Înainte să trec la calitatea sunetului și la experiența de utilizare, trebuie să-ți vorbesc despre design. În primul rând, atât boxele cât și soundbarul au un design premium, sunt realizate din materiale de calitate și sunt plăcute la atingere. Noi am avut modelele pe negru, însă există și pe alb. Spre deosebire de Sonos One SL, Sonos Beam are și un strat textil de jur împrejur.

Aspectul este unul minimalist și cred că atât soundbarul cât și boxele se potrivesc într-o casă modernă, fără probleme. Un alt lucru care mi-a plăcut în mod deosebit a fost faptul că soundbar-ul nu este plat în partea de sus, ci are o adâncitură. Nu știu dacă asta are doar o funcție estetică sau și ajută la propagarea sunetului.

Toate produsele Sonos au butoane capacitive deasupra: două pentru volum, unul pentru play/stop și soundbar-ul are și un buton de microfon pentru Alexa sau asistentul Google. Iar fanii Apple se pot bucura deoarece produsele suportă AirPlay pentru o redare mai facilă a melodiilor.

În ceea ce privește dimensiunile, în cazul Beam vorbim despre un produs cu o lungime de 65 de centimetri, o lățime de 10 cm și o înălțime de aproape 7 cm. Cântărește 2,8 kilograme, poate fi amplasată în fața televizorului sau pe perete și în cutie este inclus un cablu HDMI ARC și un adaptor de cablu optic. În spate avem un port de încărcare, un port ethernet pentru conectare la internet prin fir, port HDMI și un buton pentru împerechere.

One SL are o formă dreptunghiulară cu 16 cm înălțime și 12 cm lățime și lungime și cântărește 1,8 kilograme.

Ca să le instalezi nu ai nevoie decât de prize, o conexiune Wi-Fi și un smartphone cu aplicația Sonos instalată. Dispozitivele se conectează automat la rețeaua Wi-Fi apoi le poți împerechea sau le poți folosi separat în diferite camere.

Problema este că dacă schimbi rețeaua Wi-Fi la care te-ai conectat prima oară este mai dificil să te conectezi la a doua. Și de multe ori soluția este să dai reset la setările din fabrică pentru produse.

Sistem audio wireless

Aplicația este destul de ușor de utilizat și intuitivă. Poți grupa produsele pe camere (de exemplu: soundbar în sufragerie, o boxă în bucătărie și una în dormitor) și poți alege serviciile de streaming favorite (cred că sunt peste 100 de unde ai de ales, printre care și cele mai importante ca Spotify, YouTube Music sau Deezer). Tot din aplicație poți alege dintre sutele de posturi radio cu ajutorul TuneIn.

E foarte bine că poți să redai muzică pe doar un dispozitiv sau pe toate în același timp. Poți să asculți aceeași muzică în toată casa sau fiecare poate să asculte ce vrea. Tot din aplicație poți regla volumul pentru fiecare dispozitiv în parte și poți seta nivelul de bass sau de tremble.

Tot la funcționalitate trebuie să menționezi faptul că produsele funcționează cu Amazon Alexa și cu Google Assistant, deci pot răspunde la comenzi vocale (play X, turn the volum down etc), însă, pentru a le utiliza astfel în România trebuie să schimbi țara în contul Sonos. Altfel îți va spune că asistentul vocal nu este disponibil la noi în țară.

De asemenea, aplicația suportă mai mulți utilizatori și fiecare membru al familiei ar putea să-și facă un playlist comun sau să controleze sistemul audio. În plus, din aplicație poți dezactiva funcția butoanelor capacitive, ce poate fi util dacă cumva ai o pisică care decide să se așeze pe butonul de volum.

Tot în aplicație găsești și alte două funcții interesante la soundbar: night mode și speech enhancement. Primul mod este util atunci când privești filme seara și nu vrei să-ți deranjezi vecinii. A doua funcție face ca dialogul să se audă mai bine, mai clar, chiar și în momentele de acțiune pline de explozii. Din ce îmi dau seama, funcția reduce din bas și din sunetul atmosferic, în timp ce ridică volumul și claritatea vocilor personajelor.

Am folosit sistemul atât legat, cât și dezlegat și am rămas plăcut impresionat. Sonos Beam are patru woofers full range pentru a acoperi întreaga gamă de sunete și un tweeter pentru voci. Tot la interior găsim și radiatoare pasive ce plimbă aerul și adaugă o căldură plăcută sunetului. Sonos One SL are două amplificatoare digitale clasa-D, un mid-woofer și un tweeter.

Și acum să trecem și la partea cea mai importantă: calitatea sunetului. Pe scurt, e ce trebuie. În primul rând, volumul de care sunt capabilele boxele și soundbarul este unul mare și pot umple cu ușurință chiar și sufrageriile mai mari dintr-o locuință. Și nici la volum maxim nu am auzit distorsiuni ale sunetului.

Am ascultat muzică, radio, podcasturi, am urmărit filme online și offline, m-am uitat și la canalele TV tradiționale și m-am și jucat pe PlayStation. Deci pot să zic că am trecut prin toate scenariile de utilizare. Muzica se aude bine, clar, are suficient de mult bass și echipamentul este suficient de performant să redea sunetul pe întregul palier de frecvențe.

De exemplu, am ascultat melodia Lovesong de la Adele ce are un intro cu chitară rece. La sistemul 2.1 poți auzi felul în care coarda este ciupită și la început se aude o primă chitară din stanga, apoi intervine alta în dreapta, iar atunci când vocea lui Adele apare în melodie o simți venind din centru, din dreptul soundbarului. Pe parcursul piesei intervin și alte instrumente, însă niciodată nu am simțit că sunt amestecate.

În timpul filmelor, sistemul Sonos este capabil să preia atât sunetele înalte, cât și basul cutremurător caracteristic scenelor de acțiune. Este o experiență excelentă de home-cinema. Ce am observat în timpul filmelor este că prin soundbar erau emise majoritatea sunetelor, în timp ce din cele două boxe se auzeau sunetele atmosferice. Diferența dintre redarea sunetului doar prin soundar și redarea sunetului prin soundbar alături de cele două One SL este substanțială.

Atunci când privești un film pe sistemul 2.1 simți un sunet mai plin, care te învăluie mai bine și poți sesiza mai bine atât sunetul pe frecvențe înalte, cât și pe cele joase (fie că sunetul unei clape de pian sau un murmur de bas). În același timp, scena de sunet este mai mai mare, deci spațierea este mai bună și simți când un sunet vine din dreapta sau din stânga.

Pentru fanii Dolby Atmos trebuie să le spun că acest sistem nu suportă această tehnologie și cel mult poți merge către un sistem 5.1 format din soundbar, 2 One SL și un subwoofer. Totuși, un leak recent indică faptul că Sonos este interesată să lanseze difuzoare Sonos Atmos Surrounds ce ar putea proiecta sunetul în laterale și în sus, ca să te simți prins în acțiune.

Per total, experiența este una plăcută, dar prețul pe care trebuie să-l plătești este unul destul de ridicat. Sonos Beam se vinde acum cu aproximativ 2000 de lei, în timp ce o boxă One SL este aproximativ 900 de lei. Deci pentru sistemul 2.1 ar trebui să scoți din buzunar în jur de 3800 de lei.

Într-un final, am fost impresionat de calitatea de construcție și de calitatea sunetului, de modularitatea sistemului, însă prețul ridicat poate îndepărta potențialii clienți. Dacă dorești să-ți faci un sistem 2.1 cu un soundbar și cu două boxe One SL ajunge să te coste destul de mult, iar eu îți recomand fie să alegi doar soundbarul Sonos Beam, deoarece face o treabă bună de sine stătător, sau să te reorientezi către al soundbar 2.1 mai ieftin care ar putea să-ți ofere o experiență similară.

Pe de altă parte, dacă vrei flexibilitate atunci acest sistem ți-ar putea fi util deoarece oricând ai putea să muți cele două boxe în alte camere și să le desperechezi din aplicație.

Puncte pro

+ construcție premium