PSC este un proiect ini╚Ťiat de Ana Maria Andronic, fondator ╚Öi trainer, avocat specializat pe drept comercial, proprietate intelectual─â ╚Öi tranzac╚Ťii de capital, cu sprijinul Adrianei Suciu, Training Coordinator, ╚Öi Irinei Andrei, Chief Operating Officer.

Despre evolu╚Ťia ecosistemului de startup-uri din România am discutat cu Ana-Maria în prima parte a acestui interviu pe care o po╚Ťi citi aici.

Pornit─â din dorin╚Ťa de a profesionaliza comunitatea celor ce activeaz─â în zona administrativ─â ╚Öi de suport, ini╚Ťiativa beneficiaz─â totodat─â de sprijinul unei echipe valoroase de traineri.

Practic, Professional Support Company vrea s─â preg─âteasc─â personalul de suport din companii, cum ar fi zona de secretariat, pentru a fi cât mai bine preg─âtit, printr-o serie de cursuri care au debutat pe 30 mai, iar o nou─â cohort─â va fi acceptat─â în toamn─â. Zonele urm─ârite sunt cele de recep╚Ťionist, asistent manager, office manager sau asistent personal.

Printre trainerii PSC se num─âr─â Emily Dobre (Assistant to Defence Attache la Ambasada Marii Britanii), Corneliu B─âdeli╚Ť─â (IT consultant), Cristina Nil─â (VP of Finance la Fintech OS), Ioana Voicu (Luxury customer service expert JOOP!), Ioana Neagu (Business Development Manager la Universum) sau Mihaela Alsamadi (Head of HR la Nordis Group).

Am discutat cu Ana-Maria Andronic despre nevoia de a profesionaliza aceste direc╚Ťii în cadrul interviului cu start-up.ro.

Cum s-a n─âscut Professional Support Company

Ana-Maria Andronic îmbin─â mai multe direc╚Ťii în cariera ei. E avocat de proprietate intelectual─â la DLA Piper, conducând departamentul acesta, e investitor, e mentor pentru startup-uri ╚Öi un membru activ al ecosistemului, a╚Öa cum am ar─âtat în materialul anterior.

Am vrut s─â aflu de la ea cum îmbin─â toate aceste aspecte, dar m─ârturise╚Öte c─â sunt doar fa╚Ťete ale aceluia╚Öi om.

„Ele nu sunt decât ni╚Öte expresii ale personalit─â╚Ťii mele. Sigur c─â par diferite, dar au o r─âd─âcin─â comun─â ╚Öi singurul challenge este s─â ai timpul necesar s─â le faci pe toate a╚Öa cum ╚Ťi-ai dori”, spune Andronic.

Professional Support Company s-a n─âscut dintr-o dorin╚Ť─â a Anei-Maria de foarte mult─â vreme. „În toat─â cariera mea profesional─â am avut nevoie de oameni din zona de suport, care sunt foarte importan╚Ťi”, explic─â aceasta.

Î╚Öi aminte╚Öte de primul om de suport pe care l-a întâlnit, pe vremea când era judec─âtor stagiar încep─âtor. Iar grefierul s─âu era ╚Öi el stagiar încep─âtor.

„A fost un lucru a trebuie s─â se întâmple pe loc, aceast─â conexiune dintre persoana care te sprijin─â ╚Öi tine. E o chestiune important─â. Persoana de suport e o persoan─â care poate aduce enorm de mult─â valoare de zi cu zi”, spune Ana-Maria.

Ea consider─â c─â e nevoie de o profesionalizare a domeniului. „E nevoie de mai bun─â profesionalizare a domeniului acesta, de a dobândi abilit─â╚Ťi de customer service, customer support, head of department support, personal assistants, tot ce înseamn─â zona de execu╚Ťie”, spune aceasta.

Ana-Maria consider─â c─â ace╚Öti oameni au o importan╚Ť─â foarte mare în schema mai mare a lucrurilor ╚Öi e o nevoie crescut─â în pia╚Ť─â.

„Toat─â lumea caut─â în momentul de fa╚Ť─â oameni buni de suport. Dac─â pui un anun╚Ť cu o recomandare în 30 de secunde ai cel pu╚Ťin 15 mesaje. Este un domeniu în care e nevoie de ajutor”, spune antreprenoarea.

Ce fel de cursuri ofer─â Professional Support Company

În momentul de fa╚Ť─â cursurile sunt organizate în dou─â niveluri de pregt─âtire, cele Introductive, dar ╚Öi cele avansate.

„Primul este nivelul introductiv, pentru persoane la început de drum. Nivelul introductiv are 7 cursuri de baz─â pentru a construi pe ele odat─â ce te angajezi”, spune Ana-Maria Andronic. În acest nivel, studen╚Ťii înva╚Ť─â despre organizarea companiei, office management, utilizarea tehnologiei, time management, contabilitate primar─â, dar ╚Öi etic─â profesional─â.

„Avem ╚Öi un nivel pentru persoanele care au deja ani de activitate, dar vor s─â se perfec╚Ťioneze, poate chiar în zona de coordonare de echipe de persoane de suport. Nivelul Avansat al cursurilor r─âspunde la aceste nevoi”, mai spune cofondatoarea Support Company.

În acest nivel se vor organiza cursuri de secretariat, comunicare ╚Öi gestionare a conflictelor, organizarea ╚Öi planificarea evenimentelor, management opera╚Ťional ╚Öi negociere.

„Nu sunt cursuri generaliste, ci vrem s─â le facem practic. Cei care le predau pornesc din realitate. Ce ai nevoie s─â faci la birou? Ce ai nevoie ca personal assistant sau la recep╚Ťie? Ce skill-uri ai nevoie ca s─â nu ai emo╚Ťii”, explic─â Andronic.

Profesionalizarea secretariatului

Într-o lume a antreprenorilor, a liderilor, e u╚Öor s─â uit─âm importan╚Ťa persoanelor care sunt la baza companiei. Iar personalul de suport sufer─â de multe ori de preconcep╚Ťiile altora, de╚Öi de multe ori opera╚Ťiunile ar putea s─â fie în haos f─âr─â ei.

„Este incredibil efectul unui om nepreg─âtit într-un astfel de colectiv. Nu numai c─â î╚Öi îndepline╚Öte sarcinile ╚Öi produce o nemul╚Ťumire concret─â, dar poate produce o reac╚Ťie în lan╚Ť, o destabilizare a colegilor de la acela╚Öi nivel, poate s─â induc─â un mesaj gre╚Öit dintr-o func╚Ťie de coordonare”, crede Ana-Maria Andronic.

Ea spune c─â Professional Support Company vrea s─â lucreze la aceste preconcep╚Ťii.

„Avem preconcep╚Ťii pentru c─â nu primim valoare de la un secretar sau o secretar─â. Pe de alt─â parte, secretarul sau secretara nesim╚Ťind c─â ofer─â valoare, devine frustrat/─â. Orice angajat cred c─â-╚Öi caut─â un scop în ceea ce face. Dac─â are o direc╚Ťie e tot ce putem face ca angajatori”, spune antreprenoarea.

Ea spune c─â în multe ╚Ť─âri ╚Öi companii mai mari oameni care au plecat din postura de personal de suport au crescut ╚Öi au devenit chiar Chief Operating Officer. ╚śi asta e inspira╚Ťia Professional Support Company, ca oamenii din rolurile cele mai mici în aparen╚Ť─â s─â creeze valoare.

PSC nu va accepta mai mult de 15 cursan╚Ťi pentru fiecare curs, astfel încât s─â existe o interac╚Ťiune bun─â între traineri ╚Öi persoanele care particip─â.

„Avem o sesiune de cursuri care începe în septembrie ╚Öi cred c─â e un moment bun atunci, pentru c─â oamenii revin la birou ╚Öi doresc s─â intre în business. Acum avem câteva cursuri anun╚Ťate ╚Öi oamenii se pot înscrie”, explic─â aceasta.