Stellar Blade a fost o surpriză foarte plăcută pentru mine, un joc cu o poveste mai interesantă decât credeam, cu o identitate vizuală distinctă și cu un sistem de luptă distractiv.

Ce este Stellar Blade și pentru cine este

Stellar Blade este un joc de acțiune, care îmbină elemente din jocuri cunoscute precum Devil May Cry și Dark Souls. Nu este un joc de acțiune în care să apeși pe toate butoanele și ieși învingător, ci este unul în care trebuie să fii atent la mișcările adversarului, să execuți combinații spectaculoase pentru a fi învingător. Are un nivel de dificultate mai ridicat în modul normal și inamicii reapar atunci când te odihnești la tabere, dar există și un mod mai ușor, care cred că va fi accesibil pentru majoritatea gamerilor. Este un joc potrivit pentru cei care preferă titluri de acțiune, cei care vor o provocare și pentru cei care preferă poveștile SF.

Care este povestea

Omenirea este alungată de pe Pământ după un război pierdut împotriva invadatorilor extratereștri numiți Naytiba. Pentru a-și recupera casa pierdută, Eve și echipa ei sunt trimise din colonia spațială pentru a lupta împotriva Naytiba și pentru a recuceri Pământul.

După cum am văzut și în demo, lucrurile nu decurg bine și Eve rămâne singura supraviețuitoare a echipei sale, care este salvată de Adam, careo conduce la Xion, ultimul oraș supraviețuitor al umanității de pe Pământ. Eve intră apoi în contact cu bătrânul Orcal și stabilește relații cu locuitorii din Xion, pentru a-și continua misiunea de a salva omenirea și de a recupera Pământul de sub ocupația creaturilor Naytiba.

Fără să dau spoilere, povestea mi-a plăcut mai mult decât credeam inițial. Evoluează frumos și primești tot felul de indicii cu privire la ceea ce s-a întâmplat și poate ce urmează. Au fost și vreo două sau trei twist-uri majore, chiar dacă pe unul dintre ele l-am putut repera devreme. Ce nu-mi place, în schimb, la poveste este faptul că-ți sunt spuse lucruri.

Tu, ca personaj, nu le descoperi singur, ci cineva îți spune cum stă treaba când ajungi într-un anumit punct. Nu este cea mai bună metodă de storytelling, dar funcționează cumva pentru că EVE pare să fie la fel de clueless ca și noi jucătorii cu privire la ceea ce se întâmplă pe acolo.

Cum se joacă Stellar Blade

Stellar Blade este un joc de acțiune care se bazează foarte mult pe pararea atacurilor inamicilor și este important să ai reflexe bune și pentru a te feri la momentul potrivit. De asemenea, este un joc în care poți face combo-uri spectaculoase și trebuie să știi pe ce butoane să apeși, în ce ordine pentru a obține cel mai bun rezultat. Eve are o singură armă la dispoziție care apare prin magie dintr-un fel de elastic cu care-și prinde părul. Așa da avans tehnologic. Apoi mai târziu obține și arma pentru atacuri de la distanță, însă e gândită să fie folosită ca un accesoriu deoarece nu ai foarte multe gloanțe și nici nu găsești prea des. Majoritatea combinațiile de mișcări pe care le poți face cu Eve sunt disponibile încă de la început și cu toate astea nu m-am plictisit de-a lungul orelor de joc deoarece există o mare varietate de inamici și fiecare are ritmul său, punctele forte și slabe. La unii inamici merge să-i ataci furibund, pentru alții trebuie să joci mai mult defensiv și să ataci după ce-și fac setul de mișcări. Majoritatea creaturilor cu care te vei lupta sunt acești Naytiba, dar mai există și niște hibrizi roboți.

Jocul este liniar semi open world și este similar cu cele de tip dark souls prin prisma faptului că atunci când te odihnești la un camp te salvezi, îți poți reface consumabilele și poți administra skill points și îmbunătăți echipamentul. Inamicii reapar atunci când te odihnești, însă de cele mai multe ori nu trebuie să-i învingi din nou deoarece nu ai nevoie. Din fericire, există multe astfel de tabere la care reapari atunci când mori și nu am repetat mult conținut.

Jocul este foarte liniar până ajungi la Xion, ultimul oraș al omenirii care nu se afla într-o stare prea bună. Acolo încep să apar misiuni secundar și pe măsură ce ajuți populația și faci misiuni orașul revine la viață și vezi mai mulți NPC-uri pe stradă și așa mai departe.

Misiunile secundare sunt destul de banale și în majoritatea trebuie să recuperezi un obiect, să cauți o persoană, cam așa. Le faci practic doar dacă vrei gear mai bun și resurse. Xion funcționează ca un hub și te poți reîntoarce aici sau în alte zone pentru a face diferite misiuni secundare. Altfel poți face doar firul principal narativ fără probleme.

Arma nu poți să o schimbi, dar îi poți schimba costumele lui Eve, sunt vreo 30 la număr în joc, chiar unul în lenjerie intimă, dar pentru acela trebuie să lucrezi mult și bine. Pe lângă costume poți să-i schimbi și freza lui Eve, însă toate variațiunile au un fel de coadă. Costumele nu influențează gameplay-ul, dar exospine-urile da. Acestea sunt implanturi care-ți dau diferite bonusuri: mai multe damage când fac combo-uri, parezi mai ușor și așa mai departe. Damage-ul armei crește cam odată cu înfrângerea boșilor mari.

Apropo, am menționat de varietatea de inamicii, dar trebuie să precizez și faptul că jocul face foarte bine luptele cu boșii. Sunt foarte mulți la număr și pe măsură ce avansezi în joc devin din ce în ce mai periculoși. Atât de periculoși încât spre final am trecut pe modul story pentru a putea termina jocul la timp pentru acest review. Pe acest mod lucrurile nu devin foarte simple, dar boșii devin mai accesibil de învins pentru mai mulți gameri.

Experiența se traduce în skill points pe care le poți investi în diferite ramuri precum: atac, apărare sau atacuri speciale. Pe măsură ce joci deblochezi diferite combo-uri care dau mai mult damage, dacă sunt executate corect. Asta este foarte important deoarece mie nu prea îmi ieșeau combinațiile mai complicate.

În clipul despre demo am menționat că Eve mi se pare că se mișcă destul de încet când vine vorba de ferire, dar asta pentru că nu am evoluat personajul foarte mult. Ferirea va deveni mai simplă și capeți și un double dodge care ajută lucrurile în combat.

Per total, sistemul de combat mi se pare o combinație fericită de Devil May Cry, Dark Souls și jocurile de fighting. E super satisfăcător când reușești să faci o serie de parări și feriri apoi să te dezlănțui cu diferite abilități și atacuri.

Explorarea și partea de puzzel-uri este destul de basic, cu celebra vopsea galbenă care indică pe unde să o iei, cu uși închise ce pot fi deschise cu un alt cod aflat undeva, cu zone delimitate pentru că nu au curent, apoi pornești generatorul și tot așa. Pe partea asta nu este nimic nou, dar ce este e bine făcut.

Prezentare și opțiuni grafice

Spre deosebire de Rise of the Ronin, Stellar Blade arată ca un joc de PS5. Personajele, costumele arată fantastic și fizica lor, modul în care se mișcă e super detaliat și realist. Părul lui Eve fuge în toate părțile în lupte, costumul dacă nu este mulat se mișcă în mod natural în mișcare. Nu avem ray tracing, însă jocul arată bine și acțiunea trece prin multe medii variate de la rămășițele unui oraș, la deșert, canalizare și laboratoare secrete sub pământ. Trebuie să menționez și o schimbare de tonalitate și gameplay în anumite niveluri când Eve nu are acces la sabie și este nevoită să folosească doar drona ca armă de atac la distanță. Dintr-o dată jocul se transformă dintr-unul de acțiune într-unul de supraviețuire cu atmosferă intensă și jump scares. Foarte tare.

Jocul are trei opțiuni grafice: 4K nativ la 30 de FPS, 4K upscaled la 60 de FPS și 1440p nativ la 60 de FPS. Am jucat în toate cele trei moduri și în timp ce 4K nativ arată mai bine, texturile sunt mai sharp și detaliate pentru jocul ăsta am nevoie de 60 de FPS. De aceea modul balanced care face upscale la 4K și încearcă să mențină 60 de FPS mi se pare cel mai potrivit. În acest mod din cauza upscalingului mai pot apărea mici artefacte, însă nimic grav. Dacă joci pe un ecran mai mic atunci poți alege modul favor performance.

Înainte să trec la sunet și muzică mai vreau să spun că am apreciat foarte tare designul creaturilor. Unele sunt absolut oripilante și asta este bine. Cei de la Shift Up au fost foarte creativi când vine vorba de designul boșilor și al creaturilor și cred că munca dezvoltatorilor va fi apreciată.

Soundtrackul…îți place sau nu. Nu cred că există cale de mijloc. La fel ca și în jocurile Final Fantasy muzica este atot prezentă aici, indiferent că e vorba de combat, cinematice sau discuție cu alte personaje. Tot timpul și se mai și repetă. După cam 10 ore de joc am decis că e timpul să iau o decizie și am scăzut volumul muzicii la 50% astfel încât să nu o aud în majoritatea timpului. Efectele sonore sunt de calitate și Shift Up a utilizat tot ce oferă PlayStation în materie de feedback haptic pe controller. Voice actingul este bun…nu a ieșit în evidență în nicio extremă și pe mine m-a mulțumit per total.

Stellar Blade a fost o surpriză! Chiar nu mă așteptam să-mi placă atât de mult, dar este un joc fun, cu un sistem de luptă dinamic și care te ține în priză mai mult timp, prezentarea este excelentă. Nu inovează în niciun aspect, dar bifează căsuțele care trebuie când vine vorba de un joc exclusiv PS și mă bucur că are acel nivel de dificultate mai redus deoarece așa va fi mai accesibil mai multor gameri.

Stellar Blade se lansează exclusiv pe PS5 pe 26 aprilie.