Am primit un cod de review din partea CD Media SE și-l joc din ziua lansării. Mi-am împărțit timpul între acesta și Rise of the Ronin pentru care am făcut un preview și acum a sosit momentul pentru acest review.

Nu o să repet laudele altora, dar nici nu sunt un gică-contra, să fac un review negativ doar să ies în evidență, însă sunt lucruri ce știrbesc din experiența care trebuie menționate și pe care nu prea le-am văzut în alte review-uri. Așadar, să începem

Final Fantasy 7 Rebirth este un joc bun, un RPG pe care toți fanii genului ar trebui să-l încerce, însă vine și cu elemente care s-ar putea să te îndepărteze. De multe ori este prea silly, poate fi cam melodramatic pe alocuri, explorarea lumii este un clișeu al lumii jocurilor video din prezent, iar jocul mi s-a părut puțin cam lung și are și probleme de ritm, în care ești întrerupt forțat de la evenimentele importante cu mini-jocuri care nu au niciun sens în viziunea de ansamblu.

O primă critică este, recunosc, pur personală, și anume că nu-mi vine să cred cât de silly poate fi jocul pe alocuri. În română ar fi o traducere prostesc, însă nu știu dacă se potrivește neapărat. Și Remake a fost plin de astfel de momente caraghioase care sunt în contrast mare cu drama care are loc în povestea principală, însă aici sunt mult mai multe. Înțeleg că face parte din farmecul Final Fantasy și uneori are șarm această „prosteală”, însă pe mine nu m-a convins aici, cum nu mi-a plăcut nici în Remake, nici în Final Fantasy 16.

Asta poate să însemne în acest joc scenarii precum participarea la acel parc de distracții când lumea se termină sau găsirea unui outfit potrivit pentru plajă. Cumva nu-și au locul într-un joc cu o narațiune serioasă pe care o spune Rebirth. Fanii FF o să-mi sară în cap că așa e seria, că așa trebuie. Și poate că așa e, dar pentru cei ca mine care nu sunt neapărat iubitori de Final Fantasy scenele astea pot părea ușor ciudate și caraghioase.

O să alternez și acum vă spun ce mi-a plăcut foarte mult și ce face foarte bine acest joc. Narațiune și personaje. Recunosc, uneori, acele scene de care am vorbit anterior ajută la creionarea unui personaj. Vezi și altă față a acestuia. Square Enix reușește să creeze niște personaje memorabile, iar la asta contribuie foarte mult scriitura, dar și prezentarea vizuală și voice actingul excelent. În Rebirth aflăm mai multe despre fiecare personaj în parte și există și misiuni principale și secundare în care aceștia trebuie să participe și afli ceva nou, ceva care să te facă să-i îndrăgești mai mult. Și personajele noi sunt interesante și aduc un plus valoare poveștii.

Povestea începe încet și puțin încâlcită cu un timeline alternativ, însă mă bucur că de la început ni se spune care este treaba cu Sepiroth, marele rău al jocului care a apărut și în Remake și despre care nu știam mare lucru. Apoi ești plimbat prin mai multe zone în căutarea lui Sepiroth, iar de-a lungul orelor de joc descoperi și alte povești, zone și personaje, iar concluzia este una epică și eu abia aștept încheierea trilogiei.

O poveste bună nu constă doar în personaje credibile, întorsături de situație și o premisă interesantă, ci și trebuie să aibă un ritm bun. La fel cum și în scriitură trebuie să alternezi propoziții lungi, cu unele scurte. Așa și în narațiune trebuie să știi când să oprești lucrurile, dar și când să accelerezi.

Povestea din Rebirth e mișto. Au zis-o și alții, însă cred că aici e un mic conflict între gameplay și narațiune. Mi se pare că de multe ori povestea este stopată de elemente de gameplay, de multe mini jocuri și lucruri care te opresc din evoluția firului narativ de dragul gameplay-ului Hai să mai faci un mini joc, hai să mai faci niste misiuni secundare, hai să te joci Queens Blood, hai să cauți hrană pentru un chocobo rănit. Dacă privești de sus, din asamblu lucrurile astea par stupide. Nu contest că nu-și au locul într-un joc video care e menit să distreze, însă aș fi vrut să fie mai mult opționale, nu o piedică în calea firului narativ principal. De multe ori mi s-a părut că au făcut asta doar să mai lungească jocul cu o bucată de gameplay.

Din fericire, gameplay-ul e fun și combatul bine gândit, complex și e satisfăcător atunci când îți ies combo-urile. Te poți juca 100% real time cu scurtături pentru abilități sau semi tactic cu pauze. Eu prefer a doua variantă, însă oricum ai vrea FF7 Rebirth e plăcut de jucat. În acest joc au construit pe sistemul lui Remake și l-au îmbunătățit adăugând combo-uri pe care le poți executa în pereche cu diferite personaje. E bun, e fun și nu m-am plictisit de-a lungul orelor de joc mai ales prin prisma faptului că poți echipa diferitele materia care-ți poate schimba stilul de joc. De asemenea, întâlnirile cu boșii sunt memorabile și destul de dificile, ceea ce adaugă un plus de satisfacție la final când i-ai învins.

Remake a fost un joc mai închis, cu mici zone de explorat, însă Rebirth se deschide mult mai mult și ai parte de regiuni mari de explorat după bunul plac al inimii. Însă Rebirth nu aduce nimic nou în această zonă și respectă formula impusă de mulți ani cu tot felul de lucruri de făcut și cu turnuri de descoperit care dezvăluie și mai multe și tot așa. De asemenea, deși fiecare zonă este diferită din punct de vedere vizual, din punct de vedere al gameplay-ului este același lucru

Eu unul am ajuns cam la saturație cu genul acesta de design și de aceea am preferat să mă concentrez pe misiunile principale.

Partea bună este că Jocul arată excelent cu mici exceptii. Clipurile cinematice sunt wow, voice actingul excelent pe linie, la fel și soundtrackul. Excepțiile de care ziceam sunt mai degrabă la animație și atunci când trebuie să sari anumite obstacole sau să te cațări pe pietre pur și simplu nu arată bine. E puțin enervant că nu poți să sari în joc De asemenea, unele texturi nu arată bine și par de calitate joasă, chiar și în modul de prioritizare grafică. Eu așa am ales să-l joc deoarece 80% din timp am făcut-o pe un televizor mare 4K și în modul performance nu era la fel de sharp, texturile nu atât de bune și am preferat să arate bine și 30 de FPS.

Nu vreau să o mai lungesc și îmi adun toate gândurile într-o concluzie. Final Fantasy 7 Rebirth este un joc bun, dar care nu este perfect și poate unele elemente semnalate de mine sunt foarte subiective, dar altele nu. Acest sistem open world e plictisitor și nu aduce nimic în plus, doar ore de gameplay pentru cei care vor să se laude că s-au jucat 100 de ore. Prea multe mini-jocuri și prea multe activități diluează din puterea narativă. Dacă ar fi să aleg, prefer FF7 Remake deoarece are mai puțin conținut secundar și se concentrează mai mult pe poveste.

Cu toate acestea, abia aștept concluzia acestei serii. Vreau să văd direcția în care merge, ce se întâmplă cu aceste personaje pe care am ajuns să le îndrăgesc.

Final Fantasy 7 Rebirth este un joc exclusiv PlayStation 5 și poate fi achiziționat de la retaileri, dar și online din magazinul PlayStation.