Când vine vorba de o categorie de preț mai mare, consumatorii de obicei se orientează către brandurile cunoscute, indiferent că vorbim de telefoane, laptop-uri sau televizoare. Simt că nu riscă atunci când aleg un brand cunoscut cheltuind mulți bani. Pe de altă parte, au reticențe să cheltuiască mult pe un brand necunoscut sau cu care nu au experiență.

În cazul de față vorbim de telefoane, deci consumatorii când se uită la telefoane de top se uită la branduri ca Samsung, Apple sau poate Huawei. Sony vine cu o propunere viabilă în această categorie de preț sub forma lui Xperia 1 II. Citește mai departe dacă ești curios să afli ce oferă Xperia 1 II și cum se compară cu alte telefoane de top

Design + Ecran

La fel ca și telefoanele din trecut ale companiei, Xperia 1 II este un telefon lunguieț cu un raport de aspect de 21:9, pe care-l poți prinde ușor cu o mână, însă mai dificil de ajuns cu degetul în partea de sus. Ecranul are margini negre atât sus, cât și jos, deci fără notch sau perforație. Avem un raport ecran/corp mai mic ca pe alte telefoane, însă un dispaly elegant, simetric. Pe lateral avem buton de pornire/senzor de amprentă și pentru controlul volumului, dar și un buton dedicat pentru fotografie. În trecut nu-i înțelegeam rostul, dar aici datorită noilor aplicații Cinema Pro și Photo Pro este foarte util.

În partea de jos avem un port USB-C, iar sus avem o mufă de căști. Când credeai că nimeni nu va mai implementa așa ceva pe telefoanele de top vine Sony cu Xperia 1 II. De asemenea, o altă „ciudățenie” este faptul că compartimentul pentru cartela SIM și cardul microSD se poate deschide fără cheiță. E foarte util asta pentru cei care filmează și fotografiază mult pe cardul microSD și astfel ai acces la el rapid, ca la camerele foto, atunci când trebuie să-ți descarci producția.

Corpul este dreptunghiular și este plăcut de ținut în mână, iar asta și datorită faptului că nu avem unghiuri drepte, și ușor șlefuite și rotunjinte. În ceea ce privește greutatea, acesta are 181 de grame, deci nu este un telefon foarte greu, dar nici ușor, încât să ai impresia că e de jucărie. Rama este de aluminiu și spatele și fața sunt acoperite de sticlă Gorilla Glass 6.

Pe spate avem modulul de camere foto așezat pe verticală și logo-ul Sony în mijloc. Per total, avem un design curat, elegant. Păcat de sticla de pe spate care atrage foarte multe amprente și zici că e oglindă.

Ecranul lui Xperia 1 II este unul OLED cu o diagonală de 6,5 inci și raport de 84%, dar cu o rezoluție 4K (3840 x 1644 pixeli) și o densitate de pixeli foarte mare de 643 ppi. Este un ecran pentru care poți să salivezi și dacă ar fi avut o rată de refresh de măcar 90 Hz ar fi fost perfect. În schimb Sony a implementat ceva numit „motion blur reduction” prin ar trebui să vedem imagini mai clare și mai rapid și ar trebui să-ți dea impresia unei rate de refreshi mai mare. Am făcut mai multe teste și eu nu am observat nicio diferență cu funcția activată sau dezactivată.

Telefonul are un mod standard de reproducere a culorilor, dar și unul intitulat „creator mode” prin care se încearcă o reproducere cât mai naturală a culorilor și a unui film fie el HDR sau nu. În acest mod, culorile sunt puțin mai desaturate decât cele din modul standard. Îmi place că există un auto creator mod care se activează doar atunci când vezi filme pe Netflix, ceea ce e util dacă vrei culori saturate pe Facebook, dar o reproducție fidelă în filme.

O funcție interesantă pentru pasionații de fotografie este posibilitatea realizării unui balans de alb al ecranului astfel încât să se asigure că fac editările foto corect pe telefon.

Per total, ecranule este foarte bun, avem un panoul OLED de calitate și este o plăcere să urmărești filme, să navighez pe internet sau să te joci. Experiența este completată de un sistem audio format din două difuzoare ce sunt îndreptate spre tine. Acestea se află în muchia telefonului și chiar dacă le acoperi puțin cu degetele sunetul nu este blocat prea mult. Volumul este ridicat și poți să deranjezi un vagon de tren fără probleme. De asemenea, Xperia 1 II are funcția dynamic vibration prin care telefonul vibrează în funcție de sunetul redat. Ar trebui să crească imersiunea, dar e doar deranjant.

Mi-a plăcut să urmăresc filme pe Netflix sau clipuri pe YouTube, dar trebuie să fii conștient că majoritatea conținutului disponibil este 16:9 și pe un asemenea telefon vor apărea margini negre mari pe laterale. Sigur, poți împinge imaginea pe tot ecranul, dar vei pierde informații din partea de sus și de jos. Conținutul nativ 21:9 precum filmele Inception, Mowgli etc arată excelent pe acest ecran.

Specificații + Performanță

La nivel de specificații vorbim de un telefon performant cu componente precum procesor Snapdragon 865, 8 GB RAM și 256 GB spațiu de stocare. Rulează un Android 10 aproape curat și poți să faci cu el tot ce ai vrea cu un telefon în 2020: aplicații, jocuri, mesagerie, multitasking. Nu o să vezi probleme aici. Dacă ții la teste de benchmark atunci află că Xperia 1 II a obținut peste 900 de puncte pe single core și în jur de 3200 de puncte multi-core, adică la fel ca și alte telefoane ce rulează Snapdragon 865.

Unde dezamăgește este la capitolul autonomie. Bateria de 4000 mAh nu e suficient de mare ca să facă față unui ecran luminos 4K. În general, te poți aștepta la o autonomie de o zi de utilizare. Nici la încărcare nu stă extraordinar și se încarcă la cel mult 21 de wați, deși în cutie este inclus un încărcător de 18 wați, sau wireless la 11 wați. Aici e punctul slab, însă nu cu mult mai grav ca alte modele precum Note 20 Ultra sau iPhone 11 Pro.

Nu are nici o autonomie extraordinară, nici încărcare foarte rapidă, dar îl poți utiliza confortabil, mai ales dacă ai un încărcător wireless pe birou.

Camere foto Xperia 1 II

La acest capitol nu avem numere mari de megapixeli ca pe alte terminale, ci trei senzori foto de 12 MP, însă pixelii sunt mai mari ceea ce înseamnă o adâncime de câmp mai naturală și o performanță mai bună în lumină scăzută.

Așadar, avem un senzor de 12 MP f/1.7 wide cu autofocus dual pixel și stabilizare optică, apoi un senzor telefoto 12 MP f/2.4 cu autofocus PDAF, zoom optic 3x și stabilizare optică. Apoi mai avem senzorul ultrawide de 12 MP f/2.2 cu autofocus dual-pixel PDAF. Iar alături de aceste camere avem și un senzor ToF de 0,3 MP pentru detectarea profunzimii de câmp în imagine. Optica este Zeiss și avem și flash LED. Camera frontală este una de doar 8 MP f/2.0.

Pe partea video putem filma 4K până la 60 fps și full HD până la 120 fps, iar imaginea este stabilizată optic și electronic. Din păcate nu poți trece de la o focală la alta atunci când filmezi, deci va trebui să-ți filmezi cadrele cu obiectivul de 24 mm, apoi cel cu 16 mm și cu 70 mm.

Într-un final, Sony a decis să-și folosească expertiza de pe camerele foto pe smartphone și așa au apărut două noi aplicații pe care e musai să le folosești dacă vrei tot ce e mai bun din acest telefon. Este vorba despre Photo Pro și Cinema Pro.

Sigur, poți să folosești aplicația standard de cameră pentru fotografii și clipuri video și vei obține rezultate bune, însă pentru a profita la maximum de ceea ce poate oferi acest smartphone trebuie să fii dispus să te joci în cele două aplicații.

Primul lucru pe care trebuie să-l menționezi este autofocusul și detecția ochiului. La fel ca și pe camerele foto, Xperia 1 II este capabil să găsească ochiul subiectului și să țină focusul acolo. Și poate face asta bine și pe poze, dar și în filmări. Pe lângă faptul că este exact este și foarte rapid. Smartphone-ul poate trage până la 20 de cadre pe secundă cu autofocus activat! Similar cu ceea ce găsești pe aparatele foto profesioniste. Asta este posibil cu senzorul principal de 24 mm, iar pe cel telefoto și ultrawide, viteza este de 10 cadre pe secundă.

Aici găsești mai multe exemple de fotografii realizate cu Sony Xperia 1 II.

Practic poți să realizezi câteva sute de fotografii în câteva secunde. De ce ai nevoie de o asemenea viteză? Pentru că majoritatea smartphone-urilor au o întârziere atunci când faci mai multe fotografii și ai putea rata momentul. Xperia 1 II te asigură că prinzi momentul când un animal de companie fuge după o jucărie sau când copilul tău se joacă pe afară.

Înainte să intrăm în detalii legate de cele două aplicații, mai vreau să spun că în urma unui update, Xperia 1 II poate trage și RAW cu toate cele trei camere. Asta îți dă o flexibilitate mai mare atunci când editezi fotografiile și ai posibilitatea să salvezi poze care altfel ar fi fost un eșec.

Photo Pro arată mai mult ca o interfață de cameră foto decât o aplicație de cameră obișnuită. Și în acest mod poți schimba modul de fotografiere, ISO-ul, balansul de alb, compensarea expunerii (până la + 2 sau - 2) și să schimbi între cele trei camere. Poți să vezi histograma, dacă poza este dreaptă etc. Per total, ai un control mai bun asupra fotografiei pe care vrei să o faci.

În Cinema Pro este aceeași poveste, dar pentru video. Poți alege rezoluția, numărul de cadre pe secundă, ISO-ul, viteza declanșării (shutter speed), balansul de alb, modul de focus și poți aplica chiar și un look imagini. Poți filma standard, dar poți alege și look-uri ca Venice CS care-ți oferă un profil mai flat, dar care-ți permite să scoți mai multe din editare. O funcție interesantă este cea de grab prin care poți să realizezi o fotografie în timp ce filmezi.

Totuși, cel mai bun motiv pentru care să folosești Cinema Pro este posibilitatea de a seta focusul în două puncte și poți face trecerea foarte lin, în mod cinematic de la un punct la altul. Ceva ce nu găsești pe un alt smartphone. Pentru filmările obișnuite poate nu e important, însă dacă vrei să realizezi un filmuleț cinematic atunci vei aprecia această modalitate de focus.

La ce poze poți să te aștepți de la Xperia 1 II. Foarte bune în majoritatea cazurilor. Culorile sunt naturale, fără să fie suprasaturate, iar cei trei senzori îți dau o flexibilitate în fotografiere. Senzorul de 24 mm este foarte bun și te va ajuta în majoritatea situațiilor. Cel de 16 mm este ultrawide și va fi util atunci când vrei să surprinzi obiectele în spațiu. Nu este cu mult mai slab decât cel de 24 mm, dar vei observa o diferență, în special când lumina nu este bună. De asemenea, poți seta ca telefonul să îți corecteze imaginea puțin ca să nu ai o distorsiune prea mare sau o poți lăsa așa.

Tele-ul este și el bun și poți surprinde detalii de pe o clădire sau îl poți folosi pentru portrete dacă distanța este suficient de mare.

Nu am fost dat pe spate de modul portret care are momente când realizează fotografii bune, iar altele în care nu se descurcă prea bine. Modul de fotografiere noctură funcționează ok, dar fără să exceleze. Nu există un mod dedicat, ci camera detectează lumina scăzută și face o expunere mai lungă. Altfel, poți intra în modul Photo Pro și poți face setările pe care le vrei pentru o asemenea fotografie.

Xperia 1 II nu este un telefon ieftin, și-l găsești la eMAG la un preț de 5500 de lei în acest moment, dar este în linie cu alte telefoane de top de la ceilalți producători.

Puncte Pro

• Camerele foto/video
  • Ecran 4K
  • Sunet de calitate
  • Performanță

Puncte contra

• Nu are face unlock
  • Ecran de doar 60 Hz
  • Autonomie mediocră

Per total, uitându-te la această listă ai putea trage concluzia că minusurile balansează plusurile, dar în opinia mea, minisurile nu sunt atât de mari. Da, ar fi fost extraordinar un ecran cu o rată de refresh mai mare, însă nu este sfârșitul lumii, având în vedere că ai un display bun la rezoluție 4K. Deblocarea cu fața este o funcționalitate utilă, dar nu foarte sigură (dacă nu vorbim de un modul dedicat ca la iPhone). Deci rămâne autonomia, o problemă pe care o vezi și la alte flagship-uri de la Samsung sau Apple.

Închei acest articol cu ideea că Xperia 1 II este cel mai bun telefon Sony din ultimii, unul care nu se adresează doar fanilor companiei, ci cumpărătorilor care vor un produs premium și celor pentru care fotografia și filmarea este ceva mai mult decât o pasiune.