Cu toții avem pasiuni, obsesii și curiozități. Un lucru la care m-am gândit foarte mult și care mă pasionează este felul în care deciziile pe care le luăm în viață determină cursul acesteia. Deciziile conștiente sau inconștiente pe care le faci de-a lungul vieții, fie că e vorba de relații amoroase, de familie, prieteni, de serviciu și altele schimbă cursul vieții. Însă poate și mai interesant este cum anumite lucruri, pe moment ce par minore, pot avea un efect mare asupra ta.

Cam despre asta este și jocul As Dusk Falls și când mă gândeam la acest review îmi examinam și viața mea de până acum și cum un element minor a schimbat lucrurile pentru mine. În liceu nu am avut mulți prieteni și în loc să ies în oraș m-am retras în jocuri video, filme și cărți. Perioada liceului pentru mine a însemnat să citesc cam o carte la două-trei-patru zile. Așa a apărut pasiunea pentru citit, apoi cumva natural s-a transformat într-o pasiune pentru scris. A apărut visul de a fi scriitor și decizia de a merge la Facultatea de Litere sau la Jurnalism. Am ales jurnalismul și din prisma firii mele mai pragmatice. Am descoperit că-mi place jurnalismul bazat pe storytelling, nu neapărat cel de breaking news sau de investigații.

Pasiunea pentru filme s-a transformat într-o curiozitate de a crea filme, reportaje și interviu video. Iar aceste două mari elemente s-au intersectat la locul actual de muncă, la start-up.ro, unde le pot să le îmbin. Unde vreau să ajung și ce legătură are asta cu jocul As Dusk Falls?

Ideea pe care vreau să o subliniez este cea a deciziilor minore care ajung să schimbe dramatic parcursul vieții unui individ. Dacă nu ar fi apărut pasiunea pentru citit probabil nu ar fi venit nici cea pentru scris, apoi poate nu aș fi ajuns să lucrez aici și cred că viața mea ar fi fost diferită.

As Dusk Falls merge pe aceeași linie în a ne arăta cum astfel de decizii ne pot afecta și schimba un asemenea traseu. Bineînțeles, jocul nu are o narațiune la fel de banală ca viața mea, ci pune personajele în situații extreme, însă frumusețea stă în faptul că nu doar deciziile luate din instinct sau pe ultima sută de metrii, ci și lucruri minore precum ce fel de sfat îi dai fetiței tale mici când îi este frică de întuneric schimbă felul în care progresează lucrurile.

As Dusk Falls ne prezintă o familie care este pe cale să se mute din California în San Diego, doar că o oprire neașteptată la un motel din Arizona se transformă într-o luare de ostateci. Apoi, poți să vezi lucrurile și din perspectiva celor trei frați care dau buzna în acest motel cu armele și cu poliția după ei. Ce faci? Confrunți atacatorii? Încerci să devii prieteni cu ei? Cum reacționezi în astfel de situație? Toate aceste elemente schimbă cursul poveștii. Însă la fel de interesant este faptul că niciun personaj nu este cu adevărat rău. Dacă la început X sau Y par că sunt „the bad guys” pe măsură ce acțiunea se desfășoară vezi că lucrurile nu sunt alb și negru, ci într-o zonă de gri.

Este clar pentru mine că nu sunt de acord cu alegerile făcute de anumite personaje pentru a ajunge în aceste situații, dar în același timp pot să le înțeleg motivația. Inițial credeam că jocul se va concentra doar pe acest moment, însă jocul are și momente din trecut, din partea mai multor personaje și acțiunea progresează foarte mult și în viitor. Nu o să vorbesc mai multe despre poveste pentru că e păcat să o strici și este și punctul principal de atracție.

Spuneam la început că este o nuvelă vizuală interactivă. Ce înseamnă asta? Elementele de gameplay au fost reduse la mininum și nu controlezi mișcările personajelor prin scene, ci doar asiști la ele, ca la un film interactiv. Alegi ce fac, ce spun și câteodată sunt și momente de gameplay precum quick time events în care trebuie să apeși pe mouse. Unele quick time events adaugă un plus de valoare jocului și te fac să te simți în control, altele nu (de exemplu, cum apeși pe mouse să spele vasele un personaj, era important?).

Am jucat jocul timp de mai multe zile, cam 1-2 ore pe zi, și m-am simțit ca și cum mă uit la un serial. Povestea mi-a plăcut, deși nu este extraordinar de originală, însă cred că scriitori au făcut o treabă bună. La finalul unui capitol vei vedea cum s-a ramificat povestea și vei observa cum deciziile tale au schimbat cursul, dar nu poți vedea ce ai ratat. Pentru asta este nevoie să o iei de la capăt, însă poți să rejoci și doar anumite capitole dacă vrei, nu totul de la început.

Un alt element pe care dezvoltatorii jocului l-au adăugat aici este faptul că după ce termini un capitol, pe lângă acea ramificație a poveștii, vei vedea și o caracterizare a felului în care ai ales să răspunzi și să te comporți. Ai fost agresiv, împăciuitor, ai fost meschin, secretos?

Stilul vizual este interesant și dacă l-a început mi s-a părut ciudat, după ceva timp de joc chiar am început să-l apreciez. Eu recomand As Dusk Falls și este inclus și pe Game Pass și cred că merită să plătești o lună de abonament pentru a-l încerca. Îl vei termina în destul de repede, în funcție de cât de mult te joci, apoi vei fi tentat să o iei de la capăt să vezi cum se ramifică povestea. Eu așa am făcut.