Anthony Baker e technology director la agenția digitală R/GA și unul dintre speakerii obișnuiți de la ICEEfest, eveniment ce a avut loc la începutul lunii la București. Cu ocazia evenimentului am vorbit cu el despre tehnologii de viitor, trenduri și ce înseamnă comerțul conversațional.
Dacă vinzi ceva pe internet, trăiești într-o permanentă schimbare. În ultimele luni, chiar și în Europa, au apărut boții de pe Messenger și site-uri de comerț electronic care oferă consultanță prin mesagerie. Nu e neapărat nou, dar e un trend.
Anthony Baker vorbește cu pasiune despre tehnologie, advertising și ecommerce, dar și despre startup-uri inovatoare. Crede că realitatea virtuală încă nu a ajuns unde trebuie, dar că inteligența artificială va influența lucrurile.
Dacă vrei să știi cum stă treaba în comerțul electronic, dar și care sunt trendurile digitale, citește discuția cu Anthony de mai jos.
Tehnologiile de viitor care vor influența următoarea generație în advertising
„Se discută mult despre Virtual Reality, Mixed Reality sau Augmented Reality, dar personal cred că mai avem câțiva ani până când o să devină mainstream și în publicitatea digitală. Pe lângă VR, cred că projection mapping-ul are potențialul de a avea un rol major în crearea spațiilor interconectate. Blockchain-ul, de asemenea, ar putea schimba dinamica economiei, dintr-o perspectivă financiară, dar asta e o conversație mai largă.
Comerțul conversațional și platformele de mesagerie zdruncină și ele modul în care cei mai importanți jucători dezvoltă aplicațiile de web și de mobile
Cu siguranță machine learning-ul este una dintre tehnologiile cheie care va avea un rol major în toate experiențele digitale, de la modul în care creăm și arătăm astfel de experiențe consumatorilor până la modul în care putem învăța lucruri despre aceștia și despre cum le pot integra brandurile în ceea ce fac.
În ceea ce privește interfețele, cred că vom vedea din ce în ce mai multe care se bazează pe voce și pe utilizarea limbajului natural, care împing un pas mai departe granițele, precum și experiențele pe care le are consumatorul în afara ecranului digital. Comerțul conversațional și platformele de mesagerie zdruncină și ele modul în care cei mai importanți jucători dezvoltă aplicațiile de web și de mobile.“
Trenduri în ecommerce și cum ar trebui să se adapteze brandurile la ele
„Întâietatea mobile-ului, necesitatea de a întâlni consumatorul în contextul preferat de el, inovațiile din mobile banking și rețelele de crowdsourced distribution ar fi doar câteva trenduri pe care le-aș numi. Cu siguranță comerțul conversațional și evoluția platformelor de mesagerie definesc și ele noul ecosistem de mobile.“
Comerțul conversațional - despre ce e vorba în formula aceasta și cum va arăta viitorul?
80% din traficul de pe mobile provine de la un top 10 de aplicații mobile, iar oamenii petrec 80% din timp pe maximum 7 aplicații.
„O combinație foarte interesantă de factori favorizează dezvoltarea din ce în ce mai puternică a comerțului conversațional: suprasaturarea pieței de aplicații mobile, performanța slabă a dezvoltării browsingului pe mobil și evoluția aplicațiilor de chat în ecosisteme de mesagerie. De asemenea, oamenii au o capacitate de concentrare mai redusă și își doresc acces în termenii și condițiile pe care ei le impun. 80% din traficul de pe mobile provine de la un top 10 de aplicații mobile, iar oamenii petrec 80% din timp pe maximum 7 aplicații. Cifrele se mai schimbă de la persoană la persoană, dar realitatea e că oamenii rămân cu ceea ce s-a dovedit că funcționează în timp (și această listă e destul de scurtă de obicei).
De la regiune la regiune, găsești mereu o aplicație de mesagerie în această listă. WeChat în China, Line în Japonia, Kakao Talk în Coreea, WhatsApp în Europa și America de Sud și Messenger de asemenea. Adaugă și Slack, Telegram și Kik și începi să-ți dai seama de cât de mare e impactul platformelor de mesagerie și ce oportunități ne oferă ele.
WeChat e de departe cea mai avansată și matură platformă dintre toate. În orice caz, toate integrează comerțul conversațional de câțiva ani deja, cu mare succes. Acum că și Facebook-ul a deschis accesul la Messanger, America și Europa au o platformă prin care să împingă comerțul conversațional și mai departe. E normal ca interacțiunea unu la unu, dialogul, tranzacțiile să devină norma. Adaugă BOTS și Machine Learning și, dintr-odată, e clar că poți oferi servicii accesibile, confortabile și scalabile unui număr uriaș de consumatori, ca niciodată până acum.“
Oamenii nu-și permit să piardă timp căutând lucruri, ci vor să elimine orice efort sau energie pierdută atunci când consumă conținut și servicii
Ce vrea consumatorul în 2016? Și cum îi dai acest lucru?
„Oamenii nu-și permit să piardă timp căutând lucruri, ci vor să elimine orice efort sau energie pierdută atunci când consumă conținut și servicii.
Acesta e motivul pentru care, de fiecare dată când noi înșine, la R/GA, creăm o experiență, ne întrebăm: ajută ea la eliminarea efortului și a stresului pentru consumator? Aduce un mod mai simplu de a interacționa cu brandul, produsul sau serviciile brandului? Oamenii vor să interacționeze cu brandurile, dar vor să interacționeze cu acestea în propriile condițiile.“
Un startup, între marketing și inovație prin produs
„Îmi place să cred că, în societatea globală actuală, nu există inovație de produs fără comunicarea inovației respective. Bineînțeles, consumatorii (în funcție de piața targetată) valorizează mai puternic funcționalitatea decât mesajele de comunicare și estetica. Tehnologia, utilitatea și relevanța sunt mult mai importante pe termen lung pentru fidelizarea consumatorilor. Cu toate acestea, comunicarea (aș spune comunicare mai degrabă decât marketingul pur și simplu) este vitală pentru ca un startup să crească și să aibă succes. Penetrarea, interacțiunea și fidelizarea consumatorilor sunt zone importante și în comunicare“
Startup-urile care l-au impresionat pe Anthony Baker
„Sunt din foarte multe zone diferite. Îmi place foarte mult LISNR (unul dintre participanții în programul nostru din Accelerator). Ei permit experiențe de micro-localizare prin intermediul sunetului, eliminând necesitatea de a avea și a controla echipamente hardware. Am lucrat foarte bine cu ei și au făcut o treabă impresionantă.
Am fost, de asemenea, impresionat de ceea ce au făcut cei de la Biologic, un startup din cadrul MIT, prin modul în care au combinat materialele textile cu fashion design-ul pentru a crea haine care se schimbă în mod constant.
În aceeași idee, am fost uimit și de munca depusă de OMOTE de către Nobumichi Asai. Doar ca să menționez și alte startup-uri de succes, Medium și Wishbone sunt foarte interesante. Tot din cadrul Acceleratorului R/GA, urmăresc și ce fac cei de la Hammerhead, Owlet și Alvio“
De ce R/GA a deschis un accelerator pentru companii din tehnologie?
„Principala provocare cu care se confruntă multe startup-uri este accea de a veni cu o expunere foarte clară a ceea ce oferă, cu o perspectivă care e relevantă din punct de vedere cultural și care reprezintă și o diferențiere puternică în piață. R/GA a creat Acceleratorul pentru a ajuta idei foarte bune să se transforme în companii la fel de bune. Ne folosim, astfel, de experiența noastră vastă care acoperă o paletă largă de discipline, pentru a ajuta startup-urile să își dezvolte serviciile și produsele în această eră a digital-ului, în care toate lucrurile sunt interconectate“