Depozitul operat de A.P. Moller - Maersk & iB Cargo s-a deschis în septembrie 2021 cu 76.000 de metri pătrați, iar la mai puțin de 2 ani, s-a extins la 100.000 mp, oferind soluții logistice personalizate și deservind 8 țări din Europa și Balcani. Unitatea este situată în parcul industrial CTPark Bucharest West și este certificată BREEAM.

„Depozitul are și un certificat verde, ceea ce înseamnă un grad înalt al eficienței energetice pentru clădirea în care operăm”, menționează Eusebiu Dumitrescu, Manager DC Bucharest.

Robotul autonom inventariază de aproape 100 de ori mai repede

Robotul NEO, dezvoltat de Dexory, operează zilnic în acest centru logistic din Bolintin-Deal, scanând peste 10.000 de amplasamente de paleți pe oră, față de 150 de amplasamente pe oră cu procesele manuale curente.

O inventariere manuală a centrului logistic DC Bolintin-Deal poate dura chiar și un an, potrivit reprezentanților, iar robotul poate reduce această durată la o singură zi.

Inventarierea manuală, la fel ca cea automatizată, poate implica și niște erori de citire a etichetelor paleților, însă avantajul robotului este că acesta efectuează fotografii de înaltă rezoluție în timp ce citește etichetele respective. Asta înseamnă că dacă el nu poate citi automat o etichetă, pentru că ea poate fi parțial blocată sau neclară, imaginea poate fi folosită de angajați pentru clarificarea imediată a discrepanței, fără a fi nevoie de deplasare la fața locului.

Acuratețea inventarului a crescut după implementarea robotului la 98%, față de 95% cât era atunci când angajații se ocupau de acest proces îndelungat.

Andrei Dănescu, Chief Executive Officer & Co-founder Dexory a declarat că „multiple echipe au început deja să folosească tehnologia Dexory, soluția noastră bazată de digital twins ajutându-i să ia decizii mai informate și să lucreze mai eficient.”

Robotul acoperă culoare largi, dar și pe cele foarte înguste și dificil de navigat și ține evidența atât a paleților întregi, cât și a cutiilor rămase în zonele de picking - efort care consumă timp și este predispus la erori umane, integrându-se în operațiunile zilnice și lucrând alături de echipele din depozit 24/7. În prezent, la depozitul din Bolintin-Deal lucrează în trei ture pe zi aproximativ 140 de angajați, iar cele 82 de docuri servesc atât pentru recepția, cât și pentru livrarea mărfurilor.

Este important de menționat faptul că în acest centru logistic stivuitoarele care manevrează paleții sunt de producție Toyota și sunt complet electrice, după cum ne-a spus Eusebiu. Acestea sunt dotate cu baterii litiu-ion, care suportă încărcare suficient de rapidă, la 1 procent pe minut, dar și mai important, autonomia lor este suficientă pentru o zi întreagă de lucru.

În medie, la depozitul operat de A.P. Moller - Maersk & iB Cargo vin zilnic în jur de 30-35 de camioane și pleacă spre producătorul și comerciantul de mobilă aproximativ 40 de autocamioane cu marfă.

Dexory, startup-ul de logistică fondat de Andrei Dănescu, Oana Jinga și Adrian Negoiță la Londra, colaborează deja cu Maersk pentru depozitele din Regatul Unit și Irlanda. Extinderea soluției în noi teritorii este un factor important pentru angajamentul Maersk de a integra noi tehnologii precum și pentru sustenabilitate.

Soluția unică Dexory combină hardware-ul și software-ul pentru a oferi vizibilitate instanță asupra stocurilor și operațiunilor, printr-un simplu click. Folosind roboți autonomi de 12 metri înălțime pentru a capta date și imagini din depozit în timp real, tehnologia revoluționară digital twin permite analiza instantanee a stocurilor, a gradului de ocupare și a mișcării stocurilor.

Tehnologia “digital twin” oferă apoi acces imediat la datele capturate, evidențiind orice discrepanțe cu alte sisteme de monitorizare a stocului (WMS), într-un format digital intuitiv, ușor de accesat.

Roboții autonomi, mai rapizi și siguri decât dronele

Am aflat de la Oana Jinga că în prezent sunt folosiți trei astfel de roboți autonomi în centrele logistice Maersk din Europa, doi în Marea Britanie și unul la depozitul din Bolintin-Deal. În total există 20 de roboți proiectați și produși de către Dexory care operează în diverse centre logistice la nivel global.

Roboții respectivi sunt fabricați în Anglia, iar componentele necesare fabricării, printre care se numără camere foto de înaltă rezoluție și senzori LiDAR sunt furnizați de diverse companii din lume.

Datele extrase ajută la rezolvarea rapidă a provocărilor operaționale, sporesc eficiența (permițând depozitarea și acuratețe ridicată în procesul de picking) și generează informații valoroase asupra operațiunilor depozitului (cum ar fi fluctuația în timp real a gradului de ocupare, planificarea rutelor de picking etc.) - toate fiind realizate manual în trecut. Folosind Inteligența Artificială, sistemul oferă sugestii de optimizare în timp real, pentru planificarea mai precisă a resurselor și pentru un management mai eficient al forței de muncă.

Robotul care se ocupă de managementul paleților din depozit poate procesa până la 300 de cadre pe secundă, care se traduc la aproximativ 6 GB de date, iar scanările 3D și fotografiile apar în timp real pe computerul operatorului.

Zonele ocupate de pe culoare sunt marcate cu roșu, iar cele libere, unde pot fi puși paleți de marfă, sunt marcați cu verde, iar bulinele albastre reprezintă codurile de bare detectate, spun experții Maersk și iB Cargo.

Autonomia medie a robotului este de aproximativ 4-5 ore de operare obișnuită, însă aceasta poate fluctua dacă el trebuie să se deplaseze mai mult între culoare. Totodată, spune Oana Jinga, câteva avantaje ale acestui robot față de dronele care sunt folosite în anumite depozite pentru inventarierea produselor este autonomia mai mare, viteza de inventariere și riscul mai mic de accidentare al angajaților.

Dragoș Dumitrescu, Country Manager Maersk Romania, precizează că „prin adopția celor mai noi soluții, Maersk continuă să devină tot mai eficient, mai sustenabil și să ofere valoare clienților săi, în timp ce contribuie la modul în care va arăta viitorul comerțului global.”

Robotul produs de Dexory a fost implementat din luna septembrie, iar angajații care se ocupau cu inventarierea manuală a produselor au fost repartizați pe alte posturi din aceeași companie unde pot fi mai productivi, spun oficialii Maersk România și iB Cargo.

iB Cargo, este un furnizor român de transport mărfuri, iar portofoliul companiei include servicii personalizate de transport mărfuri, cum ar fi pe cale rutieră, aeriană și maritimă.