În 2018 NVIDIA a lansat seria de plăci video GeForce RTX 20 și odată cu acestea și tehnologii noi precum ray tracing și DLSS. Ray Tracing este o tehnologie de redare cât mai fidelă a umbrelor și reflexiilor și astfel creșterea imersiunii vizuale în lumea unui joc.

Pe de altă parte DLSS este o tehnologie de upscaling care îi permite PC-ului să redea un joc la o rezoluție internă mai mică apoi folosind AI să o aducă la rezoluția nativă a display-ului. Asta înseamnă o creștere a performanței, a numărului de cadre pe secundă deoarece GPU-ul nu mai trebuie să proceseze imagini la rezoluție 4K, de exemplu, ci le poate procesa la rezoluție FHD, apoi folosind upscaling sunt redate privitorului la rezoluție 4K.

Am început cu această mică istorie deoarece plăcile din seria GeForce RTX 20, precum 2080 Ti-ul meu, erau singurele care puteau folosi ray tracing. Îmi aduc aminte că experiența nu era extraordinară, fiind foarte taxantă asupra sistemului. Între timp, ray tracingul și DLSS-ul s-au îmbunătățit, iar NVIDIA a mai scos două generații de plăci video cu mai multe nuclee Tensor fiind capabile să susțină mai bine un joc cu ray tracing activat.

Ce trebuie să știi despre plăcile GeForce RTX seria 40

Dacă vrei să faci și tu un upgrade la un GeForce RTX din seria 40 atunci trebuie să știi că acestea sunt plăci video mari. Acest GeForce RTX 4080 SUPER de la Gigabyte este de două ori mai gros decât GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition, având un heatsink uriaș. Acesta are cam 15 cm, iar în cazul meu mi-a blocat un PCI-Express Port pe care-l foloseam cu un SSD. De asemenea, e mai lungă și are un conector de 12 pini ce necesită utilizarea unui adaptor. Acesta este mare, urât și imediat mi-am comandat un cablu ca să nu folosesc adaptorul. De reținut, dacă vrei să faci la fel să cumperi cablul aceeași firmă cu sursa ta. Eu luasem inițial unul de la Deepcool și nu s-a potrivit la sursa Seasonic. Am făcut retur și l-am luat pe acesta, care este mai mic și mai discret.

Înainte să vorbim despre jocuri, teste și editare video aș vrea să-ți mai zic ceva. Ține cont de ce procesor ai deoarece s-ar putea să nu poți să utilizezi la maximum noua ta placă video. Eu am un procesor Ryzen 5 5600X, unul midrange de acum câțiva ani, și se descurcă în continuare foarte ok, dar odată cu acest upgrade am observat că în unele jocuri nu poate procesa la fel de repede pe cât ar vrea placa video și astfel numărul de FPS se blochează undeva. În mod ideal, pentru acest GeForce RTX 4080 SUPER ar trebui să schimb procesorul în curând, însă asta nu mă oprește să beneficiez de viteză sporită în jocuri și aplicații.

Cum arată un salt de două generații și cum se descurcă în jocuri

Am fost curios să văd ce înseamnă acest salt de două generații și mai jos vedeți cum a funcționat GeForce RTX 2080 Ti și GeForce RTX 4080 SUPER în aceleași trei jocuri.

La rezoluție 1440p în Cyberpunk 2077 pe setări grafice Ultra GeForce RTX 2080 Ti a obținut 64 de FPS, în timp ce 4080 Super aproape a dublat nr de FPS la 100. Cu Ray Tracing Ultra și DLSS Quality am văzut 46 de FPS pe GeForce RTX 2080 Ti și 67 de FPS pe 4080 Super. Apoi Cyberpunk 2077 mai are un mod de ray tracing numit Overdrive în care introduce path tracing și ray reconstruction, tehnologii și mai complexe de redare și mai fidelă a luminii, umbrelor și reflexelor într-un joc video.

E un proces foarte intens și asta se vede în media de 23 de FPS de pe GeForce RTX 2080 Ti, în timp ce noua placă NVIDIA atinge un respectabil 60 de FPS cu DLSS Quality activat, bineînțeles. Asta înseamnă că jocul arată excelent și 60 de fps asigură un gameplay lin. Dacă vrei mai mult FPS, mai am o soluție pentru tine. Se numește Frame Generation și este folosit AI pentru a genera un cadru care nu este procesat de placă între alte două: cadru procesat de placă, cadru generat, cadru procesat, cadru generat și tot așa. În teorie poate dubla numărul de cadre pe secundă, iar în practică cam așa este deoarece în Cyberpunk pe aceleași setări am trecut de la 60 de fps la 94 de FPS. Despre Frame Generation o să mai vorbesc, dar acum hai să mai vedem alte două jocuri.

Cu GeForce RTX 2080 Ti am avut 57 de FPS în Starfield pe setări Ultra și 70 de FPS cu DLSS Qualty, iar cu noua placă video am văzut 92 de FPS cu setări Ultra și 93 FPS cu DLSS Quality. Aici intervine ceea ce ziceam anterior. Starfield este un joc care folosește mult procesorul și asta îl împiedică să lase placa să aducă un număr de cadre și mai mare. Cum știi asta? Pentru că GeForce RTX 4080 SUPER funcționează la 60-70% capacitate.

În Alan Wake 2 am avut 48 de FPS pe setări High cu placa video veche și 28 FPS cu ray tracing high activat și DLSS Quality. Cu GeForce RTX 4080 Super am avut 76 de FPS pe high și 62 FPS cu ray tracing high, iar cu frame generation activat am ajuns la o medie de 109 FPS.

NVIDIA GeForce RTX 4080 Super pentru DLSS 3.5 cu ray reconstruction și frame generation

Ray reconstruction sau reconstrucție de raze creează imagini de mai bună calitate pentru jocurile și aplicațiile intensive de tip ray-traced. Această funcție avansată de randare neurală cu inteligență artificială îmbunătățește calitatea imaginilor ray-traced pentru toate GPU-urile GeForce RTX, surclasând denoiserii tradiționale reglate manual prin utilizarea unei rețele de inteligență artificială antrenate de un supercomputer NVIDIA. Rezultatul îmbunătățește efectele de iluminare, cum ar fi reflexiile, iluminarea globală și umbrele, pentru a crea o experiență de joc mai imersivă și mai realistă.

Este echivalentul digital al obiectelor din lumea reală iluminate de fascicule de lumină și al traseului luminii care este urmărit de la ochiul privitorului până la obiectele cu care lumina interacționează. Asta oferă o imagine mult mai reală și convingătoare.

Această tehnică a venit odată cu DLSS 3.5 pentru prima dată cu Cyberpunk 2077 în septembrie 2023, cu expansionul Phantom Liberty, și cu Alan Wake 2 în octombrie anul trecut. Următorul joc care ar trebui să primească DLSS 3.5 cu ray reconstruction este Black Myth: Wukong ce se va lansa în august anul acesta, apoi la finalul lunii vinei Star Wars: Outlaws tot cu DLSS 3.5 și ray reconstruction.

După cum ați văzut anterior, NVIDIA GeForce RTX 4080 SUPER e suficient de performantă cât să ruleze cele două jocuri cu ray reconstruction și path tracing activat la rezoluție 1440p cu DLSS Quality smooth la cam 60 de FPS. Iar jocurile arată excelent în opinia mea, mai naturale, cu un contrast mai mare și cu o iluminare mai bună. În articol vedeți mai multe comparații din Cyberpunk și vă invit să vă le analizați să vă uitați la umbre, la lumini și felul în care interacționează cu mediul înconjurător. Eu personal sunt adeptul ray tracingului și-mi place să-l activez în jocuri, însă trebuie să știți că nu tot timpul imaginea ray traced va fi mai impresionantă vizual, ci va fi una mai naturală, mai reală. Dacă preferi asta atunci bagă ray tracing și DLSS.

O altă tehnologie care mie îmi place și care este disponibilă doar pe plăcile din seria GeForce RTX 40 și un motiv pentru care am vrut să fac acest upgrade este Frame Generation. Frame Generation generează cadre complet noi, nu doar pixeli cum se întâmplă în cazul DLSS, oferind creșteri mari ale performanței.

Noul accelerator Optical Flow Accelerator analizează două imagini secvențiale din joc și calculează datele vectorilor de mișcare pentru obiectele și elementele care apar în cadru, dar care nu sunt modelate de vectorii de mișcare tradiționali ai motorului de joc. Perechi de câte două cadre din joc, împreună cu vectorii de mișcare ai motorului și ai fluxului optic, sunt apoi introduse într-o rețea neuronală convoluțională care analizează datele și generează automat un cadru suplimentar pentru fiecare cadru randat de joc. Combinarea cadrelor generate de DLSS cu cadrele de super-rezoluție DLSS permite ca DLSS 3 să reconstruiască șapte optimi din pixelii afișați cu ajutorul inteligenței artificiale, sporind ratele cadrelor de până la 4 ori față de cele fără DLSS.

Deoarece DLSS Frame Generation se execută pe GPU, poate crește numărul de FPS chiar și atunci când jocul este blocat de CPU. În cazul jocurilor limitate de CPU, cum ar fi cele care au o fizică intensă sau care implică lumi mari, DLSS 3 permite GPU-urilor GeForce RTX 40 Series să redea jocul la o rată de cadre de până la două ori mai mare decât cea pe care CPU-ul este capabil să o calculeze. Adică ce vă povesteam la început cum că procesorul actual este nițel cam slab pentru această placă video și nu o lasă să se desfășoare la potențialul maxim. Ei bine, Frame Generation deblochează asta și aduce un FPS mai mare. Pentru că vorbim de un frame extra băgat la mijloc se introduce și ceva latență în plus a sistemului, adică timpul dintre procesarea cadrului și afișarea acestuia pe ecran și reacția mouse-ului și tastaturii. De aceea, atunci când activezi frame generation se activează automat și NVIDIA Reflex, o tehnologie reducere a latenței.

În testele mele am observat o creștere a latenței cu cam 20 ms în cazul activării Frame Gen în Cyberpunk 2077 de la 30-40 ms fără frame gen la 50-60 ms cu frame gen. Pentru mine și pentru jocuri non competitive eu cred că e foarte ok și jocul se simte foarte bine în continuare.

Gaming competitiv și gaming la rezoluție 4K

Pe de altă parte, în jocuri competitive am văzut o îmbunătățire activând Reflex. În XDefiant am scăzut de la 18 ms în mod normal, la cam 10-11 ms activând Reflex și Boost Mode.

Deci există soluții și pentru cei care vor o fidelitate mare a imaginii, dar și pentru cei care vor o latență cât mai scăzută pentru a putea fi mai buni și pentru a reacționa mai repede.

Pentru că am fost curios să văd cum se descurcă și la rezoluție 4K, am conectat PC-ul cu un HDMI la televizorul 4K și am lansat benchmark-ul Cyberpunk 2077. Pe setări Ultra am avut o medie de 50 de FPS, iar cu DLSS Quality activat am ajuns la 64 de FPS. Cu ray tracing ultra și DLSS Quality în schemă am avut o medie de 67 de FPS, iar când am activat ray reconstruction am scăzut la 34 de FPS. Însă ca să-l duc la peste 60 de FPS nu a fost greu și am trecut de la DLSS Quality la Performance și am avut 50 de FPS, iar cu Frame Generation am ajuns la 71 de FPS.

NVIDIA GeForce RTX 4090 este placa ideală pentru gaming la rezoluție 4K, dar și GeForce RTX 4080 SUPER se descurcă foarte bine și așa, în funcție de joc și de ce setări alegi. Iar dacă ești super competitiv și joci mult la 1080p cu o rată de refresh mare, nu vei avea probleme cu această placă, iar eu am văzut peste 200 de FPS în XDefiant și Call of Duty (se ducea și mai mult dacă nu era ținut de procesor).

Editare video, grafică, ilustrație și AI

Pentru că suntem adulți și cu treabă și nu ne jucăm tot timpul, nu pot să închei acest material fără să vorbesc și de performanța în aplicații. Edităm zilnic clipuri video la start-up.ro și pentru această sarcină ai nevoie de o placă video performantă. Unele clipuri sunt simple, altele complexe cu multe elemente grafice, efecte și așa mai departe.

Am folosit Davinci Resolve 18.6 și am fost mulțumit de performanța oferită. Totuși editarea video nu este doar despre placă video, ci și despre procesor. Însă chiar și așa nu am avut probleme cu playback pentru clipuri video 4K cu un bitrate mare filmate cu camerele Sony. Un clip 4K cu multe alte clipuri 4K, burtiere, tranziții și elemente grafice presărate pe el de 10 minute a fost exportat în 3 minute si 33 de secunde.

Am încercat chiar și funcții smart ale programului care folosesc AI-ul precum Smart Reframe, Magic Mask și placa video pune mușchiul la bătaie și procesează rapid astfel de taskuri. De exemplu, un Magic Mask, care urmărește subiectul într-un clip, a fost efectuat în cam 18-19 secunde, adică o performanță foarte bună.

Apropo de AI, dacă-ți place să te joci cu aplicații care generează imagini local atunci află că o placă performantă te va ajuta aici. Chiar recent cei de la NVIDIA au anunțat că accelerarea TensorRT va fi disponibilă în curând pentru Stable Diffusion 3 - noul și foarte anticipatul model text-to-image al Stability AI - sporind performanța cu 50%.

Am efectuat câteva teste de benchmarking în aplicații precum Blender, Octane și am profitat să văd și ce efect au schimbarea de drivere asupra acestor teste. În aplicația NVIDIA poți schimba tot felul de setări, dar și poți actualiza sau schimba driverele plăcilor video. Poți alege între drivere Game Ready pentru optimizare și performanță în cele mai noi jocuri sau Studio Drivers pentru performanță în aplicații precum Blender, Davinci Resolve, Omniverse și altele.

În testul de Blender Benchmark efectuat cu driverele Game Ready și Studio Drivers nu am văzut diferențe mari, ba chiar unele proiecte au fost randate mai repede cu cele Game Ready. Pe de altă parte, în testul Octane am văzut rezultate mai bune cu driverele Studio. Ideea este că poți trece ușor și repede de la unele la altele în funcție de ceea ce ai nevoie.

Așa ca recapitulare dacă vreți să faci un upgrade la o placă video GeForce RTX 40 trebuie să țineți cont și de ce procesor aveți. Nu puteți pune un GeForce RTX 4090 cu un procesor foarte slab și să vă așteptați la rezultate wow. Vă recomand să cumpărați un cablu 12vhpwr - pcie 8 ca să arate mai bine în carcasă, iar GeForce RTX 4080 SUPER mi se pare o placă video foarte bună pentru gaming 1440p la peste 60 de FPS cu ray tracing activat și chiar merge și la rezoluție 4K, cu anumite ajustări. Pe partea de productivitate, creare imagini 3D și editare video este excelentă și-și face treaba foarte bine cu cam orice proiect video ai avea de-a face, dar și aici este important procesorul deoarece ai nevoie de unul cu mai multe nuclee pentru a procesa ce se întâmplă acolo.

Nu în ultimul rând, o placă video GeForce RTX 4080 SUPER îți putea fi de folos dacă te uiți în zona asta de AI, de generare de imagini chiar și creare de clipuri cu AI deoarece poate accelera procesul de creare și randare.