Seria de plăci video NVIDIA GeForce RTX 50 a fost lansată în luna ianuarie în acest an, însă, din nou, cererea a fost mare și abia acum stocurile s-au mai stabilizat și poți cumpăra o placă video de nouă generație pentru PC, indiferent că-l vrei pentru jocuri video sau pentru editare și grafică.
GeForce RTX 5080 vine cu mai multă putere decât 4080 și cu tehnologii mai noi precum DLSS 4, enconding și decoding de filmări 4:2:2 și eficiență mai mare în sarcinii AI.
Pentru gaming, marea noutate este legată de Multi Frame Generation, adică îmbunătățire a performanței FPS-ului cu ajutorul AI.
Frame generation clasic 2x înseamnă introducerea unui frame generat de AI între două frame-uri procesate de placa video. Acum există Frame generation 3x care introduce 2 cadre generate cu AI între 2 cadre procesate, apoi la 4x se introduc 3 cadre generate cu AI între cele 2. Asta înseamnă un FPS mai mare, însă și un input lag crescut. Dar intrăm în detalii la secțiunea de gaming.
Pe partea creativă și AI avem mai multă putere, memorie VRAM mai rapidă.
Din păcate, prețurile din magazinele din România (și din lume) încă sunt mai mari decât prețul recomandat de producător (Nvidia), iar modelele RTX 5080 nu le găsești cu mai puțin de 7000 de lei, deși prețul recomandat este de cam 5800 de lei. Nu știu când prețurile vor ajunge la suma recomandată, dar sunt semne bune și au mai scăzut. Acum hai să vedem cum este acest model de la MSI și ce aduce în plus față de placa de bază a NVIDIA.
Unboxing și design
La fel ca toate plăcile de la alți producători, și aceasta de la MSI este una cu trei ventilatoare, nu două cum este modelul Founders Edition de la NVDIA. Ceea ce înseamnă că este puțin mai lungă. Însă totuși, acest model chiar este decent ca dimensiune cu aproximativ 30 cm lungime și 5 cm grosime. Mult mai mică decât mamutul pe care-l aveam înainte, modelul Gigabyte Aero RTX 4080 Super cu 34 cm lungime și 7 cm grosime. Interesant este că în pachetul MSI se regăsește și un suport pe care-l poți folosi pentru a te asigura că nu se întâmplă nimic cu portul plăci video, fiind mai grea la 1046 de grame, însă cei de la Gigabyte nu au inclus un astfel de stand în pachetul lor, placa Aero fiind mai mare și mai grea la 1360 de grame. Poți să folosești sau nu standul inclus. Oricum, tare din partea MSI că l-au pus în pachet.
Tot în pachet mai este inclus si adaptorul pentru conexiunea de 16 pini a plăci video. Nu e o soluție estetică, dar e funcțională. Eu vă recomand să vă cumpărați un cablu de 16 pini și o să arate mai bine.
Altfel la specs, placa de la MSI e similară cu modelul de bază NVIDIA. Adică are 16 GB memorie virtuală GDDR7 cu o viteză de 30 Gbps, 3 porturi DisplayPort 2.1 și un port HDMI 2.1, frecvența maximă de 2655 MHz cu MSI Center și cea standard de boost de 2640 MHz, puțin mai mult decât cea a NVIDIA de 2620 Mhz. Placa are 10752 de nuclee CUDA cu un consum total de 360W (în jocuri am văzut cel mult un consum de 280W). NVIDIA și MSI recomandă o sursă de 850W în PC, dar vă spun că funcționează și cu una de 800W cum am eu.
Placa nu are RGB, are un design destul de cuminte, iar acest model Shadow este discret și se poate integra în orice fel de build. Pentru acest review am instalat placa video în vechiul calculator, dar pregătim un upgrade despre care vă povestim mai multe în curând. Așadar, în unele situații, placă video s-ar putea descurca și mai bine în scenariile în care actualul procesor nu face față. PC-ul în care am instalat-o are un procesor Ryzen 5 5600x, 32 GB memorie RAM DDR4 și o placă de bază ASUS. Pe viitor ne ducem către un procesor cu mai multe nuclee și memori DDR5. Dar hai să vedem cum se descurcă placa video în acest scenariu.
Performanță în jocuri
Toate testele au fost făcute la cele mai înainte setări grafice și la rezoluție 4K, deci best of the best din acest moment. Altfel am mai activat și dezactivat ray tracing și am schimbat modelele de DLSS și de Multiframe generation.
Cyberpunk 2077
RTX 5080 asigură 73 de FPS fără DLSS la rezoluție 4K, apoi cu DLSS Auto ajungem la 111 FPS și când activăm Frame Generation ne ducem în numere uriașe cu 189 FPS la 2x și 313 FPS la 4x frame gen.
Cu presetul Path Tracing activat jocul devine greu de procesat pentru placă video și are 17,8 FPS fără DLSS, dar ray tracing cere DLSS și pe modul auto are 54,1 FPS, iar cu frame generation se dublează numărul la 107 FPS, iar cu frame gen 4x ajunge la 178,4 FPS.
Cum se compară cu RTX 4080 Super? Pe setări Ultra am avut o medie de 50 de FPS, iar cu DLSS Quality activat am ajuns la 64 de FPS. Cu ray tracing ultra și DLSS Quality în schemă am avut o medie de 67 de FPS, iar când am activat ray reconstruction am scăzut la 34 de FPS. Însă ca să-l duc la peste 60 de FPS nu a fost greu și am trecut de la DLSS Quality la Performance și am avut 50 de FPS, iar cu Frame Generation am ajuns la 71 de FPS.
Black Myth Wukong
Black Myth Wukong este un joc mai demading și avem 43,3 FPS pe setări Cinematic fără DLSS, apoi cu DLSS Performance ajungem la 76,2 FPS și la 128,1 FPS cu frame gen, iar pe modul 4X ajungem la 223 de FPS.
Când activăm RT Very High avem 15,2 FPS în mod nativ, apoi 44,6 cu DLSS Performance, 78,3 cu frame generation 2x și 147,9 FPS cu frame gen 4x.
Assassins Creed Shadows
Și acest joc are presetare de raytracing și în modul hideout only (care nu apare în acest benchmark) avem 51,3 FPS în medie fără DLSS apoi 73,5 FPS în modul performance și 120 FPS cu frame gen 2x activat, iar cu modul 4x am ajuns la 219 FPS.
Dacă activăm opțiunile de ray tracing ale jocului atunci mai scade puțin performanța cu 36,7 FPS în modul nativ, apoi 61,6 FPS cu DLSS Performance, 108 FPS cu frame gen și 189,9 cu multiframe generation 4x activat.
Deci după cum putem vedea, RTX 5080 e suficient de performantă pentru a rula jocuri cu setări grafice maxime la rezoluție 4K. Iar DLSS face posibil să joci cu un framerate bun și cu ray tracing activat. Iar multiframe generation îți permite să ajungi la o medie de cadre pe secundă impresionantă. Peste 300 de FPS în Cyberpunk 2077 la rezoluție 4K!
Latența cu Multiframe generation
Pentru că aceste cadre generate de AI sunt introduse între cele procesate de placa video în mod automat se crește latența sau lag-ul. În jocuri când activezi frame generation se activează automat și tehnologia NVIDIA Reflex pentru a combate acest lag și o face chiar bine.
Am testat lagul în Cyberpunk 2077, Black Myth Wukong și Marvel Rivals, hero shooter competitiv. Rezultatele variază. În jocul celor de la CD Projekt Red am văzut o latență mare în modul nativ pe cele mai înalte setări cu ray tracing pentru că e greu de randat, DLSS Auto scade latența la 40,8 ms, apoi în mod așteptat frame generation o crește la 54,6 ms, dar în mod neașteptat MFG 4x nu e cu mult mai mare la 53,2 ms. 50 ms nu e mult și e o experiență de joc foarte bună. Latența consolelor de pe piață este în jur de 50 ms.
În Black Myth Wukong cea mai bună lanteță a PC-ului am văzut-o cu DLSS Performance și cu Frame Gen 2x cu 44,5 ms, apoi a crescut la 52 ms cu DLSS performance și a ajuns la 48,4 ms cu frame gen 4x. Fără DLSS am avut 99,1 ms.
Și în Marvel Rivals vedem o creștere a lanteței, dar nu în mod dramatic și un gamer obișnuit nu cred că și-ar da seama.
O să mai testez și în alte jocuri, dar până acum multi frame generation chiar mi se pare ok, aduce performanță, fără a crește prea mult lag-ul. Dacă nu joci competitiv atunci nu prea văd motive ca să nu activezi frame generation din punct de vedere al latenței. Poate mai apar anumite artefacte vizuale, dar lagul este ok și cu frame generation pentru gaming casual. Hardcore gamers și competitivi pot rămâne la DLSS + Reflex și fără frame generation.
Performanță în editare și alte sarcini creative
Formatul de culoare 4:2:2 poate reține aproape la fel de multe informații despre culoare ca 4:4:4, reducând în același timp foarte mult dimensiunea fișierului. Acest lucru îmbunătățește gradarea culorilor și chroma keying - utilizarea informațiilor despre culori pentru a izola o anumită gamă de nuanțe - maximizând în același timp eficiența și calitatea. Deci ai mai multă informație de culoare decât 4:2:0 și fără ca dimensiunea fișierului să crească prea mult. În trecut, ca să lucrezi cu acest format în editare trebuia să creez proxi-uri și pentru mine era o bătaie de cap în plus și de aceea nu filmam în 4:2:2.
Odată cu serie RTX 50 pot face asta fără probleme deoarece experiența de editare și de export este aceeași ca și cu 4:2:0, dar cu o calitate mai mare a imaginii. Am făcut mai multe teste în Davinci Resolve 20 și am avut 2 clipuri de 5 minute filmate în cele două formate și pe RTX 4080 Super nu aveam activitate la encode și decode pe formatul 4:2:2 și de asta se ocupa procesorul, iar al meu fiind unul mai vechi nu se mișca extraordinar. Cu RTX 5080 sarcina e preluată de placa video și nu am avut nicio problema de playback, iar exportul a fost făcut foarte rapid într-un minut.
RTX 5090 are 3 astfel de encoder NVEC și performanța poate fi și mai bună, RTX 5080 are 2 encoder și RTX 5070 are un encoder. În testele Puget Bench Premiere Pro, cât și în cel de Blender RTX 5080 a avut scoruri mai bune decât vechiul RTX 4080 Super, dar nu cu mult cu cam 5-7%. Nu e o diferență extraordinară, dar este acolo.
Pe partea de AI v-am povestit cum ați putea folosi o placă video pentru a genera imagini, pentru a creat un chatbot și așa mai departe. Cu RTX 5080 puteți face același lucru, doar că mai bine deoarece potrivit NVIDIA puterea în TOPS a lui 5080 este de 2,5 ori mai mare decât cea a lui RTX 4080 Super.
Zgomot și răcire
Înainte să închei să vă spun puțin și despre temperaturi și zgomot. MSI a făcut o treabă destul de bună aici și cel mai mult am văzut 70 de grade celsius în jocuri, însă în general a stat undeva între 60 și 65 de grade, departe de limita de 88 de grade. Asta în condițiile în care am făcut și un overclock mic cu software-ul NVIDIA, iar frecvența de boost a fost pe la 2800 Mhz, mai mare decât cea de pe modelul Founders Edition cu 2620 Mhz. Placa este destul de silențioasă și heatsinkul este mare, iar ventilatoarele pornesc doar atunci când este nevoie. În regim de office work ventilatoarele nici nu au pornit și le-am văzut învârtindu-se doar în jocuri și în alte sarcini care solicită sistemul mai mult.
Concluzie
MSI Shadow 3x GeForce RTX 5080 este placa video bună, demnă de un PC next-gen. Da, sigur nu este la fel de performantă ca fratele mai mare RTX 5090 cu 24 GB VRAM, dar e și la un preț mult mai mic, chiar dacă încă mare în acest moment. Pentru lucrul nostru cel mai mult mă entuziasmează faptul că are encoding și decoding nativ pentru filmări 4:2:2 și asta înseamnă că putem produce un video de o calitate și mai bună, fără să sacrificăm timp pentru editare și procesare.
DLSS este un „game changer” în jocuri video și practic eu îl am activat acum în orice joc. Calitatea vizuală este excelentă, iar performanța este îmbunătățită. Apoi mai este Multi Frame Generation, care mie îmi place în anumite scenarii. Vreau să o testez mai mult. Venind de la un RTX 4080 Super îmbunătățirea nu este dramatică, dar este acolo atât în jocuri, cât și în alte sarcini creative.
Dacă vrei să-ți faci upgrade la PC atunci eu ți-aș recomanda RTX 5080 dacă permite bugetul deoarece vine cu Multi frame generation care cred că va deveni și mai bun pentru gaming și enconding și decoding 4:2:2 dacă ai nevoie pentru video. Dacă nu te interesează niciunul dintre aceste aspecte atunci poți să iei și un RTX 4080/4080 Super dacă le găsești la un preț mai bun.