De astăzi, începem o serie de emisiuni săptămânale despre antreprenoriat. "Ziua Zero" e realizată de start-up.ro și wall-street.ro și caută secretele începutului antreprenorilor, evoluția lor, dar și prezentul.
Vom avea invitați în fiecare săptămână antreprenori mai mari și mai mici. Ziua Zero înseamnă că ne vom uita la originile afacerii, pentru a identifica acel ADN care a dus la succes sau la eșec. Antreprenorii vor fi din toate domeniile, iar prima ediție vine în ajun de Black Friday, care va fi organizat pe 18 noiembrie la marile magazine online.
Invitatul meu a fost Adrian Mihai, managing partner la FAN Courier, cea mai mare companie de curierat din România, care a început de la o simplă mașină care era folosită de fondatori ca să ducă niște colete. Nimeni nu anticipa că în 2016 vor investi 10 milioane de euro doar în creșterea flotei de camioane.
Urmăriți emisiunea "Ziua Zero" în clipul de mai jos, iar principalele declarații le găsiți în partea inferioară a articolului.
Începuturile și Black Friday
"Când le povestesc oamenilor mei de vânzări cum era când am început curieratul, nu le vine a crede. Încercam să-i fac pe oameni să înțeleagă ce e curieratul. Ei îmi ziceau că sunt un fel de poștă și apoi îmi ceream să le fac abonament la ziare. Îmi răceam gura degeaba. Atunci eram pe o piață virgină. A fost și norocul nostru, pentru că piața s-a dezvoltat."
"Când a apărut internetul, specialiștii timpului spuneau că piața de curierat va decădea, pentru că nu se vor mai trimite plicuri. Într-adevăr că a căzut piața plicurilor. Dar scăderea plicurilor a dus la explozia coletelor. Nu a prevăzut nimeni că internetul va duce la acest fenomen."
"Black Friday a fost inițiat de cea mai mare companie de pe piață. Mi s-a părut un proiect interesant, nu am crezut 100% în el, nu am crezut că va deveni un fenomen așa cum e în ziua de astăzi."
Black Friday, provocarea oricărei companii de curierat
"Black Friday a devenit un eveniment de cumpărături în România. Foarte multă îl așteaptă cu mare nerăbdare. În fiecare an am crezut că suntem pregătiți și nu prea s-a potrivit socoteala din târg cu cea de acasă. Anul ăsta am învățat din greșelile anilor trecuți și cred că lucrurile vor ieși foarte bine."
"Anul ăsta e al cincilea Black Friday. Primul l-am făcut din entuziasm. Credeam că livrăm în 24 de ore. Nu am fost în stare să livrăm în 24 de ore, iar clienții au fost destul de nemulțumiți. Volumul e foarte mare în perioada respectivă. Am început să planificăm și anunțăm clienții în câte zile putem să le livrăm."
"Vom livra și în 6-7 zile, mai ales ultimele comenzi. Această planificare ne va ajuta să avem predictibilitate."
"Anul trecut, prima parte, primele 3-4 zile au mers conform planului, apoi s-a întâmplat ceva ce nu prevăzusem. Clienții mici și mulți, mii de clienți, cei care dădeau 10 expediții pe zi, au dat 40-50 de expediții. Fiind mulți, au creat un volum pe care noi nu-l preconizasem. A trebuit să-l ducem, dar au venit întârzieri."
Deschiderea unui hub la Brașov
"Noi am gândit firma cu un hub principal la București. El și-a atins anumite limite. Am ales să avem mai multe hub-uri în țară - Brașov, Cluj, Bacău, Târgu Mureș, Craiova, pentru a degreva Bucureștiul și a scurta timpul de expediție. Aveam de ales între Brașov și Sibiu și am ales Brașov. Din august, când am deschis, avem curse directe de la Brașov, fără a mai trece prin București. Am câștigat timp și livrăm din ce în ce mai mult în 24 de ore."
"Ce înseamnă să construiești un hub? Avem nevoie să intre marfa și în 30 de minute să plece. Avem 60-70 de porți, câte au fost fizic posibil să punem. Nu ar construi nimeni un depozit așa, că ar fi foarte scump, dar nouă ne trebuie fix așa ceva. Ne-am hotărât să-l facem noi și am văzut cât de mult a îmbunătățit situația în Brașov. Vom dezvolta și în alte zone. Suntem proprietari doar în București și Brașov. Nu vom face o politică să avem oriunde în țară spațiile noastre, ar fi și greu, ar fi o investiție prea mare."
Brașovul a preluat cam 5% din București și e pe creștere.
Creșterea din 2016
Noi preconizasem o creștere de 10-15%. A fost depășită această creștere. Nu am întâlnit niciun un client care să spună că va avea un an de stagnare. Toți aveau ca obiectiv minim două cifre.
România trăiește o perioadă bună. Crește consumul. Vom fi din Europa țara cu creșterea printre cele mai mari.
Dacă îmi spunea la începutul anului cineva că vom investi 10 milioane de euro în flota auto, nu credeam. Cererea a cerut-o. Am investit de la camionete, până la camioane de 20 de tone. A trebuit să investim și să creștem numărul de mașini. Ele sunt pline, așa că am făcut o investiție bună.