadei istorice. Culorile pe care le vede sunt mute, murdare, iar fețele familiei sunt văzute rar sau chiar deloc.

Una dintre principalele probleme interne cu care se confruntă protagonista este despărțirea de sora ei mai mare, Junko, care a fost nevoită să se căsătorească și să plece de acasă. Tatăl ei este abuziv și violent, iar mama ei este urâtă de protagonistă pentru că lasă aceste abuzuri să se întâmple. Hinako este diferită de alte fete de vârsta ei, care preferă să stea cu băieți și care nu a reușit să se integreze în alte grupuri. Toate aceste detalii sunt introduse treptat, prin expunere la aceste episoade violente sau prin paginile jurnalului ei, pe care îl poți accesa oricând pe parcursul jocului.

Sentimentul de horror nu ezită să apară, indiferent de viața complicată pe care Hinako o trăiește, și suntem aruncați pe drumurile orașului, printr-o serie de scări întortocheate, fără urmă de animale sau persoane care să umple sentimentul de gol.

Muzica e sumbră, cu un cor de voci care te urmăresc peste tot, iar jocul rulează bine chiar și pe un calculator mai puțin performant, chiar și cu micile spike-uri de FPS cauzate de Unreal Engine 5 - nimic care să îmi întrerupă experiența.

Combat, puzzle-uri și sentimentul de tensiune

După mica secțiune de tutorial, unde te plimbi pe străzile orașului și te întâlnești cu celelalte personaje, prietenii lui Hinako, prima experiență horror începe: ceața se ridică și o creatură ucide unul dintre tineri înainte să dea startul unei secvențe unde tot ce poți să faci este să fugi.

Treptat, ești introdus și în secțiunea de combat a jocului, care este relativ simplă dar nu pe gustul meu. Ai o armă la îndemână, fie un cuțit sau o țeavă metalică, și opțiunea de a te feri sau de a ataca monștrii din fața ta. Uneori, ai și obiective secundare în timp ce te lupți cu inamicii, care te pun de cele mai multe ori să cauți sau să muți anumite obiecte dintr-o parte în alta.

Cu toate că tot ce poți să faci este să te ferești și să ataci, jocul te încurajează să stai cu ochii pe bara de stamină și bara care îți arată gradul de sănătate mintală pe care îl ai. Mai există și durabilitatea armelor, care devin din ce în ce mai slabe pe măsură ce le folosești, și un sistem de abilități pe care le poți personaliza pe măsură ce explorezi lumea și găsești resursele necesare.

Pe lângă combat, jocul îți aruncă și o serie de puzzle-uri pe care trebuie să le faci pentru a avansa în poveste. Am apreciat faptul că aceste puzzle-uri au un nivel de dificultate separat de cel al combatului, așa că dacă vrei o experiență mai concentrată pe poveste și elementele de acțiune, nu trebuie să te îngrijorezi că frustrarea unei probleme vagi te va scoate din atmosfera jocului.

Ending-uri multiple și gânduri finale

Jocul pare scurt la prima vedere, cu o poveste care ajunge undeva la 10-12 ore. Cu toate astea, ești încurajat să te joci de mai multe ori și să vezi ce schimbări majore sau minore se întâmplă de-al lungul narativei care reușește, încă din prima oră, să te țină în suspans și să îți ridice semne de întrebare.

Inamicii arată dezgustător, dar incredibil de detaliați și bine gândiți, elementele vizuale sunt stilizate foarte bine pentru lumea în care ne aflăm, folosirea de mici altare pe post de save button mi s-a părut un detaliu bun care să arate nu numai dilema morală, dar și cea socială și religioasă a jocului.

Silent Hill f nu este pentru toată lumea, mai ales dacă ești fan al francizei și sperai la o experiență similară. Jocul experimentează cu multe elemente noi, cu o perioadă istorică diferită și cu o poveste total nouă, dar care merită șansa de a străluci ca ceva nou, nu ca o extensie a francizei.

Jocul explorează, printre altele, ce înseamnă frumosul în horror, și ce înseamnă să privim momentele întunecate din viața noastră printr-o prismă de speranță și frumusețe estetică. Indiferent de momentele de groază, sperieturi cauzate de zgomote bruște sau sentimentul de frică, jocul îți prezintă, din punct de vedere vizual, o frumusețe sumbră care vine cu ceața deasă sau cu felul în care inamicii se mișcă pe coridoarele întunecate ale unui templu.

Silent Hill f este disponibil pe PC, PS5 și Xbox de la suma de 80 de euro.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: