Lectură de 2 min

Rivalii europeni ai Google colaborează pentru a crea un nou motor de căutare

Abonează-te pe  
Ecosia și Qwant, două motoare de căutare care concurează cu Google, au anunțat un parteneriat pentru a construi unul european, care are ca scop reducerea dependenței de companiile americane de tehnologie.
Rivalii europeni ai Google colaborează pentru a crea un nou motor de căutare

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Qwant și Ecosia au anunțat crearea unei asocieri numită European Search Perspective (EUSP), cu o proprietate comună între cele două companii.

Lansarea este planificată pentru începutul anului 2025 în Franța, iar proiectul își propune să ofere rezultate de căutare îmbunătățite pentru limbile franceză și germană, conform CNBC.

Google domină piața globală cu peste 90%

Qwant este un motor de căutare orientat spre confidențialitate, care promite să nu urmărească utilizatorii și să nu vândă datele lor personale, iar Ecosia este axat pe sustenabilitate și plantează un copac pentru fiecare 50 de căutări efectuate pe platforma sa.

Infrastructura de căutare este cea care ne permite accesul la internet, dar în prezent este controlată, în mare parte, de Google, motorul de căutare cu o cotă de piață globală de peste 90%. Chiar și motoarele de căutare alternative, precum cele două, trebuie să se bazeze pe tehnologia existentă de la companii precum Microsoft pentru a furniza rezultate de căutare.

Christian Kroll, CEO-ul Ecosia, a declarat pentru CNBC că acest proiect a fost posibil, în parte, datorită noilor reglementări ale Uniunii Europene axate pe competiția în sectorul tehnologic, care obligă companiile mari din tehnologie pe care le numește “gatekeepers” (termen care se referă la refuzul de a împărtăși informație; N.red.) să ofere acces corect și rezonabil la platformele lor.

În cazul Google, compania este obligată să împărtășească date utile pentru antrenarea unui model de căutare.

De ce să construim un index de căutare european?

În prezent, motoare de căutare alternative precum Ecosia, Qwant și DuckDuckGo nu își dezvoltă propria infrastructură de back-end (rețea de baze de date, hardware și software care susține o aplicație). Noua asociere presupune construirea de la zero a unui index de căutare propriu, adunând rezultate dintr-un mix de motoare de căutare diferite.

Ecosia și Qwant spun că noul lor index de căutare va fi “bazat pe confidențialitate”, folosind tehnologii de la Qwant care au fost reproiectate anul trecut. Lansarea vine datorită prețurilor mai mari de la Microsoft pentru accesul la Bing Search API (Application Programming Interface, un software care permite dezvoltatorilor accesul la infrastructura de căutare).

Europenii sunt „foarte dependenți de Statele Unite pentru tehnologia noastră,” a spus Kroll într-un interviu pentru CNBC înainte de lansare. El a adăugat că alegerea lui Donald Trump ca președinte al SUA ar putea escalada tensiunile geopolitice, iar acest lucru ar putea crea o problemă pentru dependența Europei de tehnologia americană.

El a subliniat impactul asupra aprovizionării energetice europene după ce Rusia a oprit livrările de gaz către Europa în urma invaziei Ucrainei, spunând că acesta ar trebui să fie un avertisment pentru ce se poate întâmpla când un întreg continent devine prea dependent de o singură țară pentru o resursă-cheie.

Oamenii renunță la căutările de pe Google pentru ChatGPT

O parte din eforturile Ecosia și Qwant de a construi un motor de căutare de la zero vizează oferirea unui „pool de date transparent și sigur” pentru noile tehnologii de inteligență artificială, potrivit celor două companii.

Popularitatea ChatGPT de la OpenAI a pus presiune pe Google, pe măsură ce tot mai multe persoane apelează la chatbot pentru a căuta informații. Despre funcția de căutare a ChatGPT am scris mai multe aici. Între timp, o serie de noi motoare de căutare, precum Perplexity, au intrat pe piață, oferind propriile lor alternative bazate pe generative AI (inteligență artificială generativă).

Google a răspuns cu propriul său produs de căutare generativă AI, și a integrat modelul de limbaj Gemini în rezultatele căutărilor.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: