La finalul lui februarie, SmartHut a câștigat TechHub Demo Day, un eveniment de pitching pentru startup-uri românești. SmartHut e un produs pentru dezvoltatorii imobiliari care-și pot monitoriza mai bine proprietățile, prin integrarea plăților și nu numai. Dezvoltat de doi ingineri cu experiență, SmartHut a avut și primii clienți.
De multe ori în lumea startup-urilor, cele mai interesante și solide proiecte nu ies din gălăgia făcută în social media, ci dintr-o muncă discretă, pe baza experienței anterioare. Ionuț Gavrilescu și Cristi Dragomir sunt doi ingineri trecuți de 30 de ani. Au lucrat în corporații mari, au început să facă proiecte împreună, iar în momentul când au fost angajați de un client din imobiliare, au realizat că au mai mult decât un software pentru un client, ci un produs.
Apariția SmartHut
„Acum un an jumătate a venit la noi unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari și proprietari, care avea un mare parc industrial, de 160.000 de metri pătrați și 900 de clienți. Voia un software pentru evidența la chirii, rapoarte, alerte, plăți, să poată să facă și emitere de facturi“, povestește Ionuț Gavrilescu pentru start-up.ro.
Acum un an jumătate a venit la noi unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari și proprietari, care avea un mare parc industrial, de 160.000 de metri pătrați și 900 de clienți
Povestea e una relativ clasică. Clientul se dusese în Statele Unite, unde există astfel de produse deja. Gavrilescu estimează că ar fi aproximativ 50 de programe care fac management de proprietăți imobiliare. Ajunși în Statele Unite, actualii clienți s-au lovit de un software care nu le oferea toate datele, iar orice modificare ar fi costat enorm. „Probabil le-au cerut între 200.000 și 400.000 de dolari, iar noi l-am făcut mult mai ieftin“, spune Gavrilescu.
„Ne-am dat seama că piața de imobiliare e una mare, chiar și în România. Am identificat problemele celor cu proprietăți, inclusiv faptul că pierd foarte mult la citirea contoarelor“, spune Gavrilescu.
În acest moment, Ionuț și Cristi au gândit două proiecte. Primul, pentru care au depus un proiect pentru fonduri europene de 200.000 de euro, reprezintă un cititor de contoare de electricitate vechi. Au depus deja patentul la OSIM, iar în 2-3 săptămâni vor afla răspunsul privind fondurile. Pornind de la acest lucru, dar și la software-ul de imobiliare, au decis să își folosească experiența de integrări de sisteme de securitate pentru a dezvolta SmartHut.
Tendința e să integrezi o singură interfață. Vrem să vindem software as a service și licențele de integrare. Avem discuții cu diverși proprietari de spații, inclusiv cu agenții mari sau mall-uri
„Pe lângă interacțiunea dintre proprietari și chiriași, vrem să integrăm în interfață contoarele inteligente, sistemele de aer condiționat centralizate, jaluzelele, dar și asset tracking, pentru a nu fi furate lucrurile din apartamente. Vom integra și controlul de lumini, sistemele de securitate“, explică Gavrilescu. Practic, SmartHut va fi interfața dintre proprietari și chiriași, iar pentru aceștia din urmă va fi integrată o aplicație prin care pot controla luminile, ușile, senzorii de foc sau inundație și alte sisteme inteligente.
„Tendința e să integrezi o singură interfață. Vrem să vindem software as a service și licențele de integrare. Avem discuții cu diverși proprietari de spații, inclusiv cu agenții mari sau mall-uri. Integrarea finală ar dura doi ani“, explică Gavrilescu.
Nevoia de investiție
În momentul de față, SmartHut reprezintă șase oameni - Ionuț și Cristi, în postura de fondatori și patru programatori care dezvoltă serviciul. Planul lor este să vândă SmartHut ca un software as a service, adică pe bază de abonament.
Conform celor spuse de Ionuț Gavrilescu, ideea e să taxeze un euro fiecare proprietate pe care o are un dezvoltator imobiliar. De exemplu, dacă ai un spațiu de 30.000 de metri cu 300 de clienți, abonamentul lunar ar fi în jur de 300-400 de euro. De asemenea, o altă sursă de venituri ar fi integrarea licențelor software, pentru introducerea în SmartHut a diverselor protocoale și sisteme. Un exemplu ar fi integrarea unui sistem de supraveghere de 16 camere, care ar costa 3-5 euro pe lună.
Ionuț, fost director de vânzări la Siemens și Cristi Dragomir, director de IT în trecut la Aline Distribution, una dintre cele mai mari firme care făcea distribuție de electronice, au în plan și obținerea unei investiții pentru a crește. Scopul lor e să ajungă pe piețele mari și cu bani: Statele Unite, Marea Britanie, Peninsula Scandinavă și Europa de Vest. Vor să înceapă cu o serie de clienți mari din România, pentru a avea tracțiune și încredere a investitorilor, dar vor să se extindă.
De altfel, îmi spune Gavrilescu, au nevoie de 400.000 de euro investiție. În curând vor afla dacă au fost acceptați la Startup Sauna în Finlanda. Sunt printre cele două echipe câștigătoare ale etapei locale, de la București.