Microfoane XLR sau microfoane USB?
Microfoanele de tip condenser sunt de două moduri și vei auzi pe multă lume care zice că cele USB sunt mai slab calitative decât cele XLR. Îți explic puțin.
Microfoanele XLR sunt cele tradiționale, au un conector mare cu 3 pini și acestea sunt interfețe analog. Adică nu poți transmite direct la un PC sunetul. Microfoanele XLR trebuie conectate cu un cablu la o interfață audio, o placă de captură de orice fel.
Avantajul acestora este că sunt foarte versatile, stabile și că prin mufele XLR poți face upgrade la orice fel de studio ai mult mai ușor. Dacă treci de la un vlog la un podcast cu 4 invitați ai nevoie de o placă de captură cu 4 canale și 4 fire XLR (alături de 4 microfoane de tipul ăsta). Este alegerea standard în lumea profesioniștilor, sunt mai scumpe, calitatea poate fi mai bună.
Nu e o diferență evidentă de calitate între un microfon XLR bun și unul cu interfață USB, ci doar una de flexibilitate, poți upgrada mai ușor un studio dacă ai interfețe XLR.
Microfoanele de tip condenser, adică cele cum e și HyperX QuadCast 2, au în interior un capacitor care e format din două plăci de metal - prima fiind diafragma. Odată ce sunetul ajunge la diafragmă aceasta vibrează și cauzează o schimbare de voltaj. Acest semnal electric ulterior transmis creează sunetul. E un pic de magie, iar eu am explicat-o în cuvinte simple.
Astăzi, odată cu mufele USB-A și USB-C, microfoanele pot transmite direct sunetul la calculator, fără intervenția unei plăci de captură și sunt ideale pentru cei care nu vor să cheltuiască prea mult de prima oară pentru producție audio și video.
Funcții și modalități de folosire pentru HyperX QuadCast 2
HyperX QuadCast 2 a fost lansat de curând pe piața din România și este un microfon pentru gaming și podcasting care vine într-un pachet ce conține și un stand de metal, dar și un fir destul de lung pentru a fi conectat atât la USB-A, cât și la USB-C. L-am testat comparativ cu microfonul meu de acasă, un Trust destul de ieftin, dar care-și face treaba din pandemie, și pe care-l folosesc pentru interviuri și streaming.
Microfonul înregistrează 24-Bit la 96 kHz, bun și pentru voce, dar și pentru muzică, și vine cu un shock mount nou care îl face să stea mai bine pe suportul de metal sau pe un braț pe care-l agăți pe birou.
Ceea ce mi-a plăcut în mod special la QuadCast 2 e faptul că e versatil, deși e un microfon cu USB. Îți explic de ce.
Ai 2 mari butoane pe acest microfon, mai simplu nu se poate. Ai o rotiță fizică și un buton tactil în partea superioară. Cel tactil comută între volum și mute, atunci când ești într-o conversație, conferință sau într-un interviu și nu vrei ca microfonul să capteze sunet.
- Rotița în schimb e multifuncțională. O apeși cinci secunde și are o funcție diferită.
- Poți să crești volumul microfonului, astfel încât în funcție de cum vorbești sau cât de apropiat stai de microfon volumul să fie mai mare.
- De asemenea, poți schimba volumul playback-ului de sunet, pentru că poți conecta căștile direct în microfon, ca să nu te mai duci până-n PC cu ele.
- Altă funcție este să schimbi nivelul de sunet al monitorizării - adică atunci când faci teste de sunet, cât de puternic să te auzi tu în căști.
Astea sunt funcțiile de bază, dar microfonul este versatil. pentru că poate fi 4 microfoane într-unul singur. Poate fi bidirecțional, adică dacă-l pui între tine și un invitat, să zicem, va lua volumul egal de la ambii. De asemenea, poate fi stereo, dacă ai 3 direcții de monitorizare a sunetului, ca și cum ar fi plasat pe un birou circular și voi ați fi 3 oameni. Omnidirecțional e simplu, ia sunet cam din toate părțile. Ultima opțiune este cea care se numește de microfon cardioid, adică ia sunetul din direcția în care acesta vine și ignoră ceea ce ai în jur. Aceasta e opțiunea potrivită pentru streaming sau dacă ești singur în fața microfonului.
Cum se aude HyperX QuadCast 2?
În testele pe care le-am făcut eu microfonul a avut un sunet foarte clar și fără ecou, a preluat precis vocea și mi s-a părut, fiind și un pic mai scump, mai clar decât microfonul meu personal. Ca folosire o distanță de aproximativ 20-30 de centimetri este numai bună pentru a prinde tot, dar îl poți folosi și mai lejer, în jur de 40-50 de centimetri distanță.
Bineînțeles, că nu are sens să vă povestesc eu despre asta, ci să demonstrez. Și așa cum am scris atunci când aveam 23 de ani - vezi aici cum se aude - urmează un test de sunet cu HyperX QuadCast 2.
Și pentru comparație, iată un test de sunet realizat în aceleași condiții cu microfonul meu personal, un Trust GXT EXXO 256 pe care l-am cumpărat în 2021 cu 380 de lei.
Iluminare RGB și compatibilitate
Microfonul are iluminare RGB pe roșu și poți să o modifici dacă folosești software HyperX NGENUITY pe care-l instalezi pe dispozitivul pe care-l folosești. Tot de acolo poți schimba și volumul de monitorizare al microfonului și să stabilești setările pe care ți le dorești.
Are dimensiuni standard pentru asemenea microfon, nu vine cu burete inclus, dar nici nu ai cum să-l pui, pentru că ai controale tactile pentru el. Îl poți pune pe standul lui dacă ai un birou care-ți permite asta sau poți cumpăra un braț, doar că va trebuie să ai microfonul în fața feței sau la aceeași dimensiune cu buzele, nefiind un microfon pe care să-l poți roti pentru ca sunetul să plece din partea superioară. Adică microfon hipercardioid, că așa se numesc. Atenție la asta când cumperi un microfon, contează mult setupul pe care-l ai pe birou ca să se integreze cât mai bine.
Ce mai trebuie să știi? HyperX QuadCast 2 e compatibil cu PC, Mac, PS5 și PS4, un lucru foarte important dacă faci streaming de pe consolă și vine cu un adaptor. În standard era are un conector USB-C la USB-C, dar are și un adaptor tare folositor de USB-A, mai ales pentru cei ca mine care au mai multe mufe USB-A încă decât cele C.
Un preț foarte corect pentru ceea ce oferă
Te amăgeam la început că nu dai mulți bani dacă-ți faci un ministudio acasă. Și HyperX QuadCast 2 costă 740 de lei, mai mult decât decent pentru feature-urile pe care le are, simplitate și flexibilitatea de a schimba modurile de înregistrare.
În condițiile în care un microfon te va ține mai bine de 3-4 ani, e o investiție mai mult decât decentă. Ca o comparație, un Shure SM7B, care e un XLR ce e reperul zonei de streaming și podcasting costă 1840 de lei. Varianta lui mai mică e 800 de lei. Dacă vrei ceva micuț, RODE are câteva variante de tip podmic la 1.000 sau la 425 de lei. Un AudioTehnica AT2020USB-X pe care-l avem la birou e 630 de lei, dar acela nu are un stand extraordinar de stabil din punctul meu de vedere.
HyperX QuadCast 2 vine doar pe negru, deși versiunile sale anterioare, cum ar fi QuadCast S au și variantă pe alb care mi se pare mai frumoasă și adaptabilă diferitelor setup-uri. Mai degrabă caută brațe de birou care nu sunt produse de HyperX, că ale lor sunt scumpe, 120 de dolari pe site-ul oficial din afară și în România nu prea le-am văzut. Nu contează așa de mult, un braț de calitate e ieftin și poți să te duci lejer pe la 300 de lei cu unul.
HyperX QuadCast e compatibil cu diferite filete de montaj și brațe, iar shock mount-ul său e ușor de montat și de scos, dacă nu ai nevoie de el. De ce ai nevoie de un shock mount? Dacă e pe birou microfonul și tu tastezi tare, să nu vibreze și să-ți afecteze calitatea și unitatea sunetului.
E greu să găsești și aspecte negative, pentru că pentru ceea ce vrea să fie, HyperX QuadCast 2 e o rețetă numai bună și unitară, la fel ca și sunetele pe care le captează.