Concord a fost creat de Firewalk Studios, un studio fondat de mai mulți membrii Bungie, deci cu experiență în zona asta de shootere. Mai mult Sony a achiziționat studioul și l-a introdus în familia de PlayStation Studios. Am aflat destul de recent de joc printr-un trailer apărut la un PlayStation Showcase. Acel trailer de debut a împărțit reacțiile și mulți au sesizat că stilul narativ este copiat din seria Guardians of the Galaxy. Pe mine nu m-a deranjat deoarece apreciez acest stil de comedie, însă Concord nu este un joc single player narativ, ci un joc multiplayer cu elemente de poveste care ne sunt promise de studio că vor fi introduse săptămânal sau cam așa.

23 august a fost ziua oficială de lansare a jocului, însă serverele au pornit din 20 august pentru reviews și pentru cumpărătorii ediției Deluxe Edition așa că am apucat să joc mai multe meciuri. Acest material vine din perspectiva unui novice în ceea ce privește acest gen de joc deoarece nu am jucat mult Overwatch sau alte shootere competitive. Sigur, mi-am pierdut și eu zeci sau sute de ore în multiplayerul Call of Duty în fiecare an, dar nu aș putea spune că mă pricep.

Ce este Concord

Concord este un hero shooter first person de 5 vs 5 și în care există mai multe moduri de joc. Cele de tip Brawl precum Takedown unde contează doar killurile și trophy hunt unde faci puncte dacă culegi bounty cards pe care le lasă cei uciși. Apoi sunt modurile numite Overrun precum capturează o anumită zonă (area control) sau Signal Chas, un fel de king of the hill cu o zonă pe care trebuie să o deții pe măsură ce se mișcă.

Ultimele două moduri de joc sunt deblocate după ce ajungi la nivel 6 și sunt Cargo Run, mod fără respawn, bazat pe runde, care cere echipelor să recupereze un pachet de marfă valoros situat în centrul hărți. Tot aici este și clash point este mod de joc bazat pe runde fără respawn și trebuie să elimini toți adversarii sau să cucerești o zonă.

O ciudățenie este că nu poți alege un mod de joc specific, de exemplu vrei doar Trophy Hunt. Nu se poate, alegi modul brawl și poate îți pică Takedown. În vreo 10-15 meciuri de brawl mi-a picat doar Takedown.

Cum se joacă

Înainte să intri în joc ar trebui să te familiarizezi cu personajele și cu abilitățile lor. Fiind un hero shooter, fiecare dintre ei are arme proprii și abilități care-i fac unici: unii sunt mai tank, alții mai rapizi, alți vindecă și așa mai departe. Unii au arme semi-automate, alții pistoale, unii aruncă cu cuțite, alții au atacuri melee. Am rămas impresionat de varietatea personajelor atât ca aspect și design, dar mai ales ca abilități și arme unice. Fiecare personaj se controlează și se joacă diferit. Trebuie să joci mai multe meciuri cu fiecare ca să-l înveți și să vezi cum funcționează cel mai eficient. Și asta este bine pentru că nu te plictisești. Dar recomand să citiți și să jucați un tutorial cu fiecare pentru că în timpul meciurilor e greu să-ți dai seama ce fac unele abilități.

Înainte de fiecare meci, fiecare membru își alege propriul luptător, apoi de fiecare dată când mori poți să alegi altul. Dacă nu faci nicio alegere în timp util vei reapărea cu același personaj. Mie mi s-a părut ciudat asta la început, însă apoi m-am gândit că e mișto că poți schimba strategia dacă vezi că personajul ales de tine nu se luptă bine cu cei aleși de adversari. O altă chestie bizară este că și echipa adversă poate să aibă același personaj. Tu-l alegi pe X și adversarul să joace tot cu X. Eu aș fi împărțit personajele pe tabere și fiecare tabără să aleagă doar dintre acelea.

De jucat, Concord se joacă bine, shootingul e fun, satisfăcător, iar armele sunt foarte diverse și au un control diferit. Deci e important ce personaj alegi. Cu unele nu m-am înțeles deloc bine, pe altele le-am preferat. Poți să te duci singur cum te taie capul, dar cel mai important este să lucrezi în echipă pentru a avea succes, chiar și în modul team deathmatch, unde tot ce contează sunt killurile. Îmi place că fiecare personaj are un rol unic pe câmpul de luptă și vă puteți sprijini reciproc în diverse moduri.

Eu nefiind foarte bun la genul acesta de jocuri am preferat rolul de suport, măcar să mai vindeci echipa. Loadouts-urile sau echipările sunt versatile și nu mi se pare că funcționează pe sistemul „hârtie piatră foarfece” precum în alte titluri. Time to kill este decent, încât să nu simți că ai fost one shot, dar nici foarte lung încât să te alergi 30 de minute pe hartă.

Ce nu am menționat până acum și nici jocul nu explică bine este că fiecare personaj aduce un beneficiu întregii echipe (de ex, recoil mai mic al armelor). Deci la fiecare respawn poți aduce ceva nou echipei cu un anumit personaj. Un alt lucru care-mi place este că nu există ultimate și astfel nu simți că cineva îți poate distruge întreaga echipă.

Pe lângă shooting, mobilitatea este foarte importantă în Concord: ai săritură dublă, iar unele personaje chiar pot zbura/pluti mult timp. Este genul de joc unde vor câștiga cei care se mișcă mult și au țintă bună.

Mai departe, hărțile sunt ok, decente, dar niciuna memorabilă sau să-mi placă într-un mod anume. Și cum suntem la început e și destul de haotic până înveți toate coridoarele și modurile de acces. Așa că m-am trezit de multe ori împușcat de la spate. Sunt hărți cu multe căi de acces, cu multe zone de explorat și care încurajează verticalitatea.

Progresia în joc se rezumă, din ce am văzut eu acum, la deblocarea unor skin-uri și a mai multor posibilități de personalizare a personajelor actuale. Câștigi experiență la nivel general, dar și cu fiecare erou în parte. Par să fie doar elemente cosmetice, deci nimic pay to win.

Concord are un style funky, foarte color și ușor cartoonish. Sunetul este de calitate, la fel și vocile personajelor. Deci prezentarea este de top. De asemenea, a rulat foarte bine pe PC-ul meu și nu am avut crash-uri, bug-uri sau alte asemenea lucruri. Vine cu tehnologii precum DLSS sau Nvidia Reflex.

Per total, ca core gameplay Concord e bun, dar cu toate acestea nu mă simt foarte atras de el, parcă nu are nimic wow, ceva special care să mă țină cu ochii în ecran. E ok. Mie personal mi-ar plăcea să văd o campanie single-player, misiuni PvE Co-Op, mai multă interacțiune între personaje dincolo de cut-scene-uri. Cred că există potențial pentru poveste și personaje care aici e irosit.

Genul acesta de joc este de obicei free to play cu un battle pass atașat, însă Concord nu este și costă 40 de euro. O decizie ciudată și nu m-ar mira să văd că peste șase luni jocul să devină gratuit. Popularitatea acestui titlu se vede și în numărul de jucători și așteptările pentru un meci în Europa, cel puțin au fost de cel puțin 1-2 minute. Nu e foarte bine pentru un joc abia lansat.

Eu sunt curios să văd în ce direcție merge acest joc și în acest moment îl recomand doar fanilor genului și pentru cei care poate s-au plictisit de Overwatch sau alte jocuri similare.