Claim Compass este un startup din Bulgaria care s-a lansat și pe piața din România la finalul anului trecut. Cu ajutorul serviciilor sale, dacă zborul tău a avut întârzieri sau a fost anulat, poți obține despăgubiri de la companiile aeriene. Noi am vorbit cu Silvia David, country manager al Claim Compass în România.
Claim Compass e o companie fondată în Bulgaria, dar cu sediul în Mountain View, California. Startup-ul oferă asistență legală pentru pasagerii liniilor aeriene care au nevoie de despăgubiri după ce zborul a fost anulat sau a avut întârzieri. Conform regulamentelor europene, companiile aeriene sunt obligate să despăgubească un client dacă un avion nu a mai plecat.
Claim Compass a fost fondat de Tatiana Mitkova, Velizar Shulev și Alexander Sumin. “Tania, directorul firmei, are o formație în științe juridice și e interesată de găsirea unor soluții pe care le poate oferi legislația existență. L-a contactat pe Velizar pentru a crea o platformă online, iar apoi pe Alexander, care, în mod ironic, avusese un zbor întârziat în acea săptămână. Acesta a fost primul caz și după validarea modelului de business, firma s-a lansat”, povestește Silvia David pentru start-up.ro.
Cum funcționează Claim Compass? Conform regulamentului UE 261/2004, dacă zborul a întârziat mai mult de trei ore sau a fost anulat, clienții au voie să primească despăgubiri. Situația nu se aplică zboruilor anulate din cauze de forță majoră, cum ar fi grevele sau condițiile meteo. Profitând de acest regulament, Claim Compass face pentru tine munca grea. Nu e ușor să faci asta singur, pentru că trebuie să fii avocat ca să știi cum să o faci. Dar Claim Compass funcționează ca un intermediar. Pentru un comision îți recuperează banii.
Modelul de business al Claim Compass
“Claim Compass reține un comision de 25%, inclusiv TVA, din despăgubirea de la liniile aeriene. Nu reținem nicio o sumă în avans, ci doar după ce am obținut despăgubirea pentru clientul nostru”, spune Silvia David.
Serviciul funcționează pentru zborurile din spațiul Uniunii Europene, atât pentru zboruri interne, cât și pentru cele low-cost. În medie, spune Silvia, despăgubirea se poate obține într-un interval între 4 și 14 săptămâni, în funcție de linie aeriană.
Claim Compass reține un comision de 25%, inclusiv TVA, din despăgubirea de la liniile aeriene. Nu reținem nicio o sumă în avans, ci doar după ce am obținut despăgubirea pentru clientul nostru
De multe ori companiile aeriene încearcă să nu plătească despăgubirile, din acest motiv e nevoie de o firmă specializată. “De exemplu încearcă să invoce defecțiunile tehnice sau probleme de sănătate ale unui membru al echipajului, ca fiind circumstanțe de forță majoră, când în realitate aceastea nu sunt considerate circumstanțe extraordinare și în aceste cazuri pasagerii au dreptul la despagubire”.
Rezultate din România
Claim Compass s-a lansat pe piața din România în septembrie 2016, iar de atunci a fost accesat deja de clienți care sunt interesați să-și recupereze banii de la companiile aeriene. Potrivit Silviei David, country manager pentru România, “până acum am avut mii de clienți în România, 1.000 numai în ultima lună de activitate”.
Targetul nostru este să atingem 20.000 de cereri pe toate piețele unde suntem prezenți până la jumătatea anului
Pentru 2017, obiectivul Claim Compass este să-și crească numărul de clienți în România, pe măsură ce oamenii învață că pot apela la acest serviciu. “Targetul nostru este să atingem 20.000 de cereri pe toate piețele unde suntem prezenți până la jumătatea anului”, a spus Silvia David. Poți recupera până la 600 de euro.
“În afara Romaniei, serviciul a fost lansat și în Bulgaria, Turcia, Rusia, Franța , Portugalia și Grecia. Momentan ne concentrăm pe consolidarea acestor piețe înainte de o extindere în alte piețe. De asemenea avem si o versiune in engleză a platformei noastre unde avem clienți din întreaga lume”, spune Silvia David. Până acum, Claim Compass a reușit să primească o investiție de la acceleratorul 500 Startups.