Lectură de 4 min

Realitatea mixtă propusă de Apple are sens. Și riscuri

Abonează-te pe  
Dacă ai fost pe internet în ultimele 48 de ore ai văzut toate discuțiile despre noua lansare Apple - Apple Vision Pro, prima cască de realitate mixtă scoasă de compania californiană. Ei numesc acest lucru „spatial computing”, practic nu metavers sau realitate virtuală, ci o realitate augmentată, un computer pe care-l porți pe ochi și ți se deschid noi universuri ale spațiului. Dar hai să trecem dincolo de marketing la care Apple se pricepe bine. Și să nu fim retrograzi.
Realitatea mixtă propusă de Apple are sens. Și riscuri

Acest text a fost publicat prima oară în newsletter

Fii la curent cu lucrurile scrise de noi în fiecare zi la ora 9.00 dimineața prin newsletter-ul start-up.ro

Abonează-te aici

Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 7 iunie 2023. Te poți abona aici.


Primul argument ar fi că arată stupid. Cel mai probabil da, acum arată stupid. Știi ce mai arăta stupid în trecut? Hainele moderne. Mașina în locul căruțelor. Avionul. Telefonul. Computerul. Laptopul folosit zi de zi. Telefonul mobil. Smartphone-ul. Ceasul inteligent. Toate acestea dispozitive au provocat aceeași reacție - ce stupid arată. Cine și-ar dori oare să lucreze la un laptop? Sau cine își va permite vreodată? Ei bine, iată că toate aceste lucruri fac parte din viața noastră. Argumentul estetic va fi demonstrat de adopția din piață. Să ai un telefon mereu cu tine a fost considerat cândva doar un moft, iar astăzi e o necesitate.

Realitatea este că dintre toate dispozitivele de realitate mixtă, includ aici și cele de la Meta, Microsoft sau HTC, Apple arată rezonabil. Ia astăzi un iPhone original în mână. Sau primul Macintosh. Ți se vor părea antice. Probabil astfel ni se va părea și un asemenea dispozitiv în 15 ani.

Al doilea argument ar fi utilitatea. La ce vei putea folosi aceste căști? În momentul de față da, ele sunt un experiment. Au nevoie de un ecosistem de programatori care să dezvolte aplicații pentru ele. Dar Apple a demonstrat în trecut că poate face acest lucru. Primul iPhone nu avea aplicații terțe, ci doar câteva. Abia funcționa. Al doilea la fel. Dar ecosistemul a crescut. Atât în lumea Apple, cât și pentru Android sau Huawei. Cine a pierdut au fost producătorii care au crezut că nu avem nevoie de aplicații și că nu vom putea evolua astfel - BlackBerry, Nokia, Palm.

La fel, specialiștii nu au văzut utilitatea smartphone-ului pentru lumea de business. Cum ar fi să faci business de pe un ecran touch? Ei bine, realitatea ne arată astăzi că acest lucru e posibil.

Astăzi Apple Vision Pro este un experiment incipient care iese în lume. Dar care aduce utilitate potențială. Lucrez cu două-trei monitoare deodată. Cum ar fi să nu mai lucrez pe un laptop, ci cu Vision Pro pe ochi, poate chiar conectat la o tastatură și un mouse, pentru simplitate, și să am deodată 3 ecrane în fața ochilor? Să nu mai fiu nevoit să stau cu spatele strâmb, ci să mă uit în față.

Cum ar fi ca un birou de arhitectură să poată face proiectare care să aibă și spațialitate instantanee? Cum ar fi ca un artist să lucreze într-un astfel de mediu? Sau un programator care folosește deja mai multe ecrane. Ceea ce avem astăzi pe laptopuri sau monitoare ar putea fi transferat pe Vision Pro. Iar aceasta este realitatea cumva simplă. Ce nu știm e posibilitatea care se va deschide de a imagina noi medii de lucru. Apple nu a folosit termenul de realitate virtuală sau metavers. Pentru că Vision Pro e încă o planșă deschisă și poate pentru că acești termeni nu au un PR foarte bun momentan. Viziunea lui Vision Pro nu e să înlocuiască realitatea, iar acest lucru mi se pare esențial, ci de a câștiga un nou mediu de lucru controlat natural.

Al treilea argument auzit ar fi prețul. 3.500 de dolari. E scump, normal. Pentru utilizatorii obișnuit e scump și relativ inutil acum. Dar așa fost și PC-ul, laptopul sau smartphone-ul. Au fost medii scumpe inițial care treptat s-au ieftinit și au ieșit în obișnuință. Dacă iau argumentul de mai sus, cu 3.500 de dolari în momentul când vei avea un ecosistem de aplicații folositor, vei avea un smartphone, o tabletă, un televizor și posibilitatea de a avea mai multe monitoare deodată. Totul într-un dispozitiv. Brusc prețul nu mai pare mare. De asemenea, e o primă generație a unei tehnologii, mereu va fi scump. Plus că în primă fază nu e pentru utilizatorii obișnuiți, ci pentru cei care adoptă cele mai noi tehnologii.

Cred că Vision Pro va inspira o nouă generație de produse de la concurență. De la Google, de la Meta, de la Microsoft. Produse care nu vor construi o realitate nouă separată de cea existentă, fără metavers, fără realitate virtuală, ci folosind mediul înconjurător, intercalând realitatea și virtualul, fără să izoleze viața.

Cu toate acestea există câteva riscuri ale acestui viitor pe care încă nu le văd bine.

Cred că Vision Pro, spre deosebire de un calculator, un telefon, o tabletă sau un monitor, este un mediu solitar momentan. E un dispozitiv al tău pe care ceilalți nu-l pot vedea. Mă aștept ca pe viitor să fie create posibilități de sharing între asemenea dispozitive. Dar cred că există ceva magic în oameni care împart un moment. Chiar și în fața unui ecran. În fața unui televizor, la cinematograf, chiar uitându-ne la un video pe telefon împreună. Acesta este marele risc al tehnologiei moderne - să nu cumva să ne izoleze mai mult, chiar dacă putem descoperi întreaga lume. Vision Pro e un dispozitiv de muncă extraordinar din punctul meu de vedere, dar mi-e frică de această izolare.

Un alt risc pe care îl văd este cel al activității fizice. Vom putea fi peste tot de pe canapea. Vom dori acest lucru. E un gând.

În plus, riscul de intimitate e mare. Un dispozitiv care e aproape de magie, care aproape îți citește gândurile, care știe când ești supărat sau fericit, care poate folosi aceste informații pentru tine. E un gând.

La final, nu e despre Vision Pro, cred că acesta e un dispozitiv care poate deschide o piață. Nu e o premieră pe piață, ci o îmbunătățire, așa cum Apple a făcut mereu. Compania a așteptat mult până să lanseze acest produs, chiar dacă vorbeam de el de câțiva ani.

Abonează-te la start-up.ro

Ca sa primesti prin email cele mai noi articole.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: