Pentru cine este? Sony păstrează vârful de gamă Xperia în rândul pasionaților de foto și video, unde aduce funcții pe care nu le întâlnești pe alte smartphone-uri.

Cât costă? 6600 de lei

Puncte pro și contra? Vezi concluzia

Design Sony Xperia 1 IV

După cum ne-a obișnuit Sony în ultimii ani, și pentru Xperia 1 IV păstrează designul tradițional de telefon lunguieț și fără notch sau perforație. Pe spate, modulul camerei este pe verticală și este discret. Sticlă Gorilla Glass Victus pe față și pe spate, structură din aluminiu, mufă de căști și sertar pentru SIM ce se poate scoate ușor cu degetul. Senzor de amprentă pe lateral și buton dedicat pentru fotografie.

Acesta este un telefon subțire la 8,2 mm și cântărește 185 de grame. Faptul că este atât de îngust și de subțire se simte foarte plăcut în mână și este ușor de manevrat. Are certificare IP65 și IP68 pentru rezistență la praf și la apă.

Dacă nu ți-au plăcut în trecut modelele Xperia, nici acesta nu o să fie pe gustul tău. În schimb, dacă apreciezi un design clasic atunci Xperia 1 IV este pentru tine. Eu mă situez în a doua categorie și mie chiar îmi place acest look. Mi se pare că acest design e ca un costum, poate o fi demodat pe scenele modei, însă este un clasic și arată bine oriunde. În același timp, mi-aș dori și o schimbare deoarece dacă pui acest telefon lângă un Xperia 1 III probabil nu vei vedea diferențe. Nu vrei să cumperi un telefon nou și să arate fix ca anteriorul atunci când faci upgrade.

Și ecranul a rămas la fel ca cel de pe modelul anterior, un OLED 4K cu o rată de refresh de 120 Hz și cu o diagonală de 6,5 inci. La fel ca și în trecut acesta poate fi calibrat pentru o utilizare standard sau una cu culori mai naturale și mai aproape de realitate, bună pentru când editezi fotografii sau clipuri și pentru vizionat filme. Rata de refresh este variabilă, însă spre deosebire de alte modele, telefonul poate jongla doar între 60 și 120 Hz, nu poate ajunge la alte valori. Schimbarea se face în funcție de conținut sau dacă telefonul se încinge, ceea ce se întâmplă destul de des aici, din păcate. Vezi un film, trece la 60 Hz, faci browsing, funcționează la 120 Hz, se încinge? trece la 60 Hz.

O diferență importantă față de modelul de anul trecut este că acest telefon are un display cu 50% mai luminos, iar asta este important pentru vizionarea de conținut HDR, dar și pentru utilizarea telefonului afară în zilele de vară. Acestea fiind zise, telefonul se descurcă bine și e suficient de luminos încât să vezi ce faci pe el când e soare puternic afară.

Performanță

La nivelul componentelor, lucrurile sunt cum ne-am obișnuit la acest nivel de flagship: Snapdragon 8 Gen 1, 12 GB memorie RAM, 256 sau 512 GB spațiu de stocare. Capacitatea bateriei s-a mărit de la 4500 mAh cât avea Xperia 1 III la 5000 mAh, însă viteza de încărcare a rămas la fel la 30 de wați, însă pentru a beneficia de ea trebuie să-ți cumperi și un încărcător capabil deoarece unul nu este inclus în cutie, nici măcar firul. Are încărcare inversă pentru căști, ceas sau alte telefoane.

Avem Wi-Fi 6e, Bluetooth 5.2 și performanță de top, însă nu neapărat și în ritm susținut. Am mai spus-o și în alte review-uri, Snapdragon 8 Gen 1 este un procesor puternic, dar se încinge prea tare, iar Sony nu reușește să-l țină în frâu. Nici realme, Xiaomi sau alții nu au făcut-o, însă Sony Xperia 1 IV pare să se încingă cel mai repede dintre toate telefoanele cu acest procesor testate de mine, iar asta face ca performanța telefonului să fie redusă și rata de refresh scăzută la 60 Hz. În aceste zile când este cald afară și filmezi 4K la 120 fps, telefonul se încinge în nici 5 minute. Chiar și când faci multe fotografii sau fotografii în rafală telefonul se încălzește. Nu a ajutat nici faptul că erau 30 de grade afară, însă nu poți folosi un telefon doar la temperaturi ideale.

Dacă te joci titluri mai pretențioase precum Diablo Immortal sau Apex Legends, situația e aceeași, 5-10 minute apoi telefonul e fierbinte. După un meci de Apex Legends și un test în 3DMark, telefonul indica 43 de grade celsius.

Odată ce atinge un anumit prag de temperatură, telefonul reduce performanța procesorului. Asta se poate vedea și în testele sintetice din Geekbench sau 3DMark. Primul teste merge bine apoi scăderea în performanță este semnificativă. În 3DMark am avut rezultate și de peste 8300 de puncte și o medie de 50 FPS în Wild Life, dar și scoruri de 5400 de puncte cu o medie de 32 FPS. În Geekbench aceeași poveste: primele teste indică scoruri de peste 1100 de puncte pe single core, apoi scad chiar până la 700 de puncte după trei-patru teste.

În utilizarea zilnică normală de browsing, mesaje și consum media nu am avut probleme cu Xperia 1 IV, însă în zilele toride de vară sigur să va încinge mai tare decât poate ai dori, mai ales dacă alegi modelul negru.

Funcții speciale

Înainte să trecem la un alt capitol vreau să mai menționez aici că Xperia 1 IV poate fi un telefon excelent pentru gameri deoarece multe jocuri rulează pe el la 120 Hz, asta dacă rămâne suficient de rece, însă mai important vine cu funcții interesante precum posibilitatea de a face livestream direct pe YouTube. Dacă te pasionază chestia asta atunci o poți face foarte simplu cu Xperia I IV. Intri în joc, alegi live streaming, schimbi câteva lucruri și apoi ești online pe YouTube.

Cu acest telefon, Sony nu a uitat nici de muzicieni și cu aplicația Music Pro poți să înregistrezi vocea sau instrumentele pentru când te lovește inspirația, iar acest sunet poate fi trimis în cloud unde ar fi porcesat la o calitate de studio.

În ceea ce privește camerele foto cu care este dotat acest telefon, lucrurile s-au schimbat față de anul trecut și după cum v-am povestit într-un alt video Sony a adus o premieră mondială pe smartphone: primul smartphone cu un zoom optic continuu. Mi se pare o reușită importantă pentru Sony și ar putea semnaliza direcția în care telefoanele s-ar putea îndrepta în materie de camere foto. Dacă până acum vedeam smartphone-uri cu câți mai mulți senzori pe spate, în viitor ne-am putea întoarce la telefoanele cu o singură cameră, dar una capabilă să facă zoom optic pe o plajă focală mare.

Camere foto

Sony Xperia 1IV are trei senzori foto de 12 MP: unul wide de 16 mm f/2.2, unul wide de 24 mm f/1.7 și unul telefoto 85-125 mm (zoom optic 3,5x și 5,2x). Ceea ce a făcut Sony isteț aici este faptul că de la 3,5x la 5,2x este zoom optic, nu digital, deci la ceea mai bună calitate. În realitate, diferențele dintre cele două focale sunt mici și nu e la fel de impresionant ca pe hârtie.

În timpul zilei telefonul scoate fotografii excelente pe toate camerele: imaginile sunt foarte clare, colorate cu un aspect natural, iar efectul HDR este redus la minimum. Mie nu-mi plac telefoanele care scot fotografii HDR foarte contrastate și colorate, ci prefer un aspect mai natural, iar Sony livrează din acest punct de vedere. Telefonul se descurcă foarte bine și în modul portret și cred că scoate niște cadre bune și aici cu un aspect al pielii natural, fără să fie prea roz sau prea galbenă.

În plus, ai un control mult mai bun asupra ceea ce vrei să fotografiezi cu ajutorul modurilor de fotografiere și de filmare împrumutate de pe camerele de fotografiat. Și alte telefoane au moduri Pro prin care ți se permite acces la ISO, viteza de declanșare și altele, însă aici Sony o face mai bine. Iar faptul că are acel buton dedicat pentru fotografie ajută. Un alt lucru pe care trebuie să-l menționez este faptul că telefonul este foarte rapid în fotografie și poți trage în rafală până la 20 de cadre pe secundă cu toate camerele. Din nou, wow. Așa ceva nu vezi la alte telefoane de pe piață. Însă nici nu cred că ar fi important pentru foarte multă lume. Poate ai nevoie în anumite momente de așa ceva, dar nu în fiecare zi. Vezi mai multe exemple de fotografii realizate cu Xperia 1 IV aici.

Xperia 1 IV

Pe partea de filmare, Sony aduce o altă premieră, aceea că poate filma 4K HDR și la 120 de cadre pe secunde. Iar asta este foarte impresionant și îți oferă o flexibilitate foarte mare atunci când vrei să filmezi. Vrei un unghi mai wide, nicio problemă, vrei ceva mai strâns, excelent. Este clar că această caracteristică va fi atrăgătoare pentru un anumit public, iar omul obișnuit nu va fi interesat de faptul că poate să filmeze 4K 120 fps pe toate camerele. Însă și telefonul are un public țintă mai nișat, iar cei interesați de video vor aprecia asta. În rest, telefonul se descurcă bine pe filmare, chiar dacă nu este la 120 de FPS

În schimb, lucrurile se schimbă după ce se întunecă afară și telefonul nu mai face poze ca un flagship, ci ca un midrange, cel mult. Și aici, Sony păstrează aceeași abordare de imagini naturale, însă rezultatele nu sunt la fel de bune. Fotografiile realizate noaptea sunt mediocre, unele ies neclare, altele prea întunecate. Același lucru pot spune că se aplică și pentru filmarea nocturnă. Deci dacă ești adeptul fotografiei nocturne atunci poate acest telefon nu este pentru tine.

Pentru cine este acest telefon? Este clar că nu pentru toată lumea. Este un smartphone bun pentru cei pasionați de fotografie, care dețin deja camere Sony, pentru cei care filmează și apreciază 4K la 120 de cadre pe secundă, cei care fac post procesare la conținut video. Cumva Xperia 1 IV este un smartphone, dar mai mult se simte ca o unealtă din trusa unui fotograf sau a unui videograf.

Puncte Pro

• ecranul
  • filmează 4K HDR 120 FPS
  • fotografie în rafală 20 FPS
  • game livestreaming facil
  • zoom optic continuu 85-125 mm

Puncte Contra

• se încinge
  • Sony taie din multe funcționalități după ce se încinge telefonul
  • fotografia nocturnă

Mie îmi place unicitatea pe care o aduc japonezii și că telefoanele Xperia sunt diferite de ce altceva găsești pe piață, însă Sony și alți producători de telefoane trebuie să găsească o soluție de răcire mai bună decât ceea ce au acum. Aș vrea un telefon mai gros la 9-10 mm, dar cu un sistem de răcire mai bun decât un telefon subțire de 8 mm și fierbinte. E păcat.